KSE Startet 28.September.2007 Link til dette innlegget Startet 28.September.2007 Har satt inn ny motor i båten (Fjord 21 W), en AQ 260. Kjøpte meg også nytt/gammelt 280 drev med riktig utveksling, 1,61:1. Og alt gikk etter planen. Helt til jeg fant ut at jeg hade grov spline på drev (knuteleddet) og fin på motoren..... Man lærer så lenge man lever. Og når det gjelder mekking på båt, er det spesielt mye å lære har jeg følelsen av! På Volvo koster ny knute kr 5000,- Men det som er enda verre er at den knuten de selger til 280 (og 290) drev passer ikke på 280 drevet....(!) Det bygger mer enn det orginale og tar faktisk i godset på 280 drevet. Utrolig! Det skulle ikke være noen som har et knuteledd for 280 drev med fin spline liggende vel....? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hva med å bytte splinehubben som sitter på motorens svinghjul? Kan det være en mulighet? Den er kansje billigere enn ny knute. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) Slettet. Redigert 29.September.2007 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det er bare å bytte den fremre delen, dvs. demonter fremre knute få tak i en med fin sline vips i orden. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Volvo selger ikke halve knuten, kun hele til nesten 5000 kr.... Må nok lete etter noe brukt ser det ut for. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hva med å bytte splinehubben som sitter på motorens svinghjul? Kan det være en mulighet? Den er kansje billigere enn ny knute. Akslingen som går inn på svinghjulet koster visstnok kr 6.000,- ( har ikke sjekket dettte selv, men fikk det opplyst av en annen med de samme problemene) Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det er bare å ta seg en tur på bruktmarkedet, vis du er i nærheten av et Penta eller litt stort båtverksted så skulle det ikke forundre meg at noen hadde en slengende, etter bytte av komplett knute, var nerom hos meg selv i dag men fant ingen. De er er ikke så vanskelige å skifte som det ser ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Akslingen som går inn på svinghjulet koster visstnok kr 6.000,- ( har ikke sjekket dettte selv, men fikk det opplyst av en annen med de samme problemene) Er masse brukt å få tak i. Både knuter og svinghulshus. Kan du ikke være litt på utkikk etter det da? Burde egentlig ikke tape en krone på det. Kjøp det du trenger, bytt over, og sett det andre tilbake og selg igjen. Sjekk blocket, finn og ebay. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ja, får holde utkikk. Det er bare det at jeg er en smule klar for å få båten ferdig for prøvetur. Har stått på land hele sesongen uten motor. Tålmodighet er en dyd... Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Har du hørt med Iglebæk? Han har det utroligste liggende. Har to ganger opplevd å ringe landet rundt etter brukt-deler til Volvo som ingen kan skaffe, mens han kan hoste opp 2-3 stykker på dagen. Iglebæk Bildel-Import Ltd Torridalsv. 148, 4630 Kristiansand Tlf: 38 09 78 30 Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Nei, men takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Du kan også sjekke her: http://www.walterscheid.no/website.aspx?displayid=25 Disse folkene har mye, og får til enda mer. Slike spliner har en tendens til å være internasjonal standard. Redigert 1.Oktober.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Nå er problemet ute av verden (håper jeg). Man skal ikke tro alt man hører. Prøvde en knute fra et 290 drev og den passet. Knuten bygger mer, og klaring mellom knute og gods er mindre enn med den originale 280 knuten, MEN det gikk. Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.