Jump to content

Skade ved opptak med kranbil - hvem er ansvarlig ?

Slagskibet

Recommended Posts

Bagatellmessig skade. Innskrenker seg til en ødelagt ankerlanterne og skjev vimpelmast, bøyle på hardtop er ikke sjekket enda, hvem er i prinsippet ansvarlig for skade på båt ved opptak ? Dette kommer jeg ikke til å gidde å krangle om men det er prinsippet jeg lurer på.

Er ingen racer på dette, men du har jo kjøpt en tjeneste og da er det vel tjenesteyteren som har ansvaret ved skade.

Skadeserstatningsloven § 4-2, 1. ledd:

"I det omfang det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt:

a) ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller

b) i hans yrke, ervervsvirksomhet eller dermed likestilt virksomhet."

--

Jon

AhAaaa, så det var derfor "min" kranbilfører ba MEG feste stroppene og på-se at alt var klart til å hive opp :rolleyes: :rolleyes:

Hadde skjedd noe skade DA (med mindre krana eller bilen hadde sviktet), well, da hadde det vært MIN feil??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Er litt plundrete å ta opp båt i "min" havn om dagen. En som har lagt båt på det stedet som er avsatt til dette. Nok om det.

Kranbilfører liker dette dårlig, da han i følge eget utsagn har ansvaret for eventuelle skader. Tolker det dithen at han har ansvaret fra båten løftes ut av vannet til den er satt ned på bakken.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Marwin, du er uansett bare en vanlig mannen i gata.

Det er kranføreren som er den profesjonelle part som skal kunne dette, jeg har vanskelig for å tro at han ved et eventuellt oppgjør i retten slipper unna fordi det var du som la på plass stroppene.

Det er nok kranføreren som ha ansvaret uansett. Om han "delegerer" mindre oppgaver til sin oppdragsgiver, så kan han ikke derved hevde seg ansvarsfri. Det er kranføreren selv som skal forsikre seg om at alt er riktig og klart. Erstatningsansvaret følger av Håndverkertjenesteloven § 29 (1) og er objektivt med omvendt bevisbyrde. Kranføreren er bare ansvarsfri dersom skaden skyldes noe som var utenfor hans kontroll eller som han selv ikke kunne forutse eller unngå.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

AhAaaa, så det var derfor "min" kranbilfører ba MEG feste stroppene og på-se at alt var klart til å hive opp :rolleyes::rolleyes:

.....

Greit nok DET, men hvis en stropp hadde glidd litt og skadet noe på båten, hva da?

Ser Skipper Worse har gitt svaret.

Hvis kranfører sto med ryggen til eller unnlot å overvåke det du gjorde, da tror jeg han ville ha en virkelig dårlig sak ved et uhell.

Ved mindre skader derimot vil nok kranfører ha påført deg et moralsk ansvar i og med at du godkjente plassering av stroppene.

Tankerekken med "jeg godkjente det, det gikk galt, det er hans skyld" vil nok være litt vanskelig for folk med samvittighet. Sitter litt langt inne å forlange erstatning da.

Uten å ha vært tilstede vil jeg tro kranfører utnyttet din kunnskap om din båt. Du vet hvor stroppene bør ligge og du vet om ting som stikker ut og kan skades om stroppene ligger feil (f.eks. svinger til ekkolodd). Spørsmål jeg har fått som har strak aksel er om jeg er sikker på at aktere stropp ikke ligger rett på akslingen.

Det økonomiske er en sak, det er jo en død gjenstand vi snakker om her... hva om det gikk et liv med n år løftet feilet... Da hjelper det ikke mye i retten for kranføreren og si at det var eieren av båten som sa det var ok....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er nok kranføreren som ha ansvaret uansett. Om han "delegerer" mindre oppgaver til sin oppdragsgiver, så kan han ikke derved hevde seg ansvarsfri. Det er kranføreren selv som skal forsikre seg om at alt er riktig og klart. Erstatningsansvaret følger av Håndverkertjenesteloven § 29 (1) og er objektivt med omvendt bevisbyrde. Kranføreren er bare ansvarsfri dersom skaden skyldes noe som var utenfor hans kontroll eller som han selv ikke kunne forutse eller unngå.

Hobbyjurist Hulda kunne ikke skrevet det bedre selv, broder Worse!

Det er også noe her som gjør at enkelte virksomheter tabbeforsikrer seg. Hos oss har vi engenandel GBP 20 000.

Det økonomiske er en sak, det er jo en død gjenstand vi snakker om her... hva om det gikk et liv med n år løftet feilet... Da hjelper det ikke mye i retten for kranføreren og si at det var eieren av båten som sa det var ok....

Tror nok at kranføreren ville ha sagt ifra dersom "noen" beveget seg under løftet...?

--

Jon

...Uten å ha vært tilstede vil jeg tro kranfører utnyttet din kunnskap om din båt. Du vet hvor stroppene bør ligge og du vet om ting som stikker ut og kan skades om stroppene ligger feil (f.eks. svinger til ekkolodd). Spørsmål jeg har fått som har strak aksel er om jeg er sikker på at aktere stropp ikke ligger rett på akslingen.

Greie svar på enkelt spørsmål! Takker :yesnod:

Men, Teoretisk da...:

HVIS jeg hadde båt med strak aksel, OG hadde festet den bakre stroppen rett under denne, OG hadde sagt ok, OG den hadde blitt bøyd under hivet? Hadde det da vært MIN feil, eller den stakkels kranførereren? (Rent teoretisk alså?) :blush:

En annen vinkling:

I mange båthavner finnes det en slipp; Motordrevet; Med en utnevnt ansvarlig "slipp-kjører"..... HVA skjer med ansvaret hvis slipp-settingen påfører båten skade? :rolleyes: :rolleyes:

Edited by Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

HVIS jeg hadde båt med strak aksel, OG hadde festet den bakre stroppen rett under denne, OG hadde sagt ok, OG den hadde blitt bøyd under hivet? Hadde det da vært MIN feil, eller den stakkels kranførereren? (Rent teoretisk alså?) :blush:

Det er jo interessant. Strak aksling eller seildrev. I havna vår ble en seilbåt løftet med stroppen under seildrevet en del år tilbake. Spjæret gummipakningen rundt drevet og rev motoren løs fra festene. Vet ikke hvordan dette ble gjort opp - men; kranfører kan jo ikke vite hvor seildrevet sitter dersom dette ikke er merket på noen måte. Og - båten løftet seg ikke mye fra vannet før skaden var et faktum. så ikke så lett å detektere feilstroppingen ved å se at løftet ble skjevt i forhold til forventet - det var ikke noe løfting å snakke om før det kom en stygg lyd....

Så - skal kranfører gå ombord i båten og se på motorplassering (og dermed drev) i forhold til stroppenes plassering før han løfter, eller er dette eiers ansvar som står i båten og justerer båten i forhold til stroppene?

S/Y Surprise

Hadde det da vært MIN feil, eller den stakkels kranførereren? (Rent teoretisk alså?) :blush:

Tror du ligger dårlig an. Vanskelig å kreve at kranfører skal se under båten om stroppen ligger rett. Må i så fall ha med dykker eller undervanns TV-kamera.

HVA skjer med ansvaret hvis slipp-settingen påfører båten skade? :rolleyes::rolleyes:

Igjen tror jeg. Han som kjører slippen har et stort ansvar, mye mulig større enn han vet. Vil tro at eier av slippen (forening/lag) har ansvaret for at slippen er i stand og at "slipp-kjører" er kvalifisert til jobben.

Disse mulig skadetilfellene er årsak til at jeg har kaskoforsikring på nesten 50 år gammel båt.

Sjekket med If for en del år siden i forbindelse med lengre lastebiltransport. Kasko dekket eventuelle skader her.

Om en skade i dette tilfellet skulle gå på lastebil- eller båt-forsikring ville blitt en sak mellom selskapene. :smiley:

Kranføreren er bare ansvarsfri dersom skaden skyldes noe som var utenfor hans kontroll eller som han selv ikke kunne forutse eller unngå.

Typisk her er kanskje som jeg opplevde som kranfører i havna. Ei tresjekte var halvfull av vann - på tross av eiers forsikrning om det motsatte. Det gikk som det måtte gå - Sjekta vippet forover - faktisk så mye at vannet sprutet ut av det utette fordekket - og holdt på å gå på trynet i vannet. Jeg fikk heldigvis låret løftet raskt nok til å forhindre at den skled ut av stroppene, så det ble med skrekken denne gang.

Sånne frie overflater er skumle.

mvh tuffff

Da jeg tok lappen på kran, lerte vi att det er uten unntak kranfører som har det fulle å hele ansvaret. Selv om han ber deg stroppe båten å godkjenne løftet, er han ansvarlig :diving:

Dette stemmer, kranfører har det fulle og hele ansvar. Bortsett i fra hvis han som setter på stroppene er godkjennt anhuker. Som kranfører er man automagisk godkjennt anhuker, medfølger i samtlige kranførersertifikater. Så av den grunn så stropper ikke jeg båten selv, jeg har kranførersertifikat og kan dermed bli medskyldig eller skyldig i at båten detter ned. Evt. hiolde godt kjeft om at jeg har slike papirer....

Jeg fikk dette spørsmålet fra kranfører: Er det noe spesiellt jeg må ta hensyn til under båten? Da skulle kranfører akkurat til og legge stroppene under på båten når den var på vann. Synes dette var et ok spørsmål og burde være obligatorisk for alle som driver med dette. Når først båten er i stroppene så forventer jeg at kranfører vet og kan alt om plassering i stropp o.s.v.

Det som er helt sikkert i denne saken er at de fleste er interessert i å unngå skader på båten.

Jeg har derfor alltid med meg PC med detaljerte bilder av båten, dette viser godt hvor kjøl, aksel, ror, osv er i forhold til punkter over vannlinja.

Ved å vise frem dette vil man i de fleste tilfeller fjerne enhver tvil om hvorvidt man løfter på et trygt punkt.

Jeg anbefaler andre å bruke samme fremgangsmåte, da dette vil kunne forhindre skader i mangekronersklassen, i tillegg til den tiden båten må stå på land for å få fikset skaden..

Et av bildene jeg alltid viser frem er dette:

img_1050.jpg