hallmo1 Startet 29.September.2007 Link til dette innlegget Startet 29.September.2007 Hvor mye ankerkjetting anbefales for å være sikker ? Jeg har hørt 7 ganger dybden for å være sikker hvor det kan blåse opp del. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 3 Ganger tybden. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bergen Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 3x dybden er mye brukt som tommelfingerregel ja,men det avhenger naturligvis også av hvor dypt/grunt det er samt hvor åpent det er med tanke på vind. Er det veldigt grunt, så bruk gjerne 7 x dybden ja Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Bruker 5 ganger, og det funker fint. men ankeret skal også "settes" kjøres på plass, slik at det holder. Da sover jeg tryggt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hulda vet bare sånn omtrent hvor dyp det er, har ikke ekkolodd. Jeg raser ut kjetting, har ikke teller og har heller ikke hatt tid til å male '10-metere' på kjettingen. Når det er rast ut sånn passe, bakker jeg motoren. Når båten stopper, gir jeg mer gass. Om båten stopper da, så ligger jeg trygt for natten. Med kjettinglengde anbefales for normale mennesker, ikke Hulda, tre ganger dybden. Mer kjettig ute gir bare mer sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Med kjettinglengde anbefales for normale mennesker, ikke Hulda, tre ganger dybden. Mer kjettig ute gir bare mer sikkerhet Hva mener du Hulda? Trenger du mindre kjetting enn normale mennesker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hva mener du Hulda? Trenger du mindre kjetting enn normale mennesker? Nei, les en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Her er det kanskje ikke så mye vitenskap som gjelder, men erfaringer. Jeg lærte langte tilbake (husker ikke læremester) at det viktigste er at ankeret "setter" seg i bunnen. Når ankeret legges ut akter er det nok vanlig å legge ut ankeret eksempelvis med frifallvinsj ca 30 meter før man når land og deretter stramme opp akterankeret. Mange har kanskje litt mindre erfaring med å stramme opp baugankeret. Jeg pleier å gå nær et oppankringssted, deretter la 30 - 40 meter kjetting gå ut mens jeg bakker. Neste operasjoner å dra meg mot baugankeret med vinsjen slik at jeg har ca 4 x dybden med kjetting ute. I tillegg har jeg blitt litt ekstrem på å bruke forkattingsanker. Jeg er nok - hittil - en av trawlerne som ikke sklir på ankerest. Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Jo da, det er greit å bakke opp og kjenne at ankeret henger. Ligger en på svai og vinden snur vil ankeret måtte sette seg på ny, det er en fordel da å vite at en har tilstrekkelig med kjetting ute. Forkattingsanker som Roaldbj bruker har jeg meget god erfaring med. Å øke kjettinglengden gjør samme nytten men da må en jo ha større svingradius. Tom Sitér dette innlegget Link to post
hallmo1 Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Takk for det. Her var det mange gode tips. Første gang jeg har spurt her og det var jo en hyggelig opplevelse. Kommer tilbake senere. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Takk for det. Her var det mange gode tips. Første gang jeg har spurt her og det var jo en hyggelig opplevelse. Kommer tilbake senere. Ja, det er den gode tonen her på huset som skiller baatplassen.no fra enkelte andre fora. Her kan man stille sine spørsmål uten å bli overhøvlet og når man får et svar så kommer det vanligvis i hele, sammenhengende setninger - helt uten å bli en konkurranse i skittkasting og ukvemsord. Velkommen i dette utmerkede forum!!! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
CB. Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Du har kanskje ikke lest Bavaria trådene, Poseidon.. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Bruker 5 ganger, og det funker fint. men ankeret skal også "settes" kjøres på plass, slik at det holder.Da sover jeg tryggt. Helt enig. Jeg bruker 4-5 ganger - og enda mer om jeg skal sove på ankeret. I tillegg har jeg blitt litt ekstrem på å bruke forkattingsanker. Jeg er nok - hittil - en av trawlerne som ikke sklir på ankerest. Fint om du kan forklare hvordan du gjør dette Roaldbj. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Vi har diskutert forkattingsanker i noen andre tråder. Jeg bruker litt forskjellige forkattingsteknikker. Felles for dem er at det til hovedankeret sjakles inn en kjetting som hos meg er ca 7 meter lang. I den andre enden av kjettingen har jeg et 10 kg Bruce-kopi anker. Jeg senker først forkattingsankeret med hånd til hele kjettingen er ute, deretter slipper jeg ut hovedankeret (Brucekopi 30 kg) mens jeg går forsiktig akterover. Dersom det er vind gjør vinden denne jobben. Ved vindstille bruker jeg svak maskinkraft for å få båten til å gli litt akterover. Hittil har jeg fått ankerfeste med forkatingsankeret og da slipper jeg ut kjetting på hovedankeret med ca 4 x dybden. I enkelte oversikter påstås det at forkattingen øker ankereffekten på hovedankeret med en faktor på 4. Via BP har jeg også fått tilgang på en rapport utareidet for ankersystemer for rigger. Her tyder det på at forkattingseffekten ikke er så stor. Her er rapporten: http://www.olf.no/?30110.pdf Det er LA3939 som har gitt referansen, og han har særlig vist til side 108 i den 145 siders rapporten. En av trådene er: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=forkatting En annen er: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=forkatting Jeg har ved to tilfeller koblet et tau med fender til forkattingsankeret og i etterkant med lettbåten strammet tauet slik at fenderen ligger omlag like over forkattingsankeret. Dette har hatt to funksjoner: Både å vite hvor ankeret er og en mulighet for å dra opp forkattingsankeret dersom det sitter for fast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Du har kanskje ikke lest Bavaria trådene, Poseidon. Husk, Posiedon har rød stripe, hevet over denslags diskusjoner. Ikke mer Bavaria nå, jeg får fregner på sjela. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Takk Roald, Skal teste ut forkatting litt neste sommer. Antakelig med et mindre anker enn det du har - mulig bare en 5 kg Bruce. Har 15 kg som hovedanker på 50 meter kjetting foran Da jeg var i Australia forrige uke kikket jeg på en del nye ankertyper med bøyle over "plogen" foran. Disse skal visstnok feste bedre enn CQR ankeret på svai. Er ikke helt sikker på om det passer i rulla mi - må finne en norsk forhandler først. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Interessant dette med forkatting... må testes. Ellers så dumper jeg hele kjettingen på sjøen. Ankeret først da vet du. Og driver til jeg henger. Funker hver gang! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det er interessant dette med forkatting, men får ikke helt taket på hvilket anker som skal først ut... Er det hovedandkeret eller forkattingsankeret. Jeg ser at roaldbj sier at forkattingsankeret skal ut først, men føler meg ikke komfortabel med dette.... Om en setter forkattingsankeret først og kjører det fast... så er det vel ingen garanti for av hovedankeret bidrar noe her, blir ikke kjørt fast det. Etter hva jeg kan se hos BP sine flytende rigger så settes forkattingsanker kun ut om hovedankeret ikke setter seg etter 150 fot langs bunnen når det kjøres fast. Finner ikke så mye litteratur om dette på nettet, men noe om rigger er det da.. Skal se om jeg finner ut mere på jobben etterhvert, nå er jo tre nye flytere kommet inn under den nye felles paraplyen i firmaet som skifter logo i disse timer.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
plimsoll Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Slik jeg har erfaring med, senker jeg hovedankeret ca. 10 meter, så sjakler jeg inn et nytt anker med en forløper på to meter inn på hovedkjettingen. Når hovedankeret når bunn går jeg akterover samtidig som jeg gir ut mer kjetting. Om det såkalte forkattingsankeret ikke får feste, bidrar det med vekt på kjettingen til hovedankeret. Har ligget slik flere ganger og sett på nabobåtene drive forbi med ankeret ute Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.