agun Startet 23.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2004 Hei! Noen bruker terassegress eller "liggeunderlag"-stoff under madrassene. Har også hørt anbefalinger om grunnmursplast for å bersørge tilstrekkelig lufting og unngå kondens. Under mine madrasser er det 12 mm finerplater med luker til stuerom. For å gjøre det enklest tenkte jeg å perforere platene med 8-10 mm hull tett i tett med et par cm avstand. Ville ikke det vært tilstrekkelig for å oppnå tilfredsstillende lufting? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 23.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2004 Jeg har gjort det samme, altså boret endel huller i plata. Men jeg har ikke noe tett stuerom, eller annet under sengebunnen som er perforert. Du bør kanskje tenke på hva som er under. Det er heller ikke nødvendig å ha hullene så veldig tett som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 23.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2004 Stuerommene er nedi benker som er langs skrogsidene i baugpartiet. I benkene/køyene er det 6 stuerom. Tenkte å lage lufteåpninger mellom stuerommene og ut i lugaren for å sikre luftsirkulasjon mellom stuerom, madrasser, lugar, salong og friluft. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 23.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2004 Jeg har tenkt å gjøre det samme som deg også i køyene som har "tørre" stuerom under, og jeg tror også det er lurt å få lufting ut til kabinen fra stuerommet. Jeg har i alle fall ikke hatt noe kondens under madrassen i den køya som er perforert, men som sagt så er det her helt åpent under, uten at jeg tror det er noen forutsetning. Bare det kommer luft til under madrassen, så er problemet borte. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Dette har jeg ikke tenkt på. Putene mine er skai-trekt. Spiller det noen rolle? Har ikke så lust til å borre i platene skkurat. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 27.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2004 Hvis du ikke vil bore i platene finnes det et materiale som er laget for formålet du kan legge under putene. Det er en type perforert duk som er 3-5 mm tykk, har sett den i Practical Boat Owner, husker ikke navnet men skal se om jeg finner det. Duken var ikke spesielt dyr og fikk glimrende omtale i artikkelen. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 27.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2004 Et Web firma som heter Lutra Marine selger dette materialet. Husker ikke hva det heter. Jeg har kjøpt av de for alle mine madrasser om bord. Det fungerer meget bra. Ser nå at jeg ikke lenger finner sidene deres på nettet. De holdt til i Tananger i Rogaland. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette madrass underlaget eller tilsvarende? Dette underlaget er 10 mm skulle helst vært opp mot 20 mm. Jeg kan ikke bruke spiler, fordi det dekker for mye av madrassen. Skal blåse inn luft under madrassen. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Haks.no mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Lagavulin Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) På båtmessa i Sandvika, så jeg at Haug Marine i Son var forhandler av AirMax, et madrassunderlag som kan kjøpes i løpemeter til dette formålet. www.haugmarine.no Redigert 23.September.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
JanS/EIR Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 På Finn.no averteres madrassunderlag til båt nesten daglig! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Astor Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 I vår forrige båt, en Nord West 900 borret jeg huller i sengen. Mange små hull i rekker. Deretter la jeg plastgress som er passe stivt. Bruker du i tillegg luftavfukter er du garantert fri for fukt ombord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Sinnsyk pris på haks !! Noe bedre forslag til noe å legge under....for vi som ikkje vil borre hull Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arejane Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 IKEA har underlag i trespiler på "gummiklosser". IKEA Ribbebunn Kan tilpasse ved å kappe spilene.Blir et mellomrom på ca 2 cm. Synes det funger fint. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Astor Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Sinnsyk pris på haks !! Noe bedre forslag til noe å legge under....for vi som ikkje vil borre hull Du får et godt liggemiljø ved bare å bruke gressunderlag også. Det gir luft under madrassen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Amfea Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Vi la rett og slett vanlig sengebunn under madrasen, helt tørt og godt å ligge på. Laget den i 6 deler slik at det er lett å komme til i stuerommene. Bilder på Sagaforumet Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
christensenleif@msn.com Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 vi har bare lagt noen tynne ultepper/pledd under madrassen selv med vanntanken under køya har vi ikke kondensproblemer lenger selv tynne pledd gir nok lufting mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Vi er også veldig fornøyd med ribbebunnene fra IKEA i Amica II, men jeg skjønner jo at det kanskje blir litt tungvint med disse, dersom det er et bord eller en kasse med luke under madrassen. Vi prøvde oss med liggeunderlag under madrassene i den forrige båten vår, men syntes ikke dette fungerte godt nok. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Jan E. Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 (redigert) På båtmessa i Sandvika, så jeg at Haug Marine i Son var forhandler av AirMax, et madrassunderlag som kan kjøpes i løpemeter til dette formålet. www.haugmarine.no Var det de som hadde små prøver en kunne ta med seg? Er på utkikk etter noe slikt selv, og plukket opp en slik prøve på messa. Gikk å trykket på den en stund. Virket som den kollapset ganske fort, og mistet spensten. Da tror jeg en med fordel kan prøve slike matter som gamle grønne plast-dørmatter med mange hull i er laget av (og legge den opp/ned). Noen som har brukt AirMax en stund, og kan si noe om holdbarheten? Ellers ser Bedflex ut til å være en mer holdbar løsning. Og da spesielt Ikea-løsningen med tanke på pris. Redigert 24.September.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
roaldbj Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Jeg kan anbefale bedfleks på det beste. I tillegg har vi orginale gummimadrasser og tempur madrasser - da sover vi godt på gyngende hav. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Legger du oppå en overmadrass så gjør også det nytten.... Øker comforten betraktelig gjør det også..... ;) Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Du får et godt liggemiljø ved bare å bruke gressunderlag også. Det gir luft under madrassen. Men slik gress er vel tett fra oversiden til undersiden....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Astor Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Gresset jeg kjøpte kunne vann renne fint i gjennom dersom det ble brukt til terrassebruk. Det vil si at det puster. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Oki Kikket på eit som var tett i sommer eg... Er det foresten slik som er teppe-aktig, eller den harde typen som er "plastpigger" vi snakker om nå? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
All Smiles Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Du kan forsöke med aviser som du skifter med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.