Jump to content

Madrassunderlag, hva kan brukes for å hindre fuktproblemer?

agun

Recommended Posts

Hei!

Noen bruker terassegress eller "liggeunderlag"-stoff under madrassene. Har også hørt anbefalinger om grunnmursplast for å bersørge tilstrekkelig lufting og unngå kondens.

Under mine madrasser er det 12 mm finerplater med luker til stuerom. For å gjøre det enklest tenkte jeg å perforere platene med 8-10 mm hull tett i tett  med et par cm avstand.

Ville ikke det vært tilstrekkelig for å oppnå tilfredsstillende lufting?

Jeg har tenkt å gjøre det samme som deg også i køyene som har "tørre" stuerom under, og jeg tror også det er lurt å få lufting ut til kabinen fra stuerommet. Jeg har i alle fall ikke hatt noe kondens under madrassen i den køya som er perforert, men som sagt så er det her helt åpent under, uten at jeg tror det er noen forutsetning. Bare det kommer luft til under madrassen, så er problemet borte.

• 5 år senere...

Vi er også veldig fornøyd med ribbebunnene fra IKEA i Amica II, men jeg skjønner jo at det kanskje blir litt tungvint med disse, dersom det er et bord eller en kasse med luke under madrassen. Vi prøvde oss med liggeunderlag under madrassene i den forrige båten vår, men syntes ikke dette fungerte godt nok.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

På båtmessa i Sandvika, så jeg at Haug Marine i Son var forhandler av AirMax, et madrassunderlag som kan kjøpes i løpemeter til dette formålet.

www.haugmarine.no

Var det de som hadde små prøver en kunne ta med seg?

Er på utkikk etter noe slikt selv, og plukket opp en slik prøve på messa. Gikk å trykket på den en stund. Virket som den kollapset ganske fort, og mistet spensten.

Da tror jeg en med fordel kan prøve slike matter som gamle grønne plast-dørmatter med mange hull i er laget av (og legge den opp/ned).

Noen som har brukt AirMax en stund, og kan si noe om holdbarheten?

Ellers ser Bedflex ut til å være en mer holdbar løsning. Og da spesielt Ikea-løsningen med tanke på pris.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...