Kjappfot Startet 29.September.2007 Link til dette innlegget Startet 29.September.2007 (redigert) Plastbåter er praktiske, men det må tre ombord til for å gi tupperwaren mer liv, atmosfære og style. Har selv en båt innredet i Honduras-mahogny og det er kjempeflott -kan ikke tenke meg båt med bare plastflater. Men, i 2007 burde det være mulig mulig å bygge båter uten å ha ta halve regnskogen? Ikke nevn ordet plantasje nedenfor- det er bare et ord for å gi oss bedre samvittighet, men i bunn og grunn er det et stykke jord (tidl. regnskog) som blir brukt til ensidig planting av teak (som et norsk granfelt). Ser at flere og flere verft prøver seg med kirsebær og andre tresorter. Hvordan er holdbarheten på disse over tid? Nå som dekk ikke skrues på lenger, men støpes fast i epoxy så burde det jo også være relle alternativer til teak? Hva med eik, lerk elller andre sorter, gir det egentlig praktisk reduksjon av båtens levetid? Skulle det sprekke i treet vil jo dekket likevel være tett. Tidligere hadde alle biler tre eller tre-imitasjoner, men dette er nå nesten helt borte. Andre former for styling har tatt over. Når får vi se det samme i båtbransjen? Redigert 29.September.2007 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Anonym Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Plastbåter er praktiske, men det må tre ombord til for å gi tupperwaren mer liv, atmosfære og style.Har selv en båt innredet i Honduras-mahogny og det er kjempeflott -kan ikke tenke meg båt med bare plastflater. Men, i 2007 burde det være mulig mulig å bygge båter uten å ha ta halve regnskogen? Ikke nevn ordet plantasje nedenfor- det er bare et ord for å gi oss bedre samvittighet, men i bunn og grunn er det et stykke jord (tidl. regnskog) som blir brukt til ensidig planting av teak (som et norsk granfelt). Jeg har innredning i teak hele veien, det er jo et godt alternativ til å bruke regnskog! Forøvrig er jo felt, uansett hva slags trevirke som produseres der bare positivt, det gir enormt gode effekter, da trær avgir mest O2 mens de vokser, og jo mer de vokser, jo mer avgir de.. Unge trær vokser mer enn gamle, altså er det positivt med plantasjer! Teaken i båten min er jeg forøvrig ikke sikker på opprinnelsen til, og ikke bryr jeg meg heller, pent er det, og det er viktig. At oljet teak gjerne blir vesentlig lysere enn mahogny er også positivt, jeg vil ikke ha noen kjellerstueeffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Tidligere hadde alle biler tre eller tre-imitasjoner, men dette er nå nesten helt borte. Andre former for styling har tatt over. Når får vi se det samme i båtbransjen? Dette ser vi vel tydelig i del båter som utpreger seg som "legekontorer" Den nye stylingen har tatt over i noen grad, vi kommer nok til å se mere av det i fremtiden vil jeg tro... Noen liker det mens andre ikke.... Når det gjelder burken av teak på dekk så er nok dette i stor grad for å gjøre båten vakker... Etter mitt syn er det flott med et velholdt teakdekk, men det er jo en subejktiv oppfatning hva som er pent eller ikke. En kan sikkert ha et dekk i furu, gran eller noe annet, men om det blir like pent som teak er en annen sak... Personlig så liker jeg treverk i innredningen og ville ikke hatt noe annet(har Mahogny i dag).... men igjen er dette en subjektiv vurdering av hva jeg liker... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjappfot Svart 29.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Teak plantasjer er fortrengt regnskog, og det er akkurat det jeg vil unngå. Finnes alternativer til teak? Burde ikke et dekk av epoksystøpt eik holde i massevis og være like fint? Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Teak plantasjer er fortrengt regnskog........... :crazy: Skulle gjerne hatt dette forklart lit nærmere. Teak vokser jo ikke i regnskog i det hele tatt, så man kan kanskje si den er fortrengt derfra. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pete Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) Jeg er enig i at det er mye legekontorer å se. Det finnes alternativer til regnskogstrevirke/ teak osv. Som dørk både innvendig og utvendig er Marinedeck et godt alternativ. Jeg har lagt det i salong og forpigg i min båt. Redigert 29.September.2007 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Hva er det egentlig som tiltaler båtfolket ved teaken da ?? Det er behagelig og jobbe med. Greit å maskinere med riktig verktøy, selv om det sliter noe jæ**g på verktøyet ( kjører hardmetal ). Skjæring og pussing er veldig greit, mens fresing kan gi utrivninger på uventede steder.... Må få ligge litt etter maskinering, da spesielt der en har fjerne litt materiale, pga farven . Prisen begynner å bli relativt drøy, selv om har gode avtaler...... Finnes det noe gode alternativer ?? en MÅ ha treverk i båt ( vil jo fortsatt ha jobb ) Må dere ha den farven, kan andre farver godtas.... Hilsen en som jobber med båt innredning til daglig..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Astor Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Man kan si hva man vil men lyst treværk i båt er ikke pent etter mitt syn. Teak er og blir teak, og ikke vet jeg hvor mye regnskog som går tapt pga. båtinnreding? Mahogny er en dårlig erstatning i så måte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Vokser ikke tak i regnskogen i Burma? http://www.rainforest.no/rapporter/Forbrukerguide2007pdf.pdf Trist om Regnskogfondet desinformerer på denne måten, hvis så ikke er tilfelle! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Jeg har innredning i teak hele veien, det er jo et godt alternativ til å bruke regnskog! Forøvrig er jo felt, uansett hva slags trevirke som produseres der bare positivt, det gir enormt gode effekter, da trær avgir mest O2 mens de vokser, og jo mer de vokser, jo mer avgir de.. Unge trær vokser mer enn gamle, altså er det positivt med plantasjer! Teaken i båten min er jeg forøvrig ikke sikker på opprinnelsen til, og ikke bryr jeg meg heller, pent er det, og det er viktig. At oljet teak gjerne blir vesentlig lysere enn mahogny er også positivt, jeg vil ikke ha noen kjellerstueeffekt. Når det gjelder burken av teak på dekk så er nok dette i stor grad for å gjøre båten vakker... Etter mitt syn er det flott med et velholdt teakdekk :crazy: Skulle gjerne hatt dette forklart lit nærmere. Teak vokser jo ikke i regnskog i det hele tatt, så man kan kanskje si den er fortrengt derfra. Man kan si hva man vil men lyst treværk i båt er ikke pent etter mitt syn. Teak er og blir teak, og ikke vet jeg hvor mye regnskog som går tapt pga. båtinnreding? Stillheden: Det var ikke mye støtte og forståelse du fikk her etter ditt prisverdige forsøk på å sette fokus på den skammelige utbredelsen av teak-bruk blant båtprodusenter. Burma (Myanmar) står for ca 80% av verdens teak-eksport. Og dette skjer til tross for at svært mange land har fordømt både regimet der, og den økologiske katastrofen som avskogingen i de burmesiske regnskogene fører med seg. Man kan lese mer om disse uopprettelige skadene her. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) Det er naturligvis forkastelig at verdens nasjoner handler med dette regimet. Men så er det nå slik at det er mange steder på jorden det begås urett. Somalia, Burma, you name it. Det er lite enkeltpersoner kan hjøre med dette, annet enn å oppfordre våre politikere til å la handling følge ord, og det er vel en fjern drøm. Våre politikere er vel de som i første rekke praktiserer begrepet bekvemmelighetsløgn. Redigert 29.September.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Belgarath Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Vekslet noen mailer med en amerikansk båtdesigner for rn liten stund siden. Han mente på at på tross av teak og mahogny sine fordeler i båter, vil en i det lange løp gjøre det lurest i å benytte tresorter som vokser i det klimaet en skal ha båten i.. Utseendemessig vil jo "alle" ha mørkt tre i båt, men jeg har en følelse av at det kan være en vanesak. Har sett noen båter i nyere tid som har turt å bruke lyst tre og jeg synes det er lekkert. Flammebjørk gjorde seg flott synes jeg. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Anonym Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Jeg må si at Ovni med innredning i Kirsebærtre er lekkert, det var rett og slett akkurat den fargen jeg vil ha på innredning om jeg skal bytte båt. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det er naturligvis forkastelig at verdens nasjoner handler med dette regimet. Men så er det nå slik at det er mange steder på jorden det begås urett. Somalia, Burma, you name it.Det er lite enkeltpersoner kan hjøre med dette Ikke enig. Alle bør ta ansvar. Det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Finnes alternativer til teak? Viksund har fått mye ros for sin blå Viksund 320, som har innredning i amerikansk or, og varmebehandlet ask utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Er enig i at lystbåtflåten neppe tar knekken på teakskogene, men alle monner drar. Nå er jeg ingen ekspert på trevirke, men det ville forundre meg mye om vi ikke har brukbare alternativer viltvoksende i det skogkledte landet vårt. Vi har jo bygget gode båter i uminnelige tider. Hva ble brukt som dekksplank i seilskutetiden og for ikke å snakke om fiskeflåten? Neppe teak. Edeltreet ble først og fremst brukt utvendig på fasaden i styrehusene. Dette var vel ikke før enn etter at motoren og styrehusene hadde vært i vanlig en god stund. Hva ble brukt til dekksplank? Var det ikke god norsk malmfuru, skuret med vann og sand? Eller var det eik? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
NilsPils Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Vokser ikke tak i regnskogen i Burma?Trist om Regnskogfondet desinformerer på denne måten, hvis så ikke er tilfelle! Vi blir desverre manipulert med hele tiden, på mange vis. Noen har en agenda, og andre dilter bevisstløst etter. Ikke minst våre politikere som har kastet seg på miljøbølgen og skal redde verden. Det må slåes fast en gang for alle: DET VOKSER IKKE TEAK I REGNSKOGEN, hverken i Burma eller andre steder. http://en.wikipedia.org/wiki/Teak Det er vanskelig å forstå hvorfor det skal være mer forkastelig å felle et hostmodent teaktre enn for eksempel et norsk furutre. Teaken reproduserer raskere. Det er riktig at det er mangel på god teak fordi det har vært drevet rovhugst på store trær. Det er ikke riktig at teakhogsten gir avskoging av store områder i Asia. Det er helt ulogisk å rydde skogen for å ta ut teak. En tar ut de største trærne og skogen lever og reproduserer. Det er riktig at avskoging av store områder i Asia har vært, og kanskje er, et problem. Dette skyldes ikke uttak av teak, men at skogen ryddes og brennes for å skaffe jordbruksarealer. Dette har vært bedrevet delvis av minoritetsfolkene i nord og av andre for å anlegge fruktplantasjer. Når representanter for Regnskogfondet har sett avskogete områder i høylandene nord er det ikke pga. teakhogst. Dessuten er det jo tullete samtidig å påstå at det dreier seg om regnskog. Enhver med litt lokalkjennskap vet at det ikke eksistere regnskog i høydedragene i Asia. Det er riktig at den beste teaken i dag kommer fra Burma. Det er forståelig at det kan være et problem for mange, men da er det et politisk problem, ikke et miljøproblem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det er lite enkeltpersoner kan hjøre med dette, annet enn..... Helt enig, vi må aldri begynne med oss selv. Overlat problemet og ansvaret til alle andre! Stuttum 1 - Norge 0! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Douro Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Vi blir desverre manipulert med hele tiden, på mange vis. Noen har en agenda, og andre dilter bevisstløst etter. Ikke minst våre politikere som har kastet seg på miljøbølgen og skal redde verden.Det må slåes fast en gang for alle: DET VOKSER IKKE TEAK I REGNSKOGEN, hverken i Burma eller andre steder. http://en.wikipedia.org/wiki/Teak NilsPils: Jeg vil påstå at det er du som manipulerer. I linken til Wikipedia i innlegget ditt, står det jo at teak er "a component of monsoon forest vegetation." Og i denne linken i samme Wikipedia, er hele Burma (som altså eksporterer 80% av verdens teakforbruk) angitt som regnskog. Jeg velger å stole mer på opplysninger fra anerkjente vitenskapsfolk, og fra det norske regnskogfondet, enn fra deg i denne sammenhengen. Jeg tror heller ikke at National Geographic manipulerer sine lesere når de skriver: Many governments have banned Burmese teak, but the country still supplies an estimated 75 to 80 percent of the world's teak. Slash-and-burn harvesting threatens to wipe out forests there. Sitér dette innlegget Link to post
heff Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Lett for pils å forsvare teakbruk ettersom han bygger nye båten i 99% teak Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 (redigert) I linken til Wikipedia i innlegget ditt, står det jo at teak er "a component of monsoon forest vegetation." Ja, og så. Det er skogen i høydedragene i Asia. Dette er skog som reproduserer når en tar ut virke. Den går ikke til grunne som den typiske regnskogen gjør. Og i denne linken i samme Wikipedia, er hele Burma (som altså eksporterer 80% av verdens teakforbruk) angitt som regnskog. Og hvor ligger regnskogen i Burma? Ikke i nord hvor teaken vokser! dette er jo samme form for insinuasjon igjen. Jeg velger å stole mer på opplysninger fra anerkjente vitenskapsfolk, og fra det norske regnskogfondet, enn fra deg i denne sammenhengen. Anerkjente Vitenskapsfolk? Dette er en politisk artikkel. Når en er mot teak fra Burma virker det ekstra sterkt når en insinuerer at det er regnskog, hvilket det IKKE er. Jeg tror heller ikke at National Geographic manipulerer sine lesere når de skriver: Many governments have banned Burmese teak, but the country still supplies an estimated 75 to 80 percent of the world's teak. Slash-and-burn harvesting threatens to wipe out forests there. Her er det to påstander, som hver for seg er riktige. Det er riktig at "Slash-and-burn harvesting threatens to wipe out forests there", men det er ikke pga. teakhogst. Man høster ikke teak ved "slash and burn". Lett for pils å forsvare teakbruk ettersom han bygger nye båten i 99% teak Dette er jo feil og et rent slag under beltestedet. Hvorfor gjør du det? Har du en agenda, du også? Jeg mener at jeg ikke har noen spesiell agenda her, men blir litt oppgitt når jeg ser hvor lett det er å spre desinformasjon. I de siste 22 årene har jeg reist jevnlig gjennom teakskogene i Asia, spesielt Thailand. Jeg har bekjente blant plantasjeeiere og gode venner blant minoritetene i nord som er kjent for "slash and burn" jordbruk. Jeg har sett tyvhogst av teak i "kongens skoger". Jeg har sett store områder brent og ryddet for jordbruksformål, men aldri pga. teakhogst. Jeg har teaktrær som jeg har plantet selv og vet av egen erfaring hvor lett de er å plante, hvor fort de vokser og hvor de trives best. Redigert 29.September.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Her er vi i nord i Thailand i 2006 (Pai på veien fra Chiangmai til Mae Hong Son). Landskapet er typisk jordbruksareal som er dyrket ved "slash and burn" metoden. Det burde være lett å innse for de fleste at dette ikke er noen rimelig måte å høste teak på. Det er selvfølgelig ikke bra, men det blir nok hverken mer eller mindre av dette om vi bannlyser teaken. Heldigvis ser det ut som en har fått dette under rimelig kontroll i Thailand, men kanskje ikke i Burma? Og her er relativt nyplantet teak hjemme i hagen i Chiangmai. Ligner vel ikke mye på regnskog dette? Det er lett å finne sitater fra naturvernhold, ikke minst regnskogfondet, som insinuerer at teaken kommer fra regnskog. Kanskje har de sin egen definisjon på regnskog? Å spørre disse folkene hvor teaken kommer fra er omtrent som å spørre MC Donalds om hamburgerene deres er sunn mat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
sodne Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Eg tok over ett småbruk for någen år siden, då blei eg kontakta av komunen som ville at eg sko planta svartor, med mye støtte og fine ting. Prosjektldaren her sa at detta va ett tre slag som va lika godt som teak og ville bli framtidens hagemøbeltømmer. Sikkert ikkje kommt så langt , detta prosjektet men her får ein ett alternativ om någen år. Om det e lika bra vett eg ikkje, men når ein ser ka pengene båtfolket har betalt for burma teak så bler brukt te i dessa dagar så e det ingen tvil. sko heller brent innredningen enn å støtta jævlar så skyte munkar. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
NilsPils Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Noen som har greie på eller har prøvd svartor? Når det gjelder deler som skal oljes eller lakkeres finnes det jo en rekke gode alternativer til teak. - Selv synes jeg eik ser ganske fint ut, og jeg har eksempler på at eiken holder seg utrolig godt. Selv nedgravt i bakken! Men til ubehandlet båtdekk? En avlempene med eik er at den er tung. Passer derfor best på i skroget deplasementsbåter. Og så tror jeg ikke det er spesielt naturvennlig å bruke mye eik. Gjenveksten går veldig langsomt. I marinaen ligger det en sjekte som er helt i eik. Bare oljet. Helt nydelig. - På Tora lagde jeg akterdekk av norsk furu, Ovatrolbehandlet. Synes det tar seg veldig bra ut i kontrast til (gamle) dollbord i mørkbeiset mahogny. Innredningen skal oppgraderes til vinteren. Det blir stort sett norsk furu, ovatrolbehandlet på nye deler. Også på dørkeplatene. Synes faktisk det ser penere ut enn teak. - Ellers er sibirsk lerk et alternativ etter hvert. Jeg har forståelse for at noen velger bort teak for ikke å støtte juntaen i Burma. Men å velge for eksempel eik fremfor teak av naturvernhensyn? Der brister logikken totalt for meg. Når det gjelder mahogny, har jeg forstått det slik at den kommer fra regnskog, uten at jeg har mye greie på dette treslaget. Men jeg har hatt gleden av å arbeide med gammel mahogny under oppussingen av Tora. Det er et fantastisk trevirke. Men på den nye båten min har jeg nedlagt mahognyforbud. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Jeg tror at teak kommer tilbake i båter om noen år. Teak tåler fuktighet godt. Jeg mener at teak innredning er det peneste. Kirsebær er ganske fint mens mahogny blir for mørkt synes jeg. Eik blir for tungt i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.