Sydvesten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 mahogny blir for mørkt synes jeg. Det vel litt subjektivt hva som er for mørkt vil jeg tro, jeg synes ikke mahognyen er for mørk, faktisk tvert i mot.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blue_Dragon Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Det er kanksje ulike typer mahogny og lakk. Nimbus sin er veldig mørk. Bruekr ikke Bavaria Kirsebær? Redigert 30.September.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Stuttum 1 - Norge 0! Tusen takk, det var hyggelig. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mouche Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det var en ærlig reaksjon på et innlegg som viser en holdning som jeg ikke har mye sans eller sympati for, hverken mer eller mindre! Når vi/man/en ikke er villig til å begynne med seg selv, ja da er vi riktig ille ute i mange henseender! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oddgeir Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Det var en ærlig reaksjon på et innlegg som viser en holdning som jeg ikke har mye sans eller sympati for, hverken mer eller mindre! Når vi/man/en ikke er villig til å begynne med seg selv, ja da er vi riktig ille ute i mange henseender! Joda det er greit å flagge egne meninger, å komme med negative karakteristikker av andre er ikke greit. Det sier derimot litt om den som karakteriserer. God bedring. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Bruekr ikke Bavaria Kirsebær? Det er nok mahogny, de gikk over fra den mørke til en lysere utgave i 2005 produksjonen... Men min personlige meningn er at den mørske er lunere... selv om det sikkert kan oppfattes litt mørkt... men slike ting er jo subjektive i høyeste grad, så det er med smaken som med baken, delt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Her trer jeg støttende til, odgeir. Å bli kalt Stutum på bp er drøy kost og burde ikke forekomme. Så tilbake til saken: Når det gjelder mørk mahogny, kommer det også mye an på hvordan den er behadlet. Ubehandlet mahogny blir bleket av lyset og kan bli veldig lys. Det er derfor vanlig å beise mahognyen for å beskytte mot sollys og beholde den gyldne gløden. Avhengig av beisingen, kan mahognien fremstå som meget mørk. Ofte blir noen detaljer beiset sterkt fo å gi kontraster til resten av trevirket. Typisk i dollbord og midtfisken i dekket på tresnekker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kjappfot Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Tusen takk for flotte svar! Har senket skuldrene mange hakk -neste skute blir spekket med de fineste tropiske treslag, og attpåtil kan jeg kalle meg miljøvennlig. Snart blir vel juntaen i Burma kastet, og da kan jeg ha teak på dekket uten kvaler :smiley: Farge på mahogny varfierer veldig med hvor treet vokser. Fra gammelt av er Honduras mahognien vært mest ettertraktet på grunn av sin varme og rødlige tone. Men, denne er jo fredet nå og Cubansk eller afrikansk mahogni er lysere. Noen produsenter velger å beise for å få den mer gammeldagse gløden, men faktisk så er Norsk svartor ikke langt unna, og burde være et svært godt og mer brukt alternativ. Har både svartor og valnøtt på tomta -kanskje jeg skulle hogd ned og bedt vertftet bruke de materialene? Har dere noen gode forsvar for elfenben også? Skulle gjerne brukt det på håndtak Redigert 30.September.2007 av Stillheden (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
NilsPils Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Etter å ha lest litt om svartor kommer jeg til at den muligens kan være en god erstatter for mahogny, men neppe erstning for teak til båtdekk. Import av elfenben er forbudt! Så enkelt er DET. Redigert 30.September.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Droll Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hvilke egenskaper har teaken som båtfolket vil ha ?? Er det farven ?? andre treslag kan beises for å ligne, ulempen med beis er at den må ha er god overflate behandling....teaken kan jo bare pusses litt så er en tilbake til utgangspunktet.... Styrken.... her burde det finnes mange treslag som ligger på samme nivå... Råte bestandighet....den er vel ganske enestående på teaken, men brukt i innredninger spiller det vel en mindre rolle....Vi laget mye av innredningen til tidligere Bjølseth caravan, der ble det brukt bjørk( også furu og ramin på tidligere modeller ) og gran + litt poppel finer, vet de ikke ble brukt på vannet MEN de var utsatt for store temperatur variasjoner som kunne gi et relativt fuktige inneklima....innredningen holdt, eventuelle reklamasjoner var pga slag skader ol. Selve trestrukturen ?? er ikke mye liv i teak, selv om en limer samme en lys og en mørk teak bit....2 uker senere er de begge like..... Stabiliteten, teaken er nesten død, meget stabilt, men sikkert ikke eneste treslag med den egenskapen . Er det noen som har noen konkrete forslag på andre typer trevirke, greit å ha noe i bakhånd når forespørselen kommer, tanken har allerede vært der, men det virker som om de ikke tørr å ta sjansen....kundene vi ha teak, de som er åpne for andre treslag sier ihvertfall ikke mye... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hifo Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 ser ikke at noen nevner kristorn? det må vel være noe av dt edleste man får her på sørlandet?? lyst . hardt og meget pen struktur..fargen bestemmer man jo selv med div beiser.. litt liten tilgang men dog.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Denne diskusjonen blir litt vrien når noen diskuterer innredning og andre diskuterer dekk. Jeg har ennå ikke sett eller hørt om treslag som kan erstatte et ubehandlet teakdekk. Hvis vi ser bortfra disse "faketeak" produktene - hva finnes som kan erstatte ubehandlet teak? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ingenting, så vidt jeg kan se. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Denne diskusjonen blir litt vrien når noen diskuterer innredning og andre diskuterer dekk. De hører vel sammen, en vil vel helst ha et ensartet utseende på båten. hva finnes som kan erstatte ubehandlet teak? Hva med Sibirsk lerk ?? ser ut til å ha god holdbarhet og styrke, er dog litt usikker på om farven kan godtas... ser ikke at noen nevner kristorn? Kan dette skaffes i brukanes dimensjoner for industrielt bruk da ??, må ha litt størrelse på virket. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Mouche Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Joda det er greit å flagge egne meninger, å komme med negative karakteristikker av andre er ikke greit. Det sier derimot litt om den som karakteriserer. God bedring. Jeg har faktisk ingen meninger om deg som person siden jeg hverken har møtt deg eller kjenner deg, men de holdninger som du helt konkret her har forfektet mener jeg faktisk at jeg kan si noe om uten å være hverken ufin eller i strid med forumets retningslinjer! Får håpe du skjønner at jeg tydelig skiller mellom person og sak/holdninger? Konstaterer at du mener at problemene må/skal overlates til politikerne å løse og at du selv ikke ser noen mening i å bidra på eget initiativ. Med de meninger/holdninger som fremkommer fra mange her på forumet hva angår politikere som idioterklærte og egoistiske maktpersoner, ja så er det lite håp for fremtiden. Håper at du har noe mere positive holdninger til de personer som vi ved demokratiske valg har satt i en posisjon hvor de skal ivareta fellesskapets såvel som den enkeltes interesser? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Håper at du har noe mere positive holdninger til de personer som vi ved demokratiske valg har satt i en posisjon hvor de skal ivareta fellesskapets såvel som den enkeltes interesser? Er ikke alle som stemmer vet du Mouche. har vel ligget på ca 60-70% ved de siste valgene. Så argumentet ditt kan ha en svakhet. Utover det så er nok det å være politiker et kall der man må ta en del pepper - kanskje omtrent som å være leder. Som Reiten sa: Det å være leder er ikke e n popluær idrettsgren Utover det mener jeg at man selv må gå foran som godt eksempel om man har sterke meninger om en sak. Den sterkeste makt vi som forbrukere har er å ikke kjøpe. Redigert 30.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ja, det er nok et faktum, dessverre, at det største "partiet" sitter hjemme også kalt hjemmesitterpartiet. Men det er vel på sett og vis også å gjøre et valg, og indirekte har man da gitt sin støtte til det partiet man minst av alt ville ha stemt på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Slik er det i et demokrati. Vi har jo en Stortingspresident som mente at folket var det største demokratiske problemet i Norge - ikke politikerne. Vet ikke helt jeg. Jeg mener nå at manglende lederskapsevner og visjonærhet hos lederne er det største problemet. Men det er jo også litt typisk norsk med skippertakene våre. Men Burma er vi mot - bare vi kan ha teak i båten vår Er vel omtrent som miljøsaken - blir ikke fart i det før vi merker det på kroppen selv. Windy har fått pepper i media på dette. Windy har byttet ut mye av teaken inni båtene. I båten vår er dørkene av kirsebær - innredningen av et eller annet blankt .- ikke teak. Redigert 30.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hva med Sibirsk lerk ?? ser ut til å ha god holdbarhet og styrke, er dog litt usikker på om farven kan godtas... Finnes det båtprodusenter som leverer båter med dekk av sibirsk lerk da? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Her trer jeg støttende til, odgeir. Å bli kalt Stutum på bp er drøy kost og burde ikke forekomme. Her er jeg helt enig... dette er vel indirekte personangrep etter mitt syn Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjappfot Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Ser det argumenteres mot eik på dekk på grunn av vekten. Virker litt rart da teak ikke akkurat er noen lettvekter. Egenvekten på teak er rundt 630 kg/m3, mens for eik 650 kg/m3. Dette er ikke rare forskjellen. Holdbarheten til teak er derimot bedre, men gjør det noen praktisk forskjell ombord? Må eik oljes, eller kan den som teaken være ubehandlet? Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Gismo Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Sibirsk lerk og malm furu kan sammenlignes både ved styrke og holdbarhet. Mugg og soppangrep kommer før du aner det om det brukes i fuktig klima. Sibirsk lerk anbefales det heller ikke å behandle med noe. Som ett alternativ til Teak kan det brukes Almadrillo som er i familie med Teak. Almadrillo er det sertifikat på at det ikke kommer fra truede områder. Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Jeg har faktisk ingen meninger om deg som person siden jeg hverken har møtt deg eller kjenner deg, men de holdninger som du helt konkret her har forfektet mener jeg faktisk at jeg kan si noe om uten å være hverken ufin eller i strid med forumets retningslinjer! Får håpe du skjønner at jeg tydelig skiller mellom person og sak/holdninger? Konstaterer at du mener at problemene må/skal overlates til politikerne å løse og at du selv ikke ser noen mening i å bidra på eget initiativ. Med de meninger/holdninger som fremkommer fra mange her på forumet hva angår politikere som idioterklærte og egoistiske maktpersoner, ja så er det lite håp for fremtiden. Håper at du har noe mere positive holdninger til de personer som vi ved demokratiske valg har satt i en posisjon hvor de skal ivareta fellesskapets såvel som den enkeltes interesser? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Som ett alternativ til Teak kan det brukes Almadrillo som er i familie med Teak. Almadrillo er det sertifikat på at det ikke kommer fra truede områder. Noen båtbyggere som bruker det da? Hvordan er pris ifht teak? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 (redigert) Regnskog eller ikke regnskog er etter min mening stortsett det samma , skog er skog og jo fler trær man planter og jo færre man feller jo bedre er det. Klimasaken vil ikke løses om man dropper teak i båtene men alle monner drar og skal man gjøre et skikkelig krafttak for miljøet så må man endre tenkemåte på de fleste plassene der det er mulig å gjøre noe. Murhus istedet for trehus , båter med minimalt med treverk (hanse,Etap osv) , buss istedet for bil bla bla bla. Hvorfor kan ikke båtindustrien snakke sammen og bli enige om å droppe teakdekk og heller bruke flexiteek , skjære ned på 50% av treverkene inne i båtene osv. Det er en vanesak at folk absolutt skal sitte i en engelsk publignende farkost når de er på havet , hvorfor ikke heller gjøre som de gjør hjemme , nemlig ha det lyst og trivelig. Redigert 30.September.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.