Jump to content

Alternativ til regnskogstømmer?

Kjappfot

Recommended Posts

En rekke innlegg ble fjernet fra denne tråden for snart 14 dager siden. Årsaken var at tråden hadde tatt av i alle retinger, og flere ønsket opprydning. Jeg la derfor ut en melding om at tråden ville bli ryddet senere hvis ingen protesterte.

Senere på dagen ble innlegg som ikke gitt på temaet fjernet.

Douro:

Dersom du ønsker kopi av det innlegget ditt, så kan jeg sende deg det på IM, da det finnes en kopi.

For å svare på det siste først:

Nei, jeg ønsker ikke mine innlegg på IM.

Jeg ønsker at vedtaket om sensur skal omgjøres. Mine innlegg var svar på andres innlegg som jeg registrerer også er fjernet.

Det er jo ikke noe nytt at en tråd "tar av i alle retninger".

Jeg har lest tråder her som virkelig har sporet av, i langt større grad enn diskusjoner om teak vokser i regnskog, og om skogen i verdens største teakproduserende land Burma er regnskog, og om teakproduksjonen der er bærekraftig og etisk forsvarlig, i en tråd som etterspør alternativ til regnskogtømmer.

Men som jeg har sagt tidligere, jeg anser ikke slike "avsporinger" som noe problem.

Tvert i mot:

Jeg har i denne tråden, og i mange andre tråder, funnet flere interessante, lærerrike og humoristiske synspunkter i medlemmers postinger, også postinger som det er framkommet ytringer om at ""flere" ønsket opprydning" i.

Men her på Båtplassen er det tydeligvis en eksklusiv gjeng med medlemmer som har større gunst hos sensuristene i "skipsråd/teknisk" enn andre har. (Formodentlig fordi disse har synspunkter som ligger nært opp til synspunktene til disse som sitter på makta?).

IM'er fra disse "begunstigede" sendt i dølgsmål til sensuristene blir åpenbart tatt hensyn til, på bekostning av ytringsfriheten til andre medlemmer. Disse synes også å ha en eksklusiv rett til å definere hva som er god humor, og hva som ikke er det.

Dette er for dårlig! Eller mener du virkelig, Bliss X, at du er utstyrt med så mye mer fornuft enn andre her, slik at du bør ha en nådegitt rett til ut fra eget forgodtbefinnede til å fjerne våre innlegg?

Ser du ingen betenkeligheter ved å sensurere andres innlegg i en tråd hvor du selv deltar i debatten?

Jeg mener at det blir for dumt å henvise til at "flere" har ønsket opprydding. Jeg har registrert at dere som sitter på makta tidligere har henvist til disse "flere".

Jeg synes at disse "flere" som kritiserer oss andre, våre meninger og vår sans for humor bør gjøre det i åpent lende, og at IM'er sendt i dølgsmål bak vår rygg om at våre meninger ikke er passende her på forumet, bør avvises. Det ligner stygt på diktatoriske tilstander når disse IM'ene blir tatt hensyn til, og at våre ytringer blir radert vekk, uten reell mulighet til påvirkning! Jeg føler at dere sensurister med dette har forulempet meg på en måte som strider mot mine menneskrettigheter formulert både i internasjonale og nasjonale konvensjoner og lovregler!

Forøvrig mener jeg at jeg ikke har fått svar på spørsmålene mine i innleggene ovenfor.

Jeg forsøker derfor en gang til, som et siste forsøk:

3.

Er det ikke vanlig høflighet at dersom noen skal få sine innlegg fjernet, så bør dette skje etter at man har fått en formaning/forklaring om hva som er galt med innleggene?

4.

Eller i det minste: At man blir informert om sensuren? Og bakgrunnen for sensuren??

Jeg har forgjeves forsøkt å lete etter meldinger om "at tråden ville bli ryddet", både her i tråden og i min innbox.

6.

Og så kunne jeg godt tenke meg å få en forklaring på hva et "usynlig innlegg" er for noe?

7.

Samt hvor denne "søppelkassen" befinner seg?

Som et svar til trådstarter så vil jeg anbefale Sibirsk lerk...oljet og med en liten klunk mahognybeis på. Du kan finne mye kvistfritt materiale, har meget god styrke og ikke minst er den veldig fin i fuktig klima. Har blitt fortalt at mye av "stolpene" i Venezia er av Sibirsk lerk grunnet bestandigheten i (salt)vann.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg ønsker at vedtaket om sensur skal omgjøres.

Minner om at skipsraadet er klageorgan for moderasjon som er utført av oss i Teknisk, se Kontakt siden.

Papirkurven er kun synlig for moderatorene. Alle innlegg som slettes havner der. At innlegg er satt usynlige innebærer at de ikke er lagt i papirkurven, men at de er usynlige for andre enn oss moderatorer. I praksis blir det det samme.

Er enig med Douro. Hensikten med et forum er å få frem meninger. Debatten blir mer livlig og interessant om man av og til setter ting på spissen, bruker humor og innimellom går "litt utenfor" om det gagner diskusjonen om det aktuelle tema. Teknisk må derfor være veldig varsom med å sensurere eller fjerne innlegg -heller da sende en advarsel pr. IM om enkelte tøyer grensene for mye.

Ser Andreas argumenterer for at diskusjonen skled ut i politiske tema om Burma, etc. Men, dette er jo hele utgangspunktet or tråden! Jeg ønsket en debatt rundt de treslag vi pynter båtene våre med nettopp basert på de miljømessige og politiske forhold som mahogny og Burma-teak er belemret med. Primært ønsket jeg debatt rundt alternativer, men innlegg som debatterer diskusjonens utganspunkt må jo også kunne tillates.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Som et svar til trådstarter så vil jeg anbefale Sibirsk lerk...oljet og med en liten klunk mahognybeis på. Du kan finne mye kvistfritt materiale, har meget god styrke og ikke minst er den veldig fin i fuktig klima. Har blitt fortalt at mye av "stolpene" i Venezia er av Sibirsk lerk grunnet bestandigheten i (salt)vann.

Det var vel litt av det vi (jeg i det minste) lurte på om Sibirsklerk kunne være et alternatv til teak.

Alle innlegg vil bli flyttet tilbake til denne tråden.

Og, nei. Ta heller bort alle postene som ikke har har med saken (post #1) å gjøre.

• 3 måneder senere...

EU har forbudt import av Burmateak

-Vi legger oss på samme linje som EU i denne saken, sier statssekretær heidi Sørensen i Miljøverndepartementet.

Regnskogfondet og Nils Hermann Ranum er glade for vedtaket, men er ikke helt sikker på at det får de store følgene.

Erlend Prytz i NORBOAT venter på den endelige avgjørelsen fra norske myndigheter.

EU har nettopp vedtatt forbud mot handel med teak fra Burma. Nå behandler Miljøverndepartementet saken og legger seg på samme forbudslinje som EU. Dette kan få følger for mange i norsk båtbransje som fortsatt bruker tresorten i sine båter.

Ikke overrasket over avgjørelsen selv om det har tatt lang tid. Men, med de argumenter som har vært tidligere her i tråden så er ikke bruk av teak skadelig for miljøet, snarere tvert i mot. CO2-messig er det jo mer gunstig å lagre trevirke som møbel/dekor enn å bruke til brensel (som politikere i andre sammenhenger mener er miljøvennlig fordi det er CO2 nøytralt) :crazy:

Sånn sett burde det jo vært utenriksdepartementet som fattet beslutningen, og ikke miljøverndepartementet. Men, men, politikk er jo hevet over fornuft... hva gjør båtbransjen nå -skifter til plantasjesteak fra andre land, eller tvinges bransjen omsider til å bruke andre alternativer (som jeg innledet tråden med)?

Rene plastdekk uten style tror jeg ikke konservative båtkjøpere er klare for.

Når vi debatterer teak bør det nevnes at det finnes to typer i handelen nå. Naturlig vokst teak vokser seint og blir hard og slitesterk, mens det i dag finnes plantasjer der man gjødsler for hurtig vekst. Slik hurtigvokst teak er like pent, men er langt fra så holdbar som naturlig. Så til utvendig båtbruk kan man like gjerne bruke eik. Eik var skipsdekk i tusen år, ikke uten grunn med sin styrke og holdbarhet. Jeg er enig med dem som sier at mørke treslag i båt er pent. Men det er like mye tradisjonell tenking som ligger bak. Smak og behag forandrer seg, og de nye båtene med lyse treslag er også pene. Den som vil ta arbeidet med vedlikeholdet av båt med mye edeltre må få gjøre det. Jeg har imidlertid tatt et valg her, og valgt en båt uten tre på annet enn bordkanter og leidertrinn. Det har mest med tid til vedlikehold å gjøre, men også med konas personlig smak til innredningen. Alle skal trives i båten, og kona syntes at den forrige båten var for mørk innvendig med masse mahogni i innredningen. Smak og behag altså! Det mest diskuterte emnet i verden!

Når det gjelder SVARTOR: Et treslag som på våre kanter er fredet i naturreservat. Men dette er et vakkert treslag med sjateringer i brunt og rødt i det lyse. Svært pent til møbler, og fullt av naturlig olje som gjør det holdbart. Men hvis man f.eks. bruker "al" av furu (den indre brune kjernen) så er den vel så holdbar som eik og teak. Det finnes umalte uthus med kledning av "al" her på vestlandet som er over 100 år! Bjelkene råtner før kledningen!

Ellers et hjertesukk: Dersom mitt innslag om furu som mulig treslag i båt "er utenfor trådens intensjoner" og derfor kan stå i fare for å bli fjernet, da har man begitt seg ut på en merkelig form for dialog som ikke passer vårt demokrati. Da vil jeg oppfordre trådstarter og administrator å klart gi til kjenne på forhånd hvilke retningslinjer tråden skal ha. Jeg føler meg rett og slett brydd av enkelte irettesettende kommentarer til enkelte innlegg som etter min mening bare krydrer trådene. Slikt kan få noen til å gi opp å delta.

Det er knapt et eneste praktisk og logisk argument for å bruke tre utvendig på en plastbåt - etter min mening.

Pent å se på ? - Da kan en heller gå en tur i skogen. For tiden maler de fleste furuveggene i kjellerstua! Når det gjelder trebåter så har vi våre tradisjonelle tresorter som har vært brukt i generasjoner og er like annvendelig i dag.

Innvendig kommer sikkert til å bruke mer på lyse flater - da kommer nordiske tresorter inn, eller malte flater.

Det er vel ingen som kjøper båter med burmateak i dag? Både ut fra miljøforståelse og kvalitet.

Det er knapt et eneste praktisk og logisk argument for å bruke tre utvendig på en plastbåt - etter min mening.

Pent å se på ? - Da kan en heller gå en tur i skogen. For tiden maler de fleste furuveggene i kjellerstua! Når det gjelder trebåter så har vi våre tradisjonelle tresorter som har vært brukt i generasjoner og er like annvendelig i dag.

Innvendig kommer sikkert til å bruke mer på lyse flater - da kommer nordiske tresorter inn, eller malte flater.

Det er vel ingen som kjøper båter med burmateak i dag? Både ut fra miljøforståelse og kvalitet.

Hulda er en jernbåt. Foreløpig er det en trepinne utvendig, en lask som ankerkjettingen sklir på. Denne lasken er av vanlig norsk eik. Eller så kan jeg godt reklamere for brunbeiset ask og eik. Disse tresortene blir pene innvendig i båten. Dessuten setter de verken lukt i tøy eller mat. Jeg pakket ut noe båtklær som har ligget i noen år, siden vi solgte seilbåten i 1995. Fremdeles luktet det teak av tøyet. Selv om det hadde hengt lenge til lufting før vi pakket det ned. I Hulda blir ikke en bite teak. Det blir litt mahogny, kjøpt billig under Öppna Varv nå på ettersommeren.

Når det gjelder kirsebær, har den lett for å falme. Det treslaget bør nok beises med et UV-bestandig beis. Det samme gjelder for så vidt de fleste tresorter. Jeg lagde en test med beiset ask, det står meget bra.

Ja, og ask har i tillegg helbredende egenskaper! :cheers: Svært lys tresort for de som liker det, men hva beiser du med, Hulda? Finnes så mye i handelen.

Tidligere har jeg brukt Herdin, husker ikke fargen. Denne testen jeg foretok for et år siden var en skvett beis fra Hempel som jeg hadde stående. Det ble et meget brukbart resultat.

Helbredende virkning, det var før noen trodde på det. Jeg fikke en flis i finger'n. Den helbredende virkningen var meget moderat.

EU har forbudt import av Burmateak

-Vi legger oss på samme linje som EU i denne saken, sier statssekretær heidi Sørensen i Miljøverndepartementet.

EU har nettopp vedtatt forbud mot handel med teak fra Burma. Nå behandler Miljøverndepartementet saken og legger seg på samme forbudslinje som EU. Dette kan få følger for mange i norsk båtbransje som fortsatt bruker tresorten i sine båter.

Hvor skal alle de svenske båtbyggerne hente sin teak ifra,

antar at fremover så vil vi få enda dårligere kvalitet på teaken, og da er det vel ikke noen som vil ha den.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Lyst eller mørkt er jo en smaksak, og til innredning kan vel i grunn bruke det meste. Men, utvendig er det begrenset med valgmuligheter på grunn av egenskaper til holdbarhet. Siden tre-dekk (teak) idag ofte støpes i epoxy istedet for skrudd, så slipper man vel lekkasjefaren selv om treet skulle bli gammelt og oppsprukket? Om valget nå blir mindre holdbart plantasjeteak, så kan man vel like gjerne bruke eik, lerk eller furu? Var ikke klar over svartor var fredet -det kunne jeg virkelig tenkt meg under dekk :sad:

Det er mange som ikke vil ha tre utendørs i det hele tatt, men jeg hører ikke med i den målgruppen (utenom de gangene jeg seiler regatta og ville hatt lettest mulig båt). Mulig det er innbildning, men jeg synes tre er bedre å sitte på, og personlig synes jeg det er finere og bryter opp plastflatene (OK, nostalgi til svunnen tid...).

Redigert av Stillheden (see edit history)

Her er alternativet :)

Kebony er basert på løvtre. Materialet har mange gode egenskaper og kan sammenliknes med tropiske tresorter når det gjelder utseende, hardhet og styrke.

Kebony er et miljøvennlig alternativ tropiske tre.

http://www.kebonyproducts.com/nor/index.cfm

Kebony er et norskt produkt!

Redigert av Odd Thomas (see edit history)

Se det, ja, Odd Thomas! Der kommer du jo med et alternativ. Jeg hadde sett noe om dette men kunne ikke finne det igjen. Da skulle det ikke være noe hinder for miljøfolka som vil pynte opp skuta med fint trevirke. :yesnod:

Men! Husk nå på at miljø har en annen side enn regnskogtrevirke. Ved å lesse båten ned med tredekk og finerplater på skott, så øker vekta, drivstofforbruket øker, utslippene øker og miljøet forverres. "Rykk tilbake til start". :crazy: "Samma åss'n en snur seg..."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...