Jump to content

Alternativ til regnskogstømmer?

Kjappfot

Recommended Posts

Noen båtbyggere som bruker det da? Hvordan er pris ifht teak?

Mener prisen er under Teak.... men skal sjekke når jeg kommer på jobb i morgen. Selv tilpasset jeg Almadrillo til badeplattforma til en annen båt, men den solgte jeg før jeg fikk montert den. Jeg synes det ble bra! Vet at det er flere som har brukt dette som alternativ men bare på det private. Har ikke hørt ombåtbyggere som bruker dette. Hadde jeg nå bare skjønt hvordan jeg laster inn bilder skulle jeg gjordt det! :cryin::cryin:

Forskjellen er kanskje (??) at visse typer skog lett vokser til igjen når man tar ut trær, mens andre er sårbare for inngrep og ikke lett tar seg opp igjen. Så man bør nok være varsom i visse områder.

Når det gjelder Flexteak og lignende plastetterligninger: kommer ikke på tale i noen av mine båter!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9657/18062007279.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9657/18062007280.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9657/18062007281.jpg

Bildene er ikke av beste kvalitet, men som dere ser kan det være vanskelig å skille fra vanlig Teak. Hvertfall når det er ferdig oljet som her

Redigert av Gismo (see edit history)
I de siste 22 årene har jeg reist jevnlig gjennom teakskogene i Asia, spesielt Thailand. Jeg har bekjente blant plantasjeeiere og gode venner blant minoritetene i nord som er kjent for "slash and burn" jordbruk. Jeg har sett tyvhogst av teak i "kongens skoger". Jeg har sett store områder brent og ryddet for jordbruksformål, men aldri pga. teakhogst. Jeg har teaktrær som jeg har plantet selv og vet av egen erfaring hvor lett de er å plante, hvor fort de vokser og hvor de trives best.

NilsPils:

Jeg skjønner at jeg her har begitt meg ut på å diskutere teak, skogstyper i tropiske strøk og asiatisk geografi med noen som har mye bedre greie på emnet enn jeg har. (Og det er jo ikke første gang, vil nok mange her si...)

I linken til Wikipedia i innlegget ditt, står det jo at teak er "a component of monsoon forest vegetation."

Ja, og så. Det er skogen i høydedragene i Asia. Dette er skog som reproduserer når en tar ut virke. Den går ikke til grunne som den typiske regnskogen gjør.

Du har sikkert rett i at det er forskjell på regnskog og monsunskog.

(Min erfaring tilsier at monsun er synonymt med regn. Masse regn. Det kan jo kanskje være årsaken til min villfarelse. Men jeg vet jo at monsun er betegnelsen på en vind - og ikke på regn.)

Jeg konstaterer imidlertid at miljøvernere mener at opprinnelig "urskog" er verdifull sett ut fra et miljøperskepektiv - ikke barre i tropene, men også uberørt skau her i Norge. Noen av de største miljøødeleggelsene som menneskeheten har påført naturen, er vel fjerning av skog. Avskogingen av Middelhavskystene i oldtiden, med påfølgende erosjon, tilsanding m.m. er av mange trukket fram som det verste og mest konsekventfylte eksempelet.

Men det finnes også mer nærliggende eksempler - bl.a. eksport av de store eikeskogene fra kyststrøkene sønnafjelds her i riket. Det er vanskelig i dag å fatte hvordan miljøet vårt ville sett ut i dag, hadde ikke våre forfedre sett seg tjent med å supplere bl.a. Amsterdam med fundament for storbyens bolighus.

Så når miljøvernerne, inkludert det norske regnskogfondet, argumenterer for at måten man tar ut teak på i Burma ikke er miljøvennlig og bærekraftig, ja så velger jeg å tro dem på det.

Og hvor ligger regnskogen i Burma? Ikke i nord hvor teaken vokser! dette er jo samme form for insinuasjon igjen.

Nei, NilsPils - det var ingen insinuasjon. Kun et forsøk fra min side på å underbygge argumentene mine (ved å ta med Wikipedias angivelse av hvor det er regnskog).

men det er ikke pga. teakhogst. Man høster ikke teak ved "slash and burn".

Dette er jo feil og et rent slag under beltestedet. Hvorfor gjør du det? Har du en agenda, du også?

NilsPils, da!

Jeg har ikke ment å slå deg under beltestedet!!

Jeg kan ikke fatte at du kan oppfatte et sitat fra National Geographic slik!

Min eneste agenda er at jeg som norsk småbåtbruker ikke ønsker å bidra til miljøskadelig praksis - og spesielt ikke når dette samtidig støtter et av verdens mest korrupte og brutale diktaturer.

Her er vi i nord i Thailand i 2006 (Pai på veien fra Chiangmai til Mae Hong Son). Landskapet er typisk jordbruksareal som er dyrket ved "slash and burn" metoden. Det burde være lett å innse for de fleste at dette ikke er noen rimelig måte å høste teak på. Det er selvfølgelig ikke bra, men det blir nok hverken mer eller mindre av dette om vi bannlyser teaken.

Ikke enig!

Vi konsumenter har meget stor makt hvis vi går i takt.

(Men ut fra majoriteten av (ooops, jeg holdt nesten på å si: Stutum-)reaksjonene her på BP, innser jeg at slikt nok er særdeles vanskelig å få til her på bjerget).

Dersom du leser innleget mitt en gang til, vil du se at jeg ikke beskylder deg for slag under beltestedet. Det var til heff for dette innlegget.

"Lett for pils å forsvare teakbruk ettersom han bygger nye båten i 99% teak rolleyes.gif"

Ellers er jeg enig med deg i at bevaring av skog generelt er en edel målsetning, som jeg også deler med deg.

Men man bør tufte sine meninger på riktige fakta og ikke la seg forlede av folk med spesielle agendaer og sære oppfatninger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Går med planer om å legge plast på akterdekket mitt og legge teak oppå så det ser ut slik det gjør i dag. Så dette er en interessant diskusjon. Bare vi kan holde oss til saken.

Så hva annet enn teak kan jeg bruke som er tilnærmet lik teak's egenskaper med tanke på holdbarhet og "anti-skli" på dekk?

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9657/18062007279.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9657/18062007280.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/9/9657/18062007281.jpg

Bildene er ikke av beste kvalitet, men som dere ser kan det være vanskelig å skille fra vanlig Teak. Hvertfall når det er ferdig oljet som her

Så ikke denne før etter at jeg postet...

Det så jo bra ut det. thumbsup.gif Spørsmålet nå blir vel om dette er holdbart og evnt pris.. :fishing:

.............

Bra imitert, men:

De har de imitert teakstrukturen slik den ofte ser ut, men IKKE skal være for teak som er skåret riktig til båtdekk.

Her er jeg helt enig... dette er vel indirekte personangrep etter mitt syn

Overhodet ikke og dette har jeg nå redegjort for i flere innlegg. Dette dreier som om reaksjon på holdninger, og ikke person, som forfektes, og der mener jeg at jeg bør kunne gi uttrykk for mine meninger på samme måte som du har gjort ved diverse anledninger hva angår andres holdninger. Enhver får jaggu meg feie for sin egen dør først! :yesnod:

For de av oss som husker Bjørn Sand som Stuttum så tror jeg at de fleste er enige om at han gjorde narr av en del felles trekk ved den norske folkesjelen. Tåler man ikke det så tåler man for lite til å delta på et diskusjonsforum! :yesnod: Og hvis man ikke er villig til å begynne med seg selv, ja så bør man ta en "time-out" og gå en runde med seg selv i tenkeboksen!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nei, jeg kom ikke med en personkarakteristikk, men ga (klart) uttrykk for min mening om de holdninger som ble forfektet. At man skal/bør begynne med seg selv synes jeg faktisk burde være opplagt og selvfølgelig, kan bare konstatere at andre er av en annen oppfatning og at flere deler dette synet, dessverre!

En annen ting er at når man skal irettesette andre for det man mener er feil som begås så burde man samtidig, på forhånd, ha tatt en titt på f.eks forumets regler for etikkette hvor det bl.a. står:

Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her.

La dem holde på, og hvis du misliker utvikingen så la heller vær å les tråden.

At du nå gir uttrykk for at du velger å la være å lese tråden videre etter å ha gjort nettop det som forumets regler for etikke sier at man ikke skal gjøre, vel det får man nesten håpe at du velger å ikke følge, allikevel? :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har sjekket litt rundt dette.

Bolivia er en nykommer på markedet for oversjøisk trelast og treprodukter. Selv om de kommer sent, kommer de godt!

Og fremfor alt -de kommer riktig.

Bolivias nye skoglov av 1997 sikrer et bærekraftig skogbruk utviklet etter europeiske prinsipper. Dette har avløst en planløs og tilfeldig skogsdrift og brakt

hele virksomheten på linje med prinsippene fastlagt av FSC Forest Steward Council.

De treindustrier som har fått tillatelse til å avirke skog har fått sine lisenser gjennom "Smart wood program -the Rainforest Alliance".

Dette er en av de organisasjonene som er akkreditert av FSC til å utstede slike lisenser Det er mange treslag i Bolivia.

Vi har satset på Almendrillo (Dipteryx Odorata) som er et velegnet og lett tilgjengelig treslag. Dette er et tre som vokser i overgangen mellom tropiske og subtropiske skoger. Mørk brun kjerneved med tydelige årringer.

Vi lagerfører pr. dato terrassebord 20 x 120 planhøvlet med 4 runde hjørner i lengder fra 180

til 450 cm.

Innsatt med olje (Hygæa Hårdtreolje) forblir bordene gyldenbrune.

Ubehandlet vil de få en elegant gråtonet patina.

Almendrillo kan også produseres i tykkelsene

15 alt. 25 m/m (15 m/m til bruk som splitthimling f.eks.)

i tillegg kan den høvles som massivgulv i utførelse plank alt stav med not/fjær bare for å nevne dens allsidighet.

Hjemmeside produsent og importør: http://www.hasas.no/ Oversikt over forhandlere, eller send meg im

Prisen på dette ligger på rundt 50,-/lm inkl mva for 20x120mm

Hei.

Skøyta vår har eik i skrog og dekk av "beste sort" malmfuru :wink: , slik det var vanlig å ha i gamle dager her i landet. Dekket ble lagt for 30 år siden og er, etter pussing, like fint i dag. Det er riktignok ikke "vedlikeholdsfritt" som et teakdekk sies å være, men jeg er godt fornøyd likevel.

I cockpit har vi teak. Vi behandler den også, for jeg synes ikke skøyta kler den grå teaken!

(Edit: Det er bilde av dekket på hjemmesida vår, under: arbeid jan-april 05 :wink: )

Hei :smiley:

Etter pussing, hadde vi rå linolje-blanding på. Deretter jukset jeg litt med mahognybeis ytterst og på midten der materialet er eik. Da ble det to farger, så lakket vi alt med ravilakk. Først tynn blanding for heft og så avsluttet med nesten ren lakk. Jeg har også sett det har vært diskusjon om ravilakken, men vi er fornøyd med den.

Pusser lett over enkelte partier om våren og gir dekket et nytt lakksstrøk. Mer enn dette har ikke vært nødvendig for at det skal holde seg fint.

Du har rett i at det blir glatt når det regner. Løsningen kan være skikkelige båtsko.

Vi tenkte det samme til å begynne med, oljet dekket med rå linoljeblanding med tjære. Dette trakk til seg allslags smuss og dekket ble svart og stygt i løpet av sommeren. Dekket var nok godt beskyttet, for vi kom ikke gjennom med vanlig pussemaskin. (Ville ikke ha det slik :wink: ) Det var et tykt svart skismurninglignende lag på dekket og vi endte med å bruke vinkelsliper for å få fjernet det.

Etter min mening er tre utvendig på en plast- eller metallbåt båt bare for å skaffe seg ekstra arbeid, vekt, og problemer.

For innredning er det mange gode alternativer i steden for mer eksotiske treslag. Jeg hadde en gang en båt innred i lakkert bjerkefiner (svensk). Et nydelig lyst materiale med mye liv i, men vanskelig å finne her hjemme.

• 2 uker senere...

Hallo!

Er det noen som kan gi meg en forklaring på hvorfor mange av mine innlegg er blitt fjernet fra denne tråden?

Er dette en "straff" for at jeg i andre sammenhenger har kritisert "den sensurkåte militærjuntaen" her på forumet??

Er det ikke vanlig høflighet at dersom noen skal få sine innlegg fjernet, så bør dette skje etter at man har fått en formaning/forklaring om hva som er galt med innleggene?

Eller i det minste: At man blir informert om sensuren? Og bakgrunnen for sensuren??

Hallo, Andreas, er du der?? ???

Det er i alle fall ingen usynlig innlegg i denne tråden.

Jo, det ligger masse slettede postinger fra denne tråden i søppelboksen; du var ikke engang særlig iøynefallende der, syntes jeg.

Jeg regner med at en annen av oss tar opp tråden, siden jeg ikke er helt sikker hvorfor det skjedde, men jeg holder en knapp på at det var fordi tråden helt skle ut i politiske diskusjoner om Burma, regnskog, global oppvarming, vekstbetingelser for trer i Asia osv

Forøvrig overvurderer du sterk vårt ønske etter hevn.

Det er i alle fall ingen usynlig innlegg i denne tråden.

Jo, det ligger masse slettede postinger fra denne tråden i søppelboksen; du var ikke engang særlig iøynefallende der, syntes jeg.

Jeg regner med at en annen av oss tar opp tråden, siden jeg ikke er helt sikker hvorfor det skjedde, men jeg holder en knapp på at det var fordi tråden helt skle ut i politiske diskusjoner om Burma, regnskog, global oppvarming, vekstbetingelser for trer i Asia osv

Takk for (foreløpig?) svar.

Selv om dette bare halvveis var svar på mine 2 første spørsmål, og på spørsmål nr 5.

Jeg håper at jeg også får svar på spørsmål nr 3 og 4!

Til det "halvveise svaret" på mitt spørsmål nr 1, vil jeg replisere:

I den debatten som pågår både nasjonalt og internasjonalt om at teak bør bannlyses om bord på fritidsbåter, så mener jeg at "politiske diskusjoner om Burma, regnskog, global oppvarming, vekstbetingelser for trer i Asia osv" er høyst relevante. Jeg lærte selv mye av den debatten, og av innegg som nå er fjernet. Mine holdninger til betenkelighetene ved bruk av teak ble faktisk litt mindre bastante.

Men her sitter det altså noen selvbestaltede besserwissere og utøver ensidig sensur i dølgsmål på at slikt skal vi ikke diskutere på båtplassen.

Hvorfor kan dere ikke ha litt mer respekt for oss som ønsker å diskutere dette aspektet ved det mest brukte treslaget som benyttes på fritidsbåter?? De som ikke liker å lese dette, kan jo bare la blikket gli forbi disse innleggene.

Og dersom man mener at en tråd "sklir ut" så mener jeg at det beste botemiddelet vil være å engasjere seg i debatten med synspuntker som ikke er "utsklidd", i stedet for å rope på sensur og eksklusjon.

Som antydet: Jeg venter på svar på spørsmål nr 3 og 4, og på at "en annen av dere tar opp tråden"

Og så kunne jeg godt tenke meg å få en forklaring på hva et "usynlig innlegg" er for noe? Samt hvor denne "søppelkassen" befinner seg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...