Teerex Startet 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2007 (redigert) Kom over denne servicebulletinen fra Mercruiser fra 2005. Sikkert interessant å vite at en del komponenter nå er felles for motorserien. Tidligere var det visstnok noe forskjell mellom f.eks. 250 og 300 hk versjonene når det gjelder noen hovedkomponenter. Bulletin No. 2005-74 CMD 2005-14 4.2L Engine Family Unification Models Affected Model Serial Number Range 4.2L 200 MS / MI 88020200 – 88030000 4.2L 230 MS / MI 88030400 – 88040000 4.2L 250 ES / EI 88040600 – 88050000 4.2L 270 ES / EI 88060001 – 88070000 4.2L 320 ES / EI 88070001 – 88080000 "In an effort to make the major components of the 4.2L engine family common, CMD has released engine ratings based on the 4.2L 300 hp engine. The released ratings are as follows: 200, 230, 250, 270, and 320 hp. The cylinder block, head, aftercooler and turbocharger will be common on these 4.2L engines. The long block will have different part numbers for mechanical and electronic engine configurations. Please refer to the Quicksilver Parts Manual 90‑898181 for detailed 4.2L parts information. This parts manual will be listed in the next Electronic Parts Catalog due in October 2005. 4.2L MECHANICAL ENGINE CHANGES The current mechanical engines are being upgraded with new pistons, cylinder block, cylinder head, turbocharger and aftercooler to make these major components common with the 300 hp 4.2L engine. The most significant difference between the 200 hp and 230 hp rating is the fuel pump calibration. 4.2L ELECTRONIC ENGINE CHANGES The existing rating of 250 hp will be included in this change, in addition to two newly released ratings of 270 hp and 320 hp. All of these ratings are based on the 300 hp engine, which is replaced by the 320 hp engine. All electronic engines will have common pistons, cylinder block, cylinder head, turbocharger and aftercooler. The only difference will be the Electronic Control Module (ECM) part number. IMPORTANT: Electronic components, including the ECM, may be specific to the engine model and horsepower. Refer to the appropriate Quicksilver Parts Manual for the correct part numbers. Install only the specified electronic components, such as when installing the ECM, to avoid affecting your warranty coverage." Redigert 1.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 (redigert) Her er forresten en link til service bulletiner fra mercruiser. Med noen større hull i: http://www.marinepartsman.com/Mercury-Mari...ins/MerCruiser/ Redigert 1.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Har du noe ang evt familielikheter på tidligere modeller også? Feks D-tronic 250 og 300? Ser at i allfall bla størrelse på kjølere er den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) Da må man evt. sammenligne delenummere og se. Mye er likt og noe ble endret på 300 som kom i 2002. Den fikk f.eks. 2-trinns injektorer. Noe ble jo også endret rundt år 2000 for D-tronic 250, bla. bakre veivlager som ble 80 mm istedenfor 70 mm, og dermed ny veiv også. Videre fikk 300 hk venstregjenget mutter foran på reimhjul/svingningsdemper da den kom i 2002. Den fikk også dieselkjøler, som er relativt enkelt å ettermontere på D-tronic 250 hvis nå det skulle ha noen hensikt. Dieselkjøleren er identisk med servooljekjøleren på motsatt side av motoren (99356A2) for motorer med drev da. ES250 finnes både med høyregjenget og venstregjenget mutter/veiv avhengig av motornummer. Så tidlige utgaver av ES250 (med lavere motornummer enn 88040600) har da ikke fått alle disse endringene som ble iverksatt i 2005 for å gjøre alle utgavene mekanisk like. D-tronic 250 opp til motornummer 0L099524 skal ha veiv nr. 816782 (utgått) mens fra 0L099525 skal ha veiv 884014 med 80 mm bakre veivlager (som nå er erstattet av delenummer 8M0084539). 300 hk skal ha veiv nr. 889864 som har 80 mm bakre veivlager, venstregjenget mutter og revidert registerdrev. Og det gjelder da også alle ES250 fra motornummer 88040600 samt ES270 og ES320. Som vi ser av lista under ble det utgitt 5 delekataloger for disse 8 motorutgavene (ser bort fra ES150 som jeg ikke ante eksisterte engang). 300 hk er listet opp i 3 serienummerintervall med hver sin delekatalog. Som man ser blir det et helt studium hvis man skal finne alle forskjeller og likheter mellom de ulike generasjonene/utgavene. Men ikke uoverkommelig da :-) Videre er det kommet en del bulletiner med oppdaterte tiltrekningsmomenter osv. og andre endringer som kan være viktige å få med seg. Jeg har samlet opp en del slike opp igjennom årene. Også verd å merke seg at det meste av originaldeler ofte er 25-50% billigere hos f.eks. Ravns Garage enn fra utlandet (iallefall fra USA). Ser bort fra fraktkostnad som kommer oppå der igjen. I forbindelse med at 300 hk ble lansert så ble det utgitt et supplement til servicemanual #22 i september 2002 som da også dekker de andre utgavene med samme spec. Alle disse modellene har jo da egne VM Motori motorbenevelser/koder siden de jo ble produsert hos VM Motori, og også solgt under VM sitt eget merke. Se vedlegg. 300 hk heter f.eks. MD706LH (08C) og den opprinnelige D-tronic 250 heter MD706LI (49B). LB er 250 hk (den oppdaterte), LS er 270 hk og LX er 320 hk. Og de har eget VM motornummer innstanset i tillegg til Mercruiser nummeret som finnes et par steder. På min -98 modell står det da VM49B 01703. Redigert 28.Desember.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Takk for utfyllende svar. Min D-tronic 250 fra 2001 har også 2 trinns dyser. Grunnen til at jeg spørr er pga at jeg har vurdert å oppgradere dem til ca 280hk, relativ beskjeden økning, men er litt skeptisk uansett. På mine må da hjernen sendes inn for oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) Jeg har oppdatert innlegget litt nettopp. Interessant at du har 2-trinns dyser. Har du motornummeret ditt sånn i farten? Skal sjekke i delekatalogen, men kan på sparket ikke huske at 2-trinns dyser kom før 300 hk ble lansert. Min -98 modell kunne angivelig omprogrammeres til ca 290 hk da jeg sjekket med Norsk Motorkompani for mange år siden, og begrensningen lå i turboladeren KKK26. Mens 300 hk og de andre oppgraderte utgavene fikk en Schwitzer S200 som takler vesentlig høyere effekt. Her er forøvrig bilder av VM sine 250 hk utgaver, først oppgradert LB-utgave med dieselkjøleren, nytt motordeksel og motorstyringen flyttet helt bak på motoren. Og så den opprinnelige D-tronic MD706LI nederst. Den oppgraderte utgaven har fått 566 Nm dreiemoment istedenfor 550 NM. Redigert 28.Desember.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 (redigert) Delekatalogen (se vedlagt skjermbilde) beskriver kun ett delenummer (nr 12) for de 5 dysene til D-tronic 250 hk inntil den oppgraderte motorutgaven kom i ca 2004. Dysene er relativt rimelige, ca kr 2.000. Mens to-trinns dysene koster ca 4.000. Dyse nr. 1 er naturlignok vesentlig dyrere for begge typer. Men motoren din kan jo ha vært oppgradert en gang i tiden? Vedlagte bilde er fra Mercruiser-katalogen for 2002, trykket i 2001. Redigert 28.Desember.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Hadde dyser inne for sjekk og overhaling på et elektrodiesel firma, ble fortalt at dyser var 2trinns, mer vet jeg ikke.. Er på jobb så har ikke serie nummer for hånden. Har også vært i kontakt med Norsk Motorkompani, de skrev at nye ytelser ville være noe over 280hk. Motorer føles veldig sterke slik de er i dag, men mangler litt "power" når det er stor sjø og XR propeller er en anelse tunge. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Jeg har en 4.2L 250 etter 88040600. Hva slags motor er egentlig dette? Den er oppgradert til 300HK av tidligere eier, men hva betyr det? Hvor mye er endret for å få til det? Det er en boks med to automatsikringer som det står «Mercruiser Mod D-Tronic» på. Er dette en D-tronic, og hva er det? Hvordan er det ellers med elektronikk, kan man få info via J1939 på denne motoren? Eksisterer SmartCraft for denne? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 (redigert) nordemoniac skrev for 9 timer siden: Jeg har en 4.2L 250 etter 88040600. Hva slags motor er egentlig dette? Den er oppgradert til 300HK av tidligere eier, men hva betyr det? Hvor mye er endret for å få til det? Det er en boks med to automatsikringer som det står «Mercruiser Mod D-Tronic» på. Er dette en D-tronic, og hva er det? Hvordan er det ellers med elektronikk, kan man få info via J1939 på denne motoren? Eksisterer SmartCraft for denne? De nyeste 250 hk fra ca 2005-2007 (CMD 4.2 ES 250) var identiske med ES 320, kun software som skiller. Det skal da stå VM Motori MD706LB på bl.a. ECU-boksen. De kan da omprogrammeres til ca 350 hk hvis man vil/tør. Ikke Smartcraft på disse. Evt. kan jo ECU ha blitt byttet til en fra original 300 eller 320 hk. D-tronic var benevnelsen Mercruiser brukte fra 1996 da 2,8L og 4,2L motorene kom med elektronisk styrt dieselpumpe. Redigert 5.Juli.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DIYglenn Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Det stemmer at det er MD706LB. Så da er ingen deler skiftet, den er kun programmert til ~300HK? Det eneste som jeg ser er forskjellig ellers er at de har satt inn kone-filter på et 90 graders bend. ECU-boksen har en diagnoseplugg ifølge Rinda.com, så man kan få opp motordata der. Men er det en proprietærløsning? Ingen mulighet for å oversette det til NMEA 2000? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Hvordan er det forresten med service-manualer. Min har serienummer ca 150 etter 88040600. Er Servicemanual #22 nære nok? Jeg ser det er noen endringer. F.eks. så måtte forhandler dobbeltsjekke med tanke på O-ringer til luftkjøler hvor det ser ut til å være 4 stk ved søk på serienummer, men søk på CMD 4.2L 250 ES ga 2 O-ringer med annet delenummer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Teerex skrev On 28.12.2019 at 7.12: Dyse nr. 1 er naturlignok vesentlig dyrere for begge typer. bare nysgjerring , hva er spesielt med denne? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) nordemoniac skrev for 5 timer siden: Hvordan er det forresten med service-manualer. Min har serienummer ca 150 etter 88040600. Er Servicemanual #22 nære nok? Jeg ser det er noen endringer. F.eks. så måtte forhandler dobbeltsjekke med tanke på O-ringer til luftkjøler hvor det ser ut til å være 4 stk ved søk på serienummer, men søk på CMD 4.2L 250 ES ga 2 O-ringer med annet delenummer. Du trenger egentlig tillegget til manual #22. Lastes ned her :-) Tillegget ble publisert for å få med div. endringer for D4.2L 300, som da er basisen for 250/270 og 320 hk utgavene. Samt oppdatert utgave av manual #22 fra 2002. Redigert 8.Juli.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 ivar skrev for 4 timer siden: bare nysgjerring , hva er spesielt med denne? Dyse nr. 1 har nåleposisjonssensor (needle lift sensor) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DIYglenn Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Teerex skrev On 8.7.2020 at 19.33: Du trenger egentlig tillegget til manual #22. Lastes ned her :-) Tillegget ble publisert for å få med div. endringer for D4.2L 300, som da er basisen for 250/270 og 320 hk utgavene. Samt oppdatert utgave av manual #22 fra 2002. Flott takk!! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Mente altså at D4.2L 300 var basisen for de nyere 250/270 og 320 ES utgavene Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.