
Teerex
Da må man evt. sammenligne delenummere og se.
Mye er likt og noe ble endret på 300 som kom i 2002. Den fikk f.eks. 2-trinns injektorer.
Noe ble jo også endret rundt år 2000 for D-tronic 250, bla. bakre veivlager som ble 80 mm istedenfor 70 mm, og dermed ny veiv også.
Videre fikk 300 hk venstregjenget mutter foran på reimhjul/svingningsdemper da den kom i 2002.
Den fikk også dieselkjøler, som er relativt enkelt å ettermontere på D-tronic 250 hvis nå det skulle ha noen hensikt.
Dieselkjøleren er identisk med servooljekjøleren på motsatt side av motoren (99356A2) for motorer med drev da.
ES250 finnes både med høyregjenget og venstregjenget mutter/veiv avhengig av motornummer.
Så tidlige utgaver av ES250 (med lavere motornummer enn 88040600) har da ikke fått alle disse endringene som ble iverksatt i 2005 for å gjøre alle utgavene mekanisk like.
D-tronic 250 opp til motornummer 0L099524 skal ha veiv nr. 816782 (utgått) mens fra 0L099525 skal ha veiv 884014 med 80 mm bakre veivlager (som nå er erstattet av delenummer 8M0084539).
300 hk skal ha veiv nr. 889864 som har 80 mm bakre veivlager, venstregjenget mutter og revidert registerdrev.
Og det gjelder da også alle ES250 fra motornummer 88040600 samt ES270 og ES320.
Som vi ser av lista under ble det utgitt 5 delekataloger for disse 8 motorutgavene (ser bort fra ES150 som jeg ikke ante eksisterte engang).
300 hk er listet opp i 3 serienummerintervall med hver sin delekatalog.
Som man ser blir det et helt studium hvis man skal finne alle forskjeller og likheter mellom de ulike generasjonene/utgavene. Men ikke uoverkommelig da :-)
Videre er det kommet en del bulletiner med oppdaterte tiltrekningsmomenter osv. og andre endringer som kan være viktige å få med seg.
Jeg har samlet opp en del slike opp igjennom årene.
Også verd å merke seg at det meste av originaldeler ofte er 25-50% billigere hos f.eks. Ravns Garage enn fra utlandet (iallefall fra USA). Ser bort fra fraktkostnad som kommer oppå der igjen.
I forbindelse med at 300 hk ble lansert så ble det utgitt et supplement til servicemanual #22 i september 2002 som da også dekker de andre utgavene med samme spec.
Alle disse modellene har jo da egne VM Motori motorbenevelser/koder siden de jo ble produsert hos VM Motori, og også solgt under VM sitt eget merke. Se vedlegg.
300 hk heter f.eks. MD706LH (08C) og den opprinnelige D-tronic 250 heter MD706LI (49B).
LB er 250 hk (den oppdaterte), LS er 270 hk og LX er 320 hk.
Og de har eget VM motornummer innstanset i tillegg til Mercruiser nummeret som finnes et par steder.
På min -98 modell står det da VM49B 01703.