Jump to content

Temperaturføler til Vetus batterilader

Sabrina

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal innstallere en ny Vetus 24v batterilader / inverter (240v). BCC1200.  Temperaturføler på batteriet er ekstrautstyr som ikke fulgte med.  I følge instruksjonsboken er det kun behov for denne i Tropiske farvann eller under andre ekstreme temperaturforhold.

Annensteds har jeg lest om temperatutfølerens fortreffelighet under lading, og nå stusser jeg veldig på om jeg ikke burde skaffet meg en slik sensor.  Vetus agent svarer ikke på mine spørsmål vedrørende dette, - muligens siden denne batteriladeren nå er utgått.

Trenger jeg en slik temperaturføler, og kan jeg evt. lage den selv?  Kjenner noen til hvilken type føler det er snakk om?

Mvh

sabrina

I følge instruksjonsboken er det kun behov for denne i Tropiske farvann eller under andre ekstreme temperaturforhold.

Eksteme temperaturforhold? For alle andre enn oss her i det høye nord er nok alt lavere enn 10 minusgrader ekstremt! Det er bare vi som ser på det som "litt kjølig". Ja, jeg ville valgt lader med temperaturføler. Som kjent skal ladespenningen ved +25 grader være 14,4V, mens den f.eks. ved -25 grader skal være ca. 15,2V.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis du ikke bruker båten om vinteren, ville jeg ikke lagt ned særlig mye energi for å få deg en temperaturføler. Ladespenningen din er antagelig tilpasset 20 eller 25 grader omgivelser. Om temperaturen er 10 eller 30 grader, spiller ingen stor rolle. Det utgjør bare 2/10volt den ene eller andre veien. Variasjonen er ikke større enn variasjonen forskjellige ladere i mellom. Ladac bruker 14,4V Mascot 14,7V Mobitronic 14,6V osv. En landstrømslader står gjerne på mange timer/flere døgn av gangen. Er det kaldt, blir ladespenningen uten temperaturkompensering lavere enn ideelt, men det forhindrer ikke at batteriene også nå blir fulladede, det bare tar en del ekstra tid.

Og bruker du båten om vinteren, er antagelig temperaturen der batteriene står en god del høyere enn utetemperaturen uansett, både når du bruker båten og når den ligger i havn.

Har du båten på land om vinteren og bruker laderen til å toppe batteriene i -25 grader, blir det for dårlig uten kompensering.

Ja, temperaturføler er kjekt og jeg ville som Lars H. også valgt en lader med sensor ved nykjøp, men hadde jeg hatt en slik greie som du allerede har, så ville jeg aldri byttet den ut bare fordi den ikke har sensor.

Hvis en slik sensor kan skaffes for en billig penge, så kjøp deg en. Den burde ikke koste mye, fordi det bare er en temperaturfølsom motstand til noen få kroner. Kan det ikke skaffes en slik sensor eller den koster alt for mye, kan du lage en ved å lodde en temperaturfølsom motstand til en ledningsbit. ledningsbiten med motstanden taper du fast til 230V ledningen. Endene loddes fast til terminalen for temperaturkompensering i laderen. Kostnaden er minimal. Vanskeligheten består i å vite hva slags motstand som skal brukes og hvor den skal loddes på i laderen.

Men igjen. Ikke bruk for mye energi på dette.

Lotus

PS: Enkelte biler har justering mellom vinterlading og sommerlading. Enkelte har en temperaturavhengig ladespenning, men de aller fleste av oss lader bilbatteriet med mellom 14 og 14,4V hele året. Det går greit det også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...