Jump to content

TAMD 30A som ryker og soter

Patton

Recommended Posts

I vår tok jeg ut dieselpumpa, leverte den hos spesialverksted for å skifte noen pakninger pga en liten diesellekasje. Før denne reparasjonen var det lite røyk ved oppstart, lite soting under fart og et maksturtall på ca 3700 omdr, mao slik denne type motor bør gå.

Etter at pumpa ble satt inn igjen har jeg fått problemer med at det ryker mye blårøyk ved oppstart, motoren soter mye under marsj (blir ganske så svart på hekken etter 3-4 t kjøring) og jeg har mistet en god del turtall og fart (får nå ca 3300 på maks). I fjor ble også dysene kontrollert/justert så de bør være bra. Glødeplugger fungerer også fint, motoren starter lett. Jeg har også fått timet pumpa, noe feil justering var det, men problemet er like mye tilstede.

Motoren har ikke brukt mye olje i sommer, det har ikke vært behov for å etterfylle til tross for ca 60 t gange.

Motoren er fra 1984 og står i en Marex Holyday.

Noen som har noen teorier om hva det kan være?

Mvh Patton

Hvis dette skjedde samtidig med at pumpa ble tatt ut, og det høres jo slik ut, er min første tanke å ta det opp med verkstedet som reparerte pumpa men også de som monterte den igjen (samme verksted?). Den skal ikke mye ut av timing før det har store konsekvenser for start og røyk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det enkleste er å gå tilbake og se når tid endringene oppstod:

Etter pumpen var montert.

Dette dieselverkstedet formoder jeg driver med slike ting til dagen? Har de stilt alt på pumpen slik de skal? Har du snakket med de om probleme du har fått? Garanterer de for at alt er etter spesifikasjonene?

Hvis ja, da er det monteringen som må sees på.

Har du fått et dieselverksted til å sjekke at den er satt tilbake på nøyaktig samme plass pumpen hadde?

Her er det bare å bite i det sure eplet og åpne opp lommeboken :cryin:

Takk for kommentarer og tips. Når det gjelder Kotnes så har jeg snakket med han, det var forresten han jeg kjøpe skuta av for et par år siden. Men akkurat her var han nokså rådløs. Jeg skal stikke innom dieselverkstedet og høre med han som gjorde jobben, forøvrig så skal jeg sjekke turboen, takk for det tipset. Båten er nå på land og godt plassert innendørs, så det blir ikke noe testkjøring før til våren, men turboen, den skal jeg få sjekket!

Kjedelig å ha dette å tenke på gjennom vinteren, men på den annen side så har jeg noen måneder å legge opp penger på til evt dyre reparasjoner :eek:

• 1 måned senere...

Jeg hadde en slik makin i min Viksund 900 fontura...den hadde samme tullet ,justerte dysespisser og moterte det tilbake men den og røykte mere og mere....turtalle minket mere og mere...og hekken ble svart....jeg åpnet da luftfilteret og da var svart hadde ikke nytt der så jeg skrudde det sammen uten filter og da var det ikke noe serlig røyk eller sot......så sjekk luft filter og veivhusfilteret og kansje bytt dem.....

redo..

Redigert av redo (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Feil funnet og utbedret! I håp om å kunne lukke denne tråden og kanskje til nytte for andre som måtte komme ut for tilsvarende problem, så poster jeg her siste status.

Han som gjorde jobben med pumpa kom forleden dag ned på brygga og lyttet og tittet på motoren. Det endte med at han tok ut dysene, det så også ut som om den ene var brent/sotet. Neste dag trykktestet han dysene og kunne konstatere at nåla i den ene var brent fast. Han byttet ut denne delen og i går satte jeg inn dysene igjen og nå startet den grønne opp uten å ryke, den malte til og med som en katt (nesten). Prøvetur viste også at turtallet og kraften var tilbake.

Så alt i alt tok det lang tid å finne ut av dette, men totalsummen for rep ble meget pen. Takk for tips og råd underveis.

Mvh

Patton

Redigert av Patton (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...