bjoris Startet 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2004 Har hørt at Yanmar anbefaler rød frostveske. Den blå skal visst nok være uheldig for aluminiumsdelene i motoren (det oppstår en form for reaksjon/tæring). Er det noen som vet noe om dette? I familien har vi to motorer. Hvilke aluminimumsdeler kommer frostvesken i kontakt med på en Yanmar 77 hk (4JH-DTBE) og en AQAD VP 41B Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 Jeg vet at VW og Audi anbefaler det samme, jeg syns at jeg kan huske at der er blodpris på den røde. Jeg veit ikke noe om Yanmar motoren, men mange Volvo maskiner har aluminiums toppe, og der kommer kjølevæsken. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Sebaldus Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 Den røde frostvæsken skal holde lenger enn den grønne og dermed blir ikke prisen så gal. Synes det er svært lite å spare på dette i den store sammenheng. JEg byttet på vår Yanmar 4LH-HTE i fjor og brukte rød væske fra BilExtra. Tror den het X-Stream Longlife eller noe slikt. Når får du visst slik væske på biltema også. Husk bare å skylle gjennom kjølesystemet noen ganger med vann først. Rød og blå/grønn væske går ikke helt godt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 I følge Yanmar skal frostvæsken være Silikatfri. Fargen er underordnet men det er vel slik at den silikatfrie væsken er ofte rød og dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 Denne linken http://www.yanmarhelp.com/images/texacoNitritefree.pdf og vedlagte spesifikasjon fra Texaco, forteller det meste om hvorfor det anbefales å bytte til denne type frostvæske. Kjøpte ny båt i fjor, og den blå typen var fylt på av båtleverandøren (NB Marine). På spørsmål om jeg burde skifte til den silikatfrie typen med en gang, fikk jeg opplyst at Yanmar hadde opplyst at det kunne kjøres til første anbefalte skifteintervall før overgang. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
koh Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 Hei ! Lars og jeg hadde en diskusjon om dette her for et års tid siden, som endte med at Lars postet en mail til Yanmar om rød/silikatfri frostvæske. Tror ikke det kom noe svar, men jeg mener å huske at mitt lokale verksted sa det var varmevekslerhus, termostathus og vannpumpe som var laget i alu på denne modellen. Spesiellt varmevekslerhuset på denne motoren er dyrt å bytte og vel verdt å ta vare på så godt man kan. Jeg kjørte med rødt forrige sesong, men merket ingen videre forskjell. Mao del er forstsatt et lag med bunnslam i ekspansjonstanken etter endt sesong - som etter det jeg forstod skulle komme av at den blå væska tæret på aluminiumen. -koh Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 På min bil, Ford diesel er det rød frostveske, denne er like ren etter 130`km. I manualen sies det at denne aldri skal byttes, kun etterfylles..................... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 Lars og jeg hadde en diskusjon om dette her for et års tid siden, som endte med at Lars postet en mail til Yanmar om rød/silikatfri frostvæske. Tror ikke det kom noe svar, . .Det kan ikke jeg heller huske at jeg fikk. Men i den tråden vi diskuterte dette er det mye å lese om "problemet". Tråden finnes her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1310;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...2422491;start= Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arnstein Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 På mitt forrige innlegg kom ikke bildene i linken frem Legger den derfor inn på nytt. Her ser en grunnen til at det anbefales å bruke denne type frostvæske. http://www.yanmarhelp.com/s_coolant.htm Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Tranen2 Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Jeg skulle til å bytte til rød frostveske men ble stoppet av ekspeditøren hos en Yanmarforhandler i midtnorge. Han mente bestemt at min 3GM30F skal ha blå MTU frostveske, ikke den rød. Å bytte fra blå til rød kan gi tæringsproblemer, sa han... Er det rett?? T Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
koh Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Kjenner jeg ikke til, men her ser du hva Yanmar Norge sier om saken http://www.yanmar.no/arch/_img/9051303.pdf -koh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.