Jump to content

Frostvesken skal være rød i flg Yanmar

bjoris

Recommended Posts

Har hørt at Yanmar anbefaler rød frostveske. Den blå skal visst nok være uheldig for aluminiumsdelene i motoren (det oppstår en form for reaksjon/tæring). Er det noen som vet noe om dette?

I familien har vi to motorer. Hvilke aluminimumsdeler kommer frostvesken i kontakt med på en Yanmar 77 hk (4JH-DTBE) og en AQAD VP 41B

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Den røde frostvæsken skal holde lenger enn den grønne og dermed blir ikke prisen så gal. Synes det er svært lite å spare på dette i den store sammenheng.

JEg byttet på vår Yanmar 4LH-HTE i fjor og brukte rød væske fra BilExtra. Tror den het X-Stream Longlife eller noe slikt. Når får du visst slik væske på biltema også.

Husk bare å skylle gjennom kjølesystemet noen ganger med vann først. Rød og blå/grønn væske går ikke helt godt sammen.

Denne linken http://www.yanmarhelp.com/images/texacoNitritefree.pdf og vedlagte spesifikasjon fra Texaco, forteller det meste om hvorfor det anbefales å bytte til denne type frostvæske.  Kjøpte ny båt i fjor, og den blå typen var fylt på av båtleverandøren (NB Marine).  På spørsmål om jeg burde skifte til den silikatfrie typen med en gang, fikk jeg opplyst at Yanmar hadde opplyst at det kunne kjøres til første anbefalte skifteintervall før overgang.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei !

Lars og jeg hadde en diskusjon om dette her for et års tid siden, som endte med at Lars postet en mail til Yanmar om rød/silikatfri frostvæske. Tror ikke det kom noe svar, men jeg mener å huske at mitt lokale verksted sa det var varmevekslerhus, termostathus og vannpumpe som var laget i alu på denne modellen. Spesiellt varmevekslerhuset på denne motoren er dyrt å bytte og vel verdt å ta vare på så godt man kan.

Jeg kjørte med rødt forrige sesong, men merket ingen videre forskjell. Mao del er forstsatt et lag med bunnslam i ekspansjonstanken etter endt sesong - som etter det jeg forstod skulle komme av at den blå væska tæret på aluminiumen.

-koh

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 år senere...

Jeg skulle til å bytte til rød frostveske men ble stoppet av ekspeditøren hos en Yanmarforhandler i midtnorge. Han mente bestemt at min 3GM30F skal ha blå MTU frostveske, ikke den rød. Å bytte fra blå til rød kan gi tæringsproblemer, sa han...

Er det rett??

T

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...