Bayer Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Volvo sin D serie bruker NMEA2000, så dette er "plugg and play" siden helmview støtter N2K. Du bare velger i setup hvilken motor du har. Du trenger en overgangskabel fra EVC pluggen til deutche 6 pin, laget overgang selv og kjøpte tomme plugger på ebay for å koble plotter til helmview via NMEA2000. kostet 30-40nok. Can-bus bruker kun 3 ledninger og Steyr bruker deutche plugg orginalt frem til dashbordet, så her er det bare å plugge seg i. Ja, siden jeg har koblet imot gps får jeg forbruk i realtime og per nm, hvis jeg kobler mot tanken får jeg også opp hvor mange nm jeg kan kjøre på tanken( samme som på nyere biler med kjørecomputer). Støtter 2 motorer samt generator hvis du har det i båten. Alle skjermblilder kan tilpasses etter behov, med tanke på hva du vil vise av parameter osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 VP så vel i sin "vishet" at ettermarkedet ble bedre om de solgte NMEA2000 interface separat (til blodpris). Så slik jeg har forstått det gjorde de akkurat det, dvs. en trenger dingsen som MajorAndy oppga p/n til. Hvis en skal bruke VP display må en i tillegg få innstallert en liten softwarepakke, som VP fant det beleilig å fjerne ved overgang fra EVC-A til EVC-B etter det jeg fikk opplyst da jeg handlet båt med grønn klump sist gang. For min egen del var jeg keen på å få visse data inn på Raymarine E-120 MFD, men ga blaffen da jeg fant ut at jeg kunne kjøpe 3000 liter diesel for den nødvendige summen. Helmviewen burde vel kunne koples til D-serien uansett da den også leser J1939 hvis jeg forsto innlegget til johansen1982 rett? Mener jeg også fant en "box" på nett som konverterer fra J1939 til NMEA2000 på nett, men gav opp da jeg uansett måtte ha VPs software-pakke for å få ut de dataene jeg var ute etter (hovedsaklig forbruk/tid). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Den helmviewèn jeg har er "volvo utgaven" som betyr at den har volvo logoer i menyene., thats it, fikk med koblings beskrivelse til volvo med og uten EVC. Du trenger kun å koble to ledninger ekstra til skjermen hvis du har evc, EVC rele og EVC gjording. Trenger ingen interface greie, kun to ledningsstumper og en tom deutche 6-pin kontakt. Ja den har seperat inngang for J1939 og NMEA2000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Høres ut som et knallprodukt. De burde egentlig få "forbrukerprisen for båtutstyrsprodusenter" for å gå VP i næringen og gi de litt konkurranse på disse overprisede duppedingsene Red: Ved nærmere ettersyn ser jeg jo at de er i "seng med VP". Prisutdelingen kanselleres herved.. Redigert 10.Februar.2010 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Ja er "i seng" med mange motor og båt produsenter. Men det er vell derfor den er laget sån at den kan brukes på så mange forskjellige motorer uten å måtte ha en haug med overganger og interfacer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Fant jo en 'offisielt utseende" VP-manual når jeg klikket meg inn på VP-versjonen av Helmviewen. Finnes det tilsvarende 'offisielle' manualer for andre motorprodusenter også? For min del blir det for drøyt med flere display, men hva med denne boksen: http://www.maretron.com/products/j2k100.php Burde ikke den kunne gjøre tjenesten mellom en D6 og en Ramarine E120? I overkant av USD300 på nett ser jeg. Redigert 10.Februar.2010 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Det er vel gjerne Volvo som kjøper disse produktene fra eksterne firma. Volvo har vel aldri laget noe canbus... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Har ikke sett noen andre "offisielle manualer". Den manualen som følgte med min var Volvo utgaven, men de selger lednings-kit til mercruiser, crusaider, yanmar, catepillar osv. Har mailet litt fram og tilbake med Murphy, de sa at helmview ikke hadde vært utprøvd på Steyr så vidt de visste, men funket hos meg uten noe problemer. Måtte kjøpe meg denne : http://www.actisense.com/HTML/Products/Gat...way_1/index.php fordi min kartplotter kun sendte ut signaler i det gamle NMEA 0183 formatet, men den gjorde susen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Trenger ingen interface greie, kun to ledningsstumper og en tom deutche 6-pin kontaktJa den har seperat inngang for J1939 og NMEA2000 Sånn av nyskjerrighet, hvordan ser denne kontakten ut, bilde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12811/8180_full.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 12.Februar.2010 Del på Facebook Svart 12.Februar.2010 Jeg har en slik Nmea 2000 converter, VP software og display på E120. Det fungerer engentlig greit, men softwaren på E120 er ikke allverden for og vise disse dataene. I bunn og grunn ikke mere enn kjekt og ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 Jeg løfter denne jeg sånn i tilfelle noen har mer info å komme med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 29.Juli.2010 Del på Facebook Svart 29.Juli.2010 (redigert) Jeg har selv brukt PARKER IQAN i fiskebåter. Meget fint og driftsikkert system. De har både en egen "IQAN" bus og standard "Can" bus. (CanOpen). Har også brukt "canbus" komponenter fra SYSTEC sammen med PARKER. Fungerer også meget bra. PARKER har enheter med både programmerbar kontroller og display i samme enhet. Med disse delene har man alle muligheter for både digital og analog inn/ut, og man kan lage de funksjonene man ønsker. Redigert 29.Juli.2010 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 12.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 (redigert) I høst byttet jeg ut de analoge instrumentene mine med to stykk Cantrak 2600 fra Teleflex, jeg måtte bytte firmware i disse for å få avlest j1939 da de var beregnet for Yanmar når jeg kjøpte de. Dette fungerer veldig fint, jeg skal også koble de mot gps etterhvert. Det eneste jeg nå mangler er avlesing av alarmer. Jeg skulle tro at de ligger på busen, men så er det noen adresser som må settes opp da, der kan man sette en egen adresse mot alarmene. Noen som kan dette? Mitt neste spørsmål, finnes det tank målere for canbus? Redigert 12.Desember.2010 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Hei Jeg har ikke noe opplysninger men masse spørsmål Når det gjelder disse forskjellige protokollene så har jeg absolutt ikke peiling Når jeg ser i diverse kataloger så er det mye fint utstyr, og det som er mest plassbesparende er jo gjerne elektroniske saker som fordrer nmea 2000 signaler, så til mitt spørsmål,Finnes det muligheter å bruke slikt mot gamle motorer ? Går det ann å bruke PLS til å omgjøre signalene til de gamle følerene , eller finnes det nye erstatnings givere som gjør at man kann bruke disse nye fansye instrumentene Eller koster det mere enn det smaker? Håper på gode svar. Ha fortsatt en fin sødags kveld Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Svart 12.Desember.2010 Del på Facebook Svart 12.Desember.2010 Ta en titt på dette. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 15.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2010 Noen som vet hvor jeg kan finne en oversikt over canbus telegrammer? Har benevelse PGN så vidt jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 27.Februar.2011 Del på Facebook Svart 27.Februar.2011 http://www.fwmurphy.com/uploaded/documents/pdfs/00-02-0604.pdf. Se side 36 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 28.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Takk for den, har såvidt lest inn på den før. Det jeg sliter med å finne ut av er hvordan jeg kan lese ut alarmene på motoren, helts også kvittere de ut ved hjelp av displayene og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 28.Februar.2011 Del på Facebook Svart 28.Februar.2011 Hva canbus display er det du har? motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 19.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2011 Så ikke svaret før nå. Jeg har to stykk Steyr 236 og Teleflex 5601i displayer. Skulle hatt noen displayer på flybridgen og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 2.April.2011 Del på Facebook Svart 2.April.2011 (redigert) Ser det er en Teleflex 2610 canbus display til salgs på ebay til 199$ den hadde sikkert vært grei til flybridgen din? http://cgi.ebay.com/CANtrak-2610-Gauge-Display-RPM-Temp-Fuel_W0QQitemZ110665740560QQcategoryZ20924QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D8169469785386444288 Ganske grei pris hvis du ser hva det koster andre steder: https://store.neweagle.net/ProductDetail.jsp?LISTID=80000055-1254758125 Redigert 2.April.2011 av Bayer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2011 Han hadde desverre bare en stykk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 3.April.2011 Del på Facebook Svart 3.April.2011 (redigert) Er jo en del nyere plotterer i dag som kan vise motordata via nmea2000. Det er jo også et alternativ... hvis du bruker denne: http://maretron.com/products/j2k100.php Redigert 3.April.2011 av Bayer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2011 Tror jeg tar canbus tankgiver i denne tråden så vi ikke ødelegger Steyr dele tråden. Hva bruker biler som tankgiver i dag, er det canbus kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.