Jump to content

Avlesning av Canbus på båtmotorer?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Volvo sin D serie bruker NMEA2000, så dette er "plugg and play" siden helmview støtter N2K. Du bare velger i setup hvilken motor du har. Du trenger en overgangskabel fra EVC pluggen til deutche 6 pin, laget overgang selv og kjøpte tomme plugger på ebay for å koble plotter til helmview via NMEA2000. kostet 30-40nok. Can-bus bruker kun 3 ledninger og Steyr bruker deutche plugg orginalt frem til dashbordet, så her er det bare å plugge seg i.

 

Ja, siden jeg har koblet imot gps får jeg forbruk i realtime og per nm, hvis jeg kobler mot tanken får jeg også opp hvor mange nm jeg kan kjøre på tanken( samme som på nyere biler med kjørecomputer).

 

Støtter 2 motorer samt generator hvis du har det i båten. Alle skjermblilder kan tilpasses etter behov, med tanke på hva du vil vise av parameter osv.

Link to post

VP så vel i sin "vishet" at ettermarkedet ble bedre om de solgte NMEA2000 interface separat (til blodpris). Så slik jeg har forstått det gjorde de akkurat det, dvs. en trenger dingsen som MajorAndy oppga p/n til. Hvis en skal bruke VP display må en i tillegg få innstallert en liten softwarepakke, som VP fant det beleilig å fjerne ved overgang fra EVC-A til EVC-B etter det jeg fikk opplyst da jeg handlet båt med grønn klump sist gang.

 

For min egen del var jeg keen på å få visse data inn på Raymarine E-120 MFD, men ga blaffen da jeg fant ut at jeg kunne kjøpe 3000 liter diesel for den nødvendige summen.

 

Helmviewen burde vel kunne koples til D-serien uansett da den også leser J1939 hvis jeg forsto innlegget til johansen1982 rett?

 

Mener jeg også fant en "box" på nett som konverterer fra J1939 til NMEA2000 på nett, men gav opp da jeg uansett måtte ha VPs software-pakke for å få ut de dataene jeg var ute etter (hovedsaklig forbruk/tid).

Link to post

Den helmviewèn jeg har er "volvo utgaven" som betyr at den har volvo logoer i menyene., thats it, fikk med koblings beskrivelse til volvo med og uten EVC. Du trenger kun å koble to ledninger ekstra til skjermen hvis du har evc, EVC rele og EVC gjording.

 

Trenger ingen interface greie, kun to ledningsstumper og en tom deutche 6-pin kontakt.

 

Ja den har seperat inngang for J1939 og NMEA2000

Link to post

Fant jo en 'offisielt utseende" VP-manual når jeg klikket meg inn på VP-versjonen av Helmviewen. Finnes det tilsvarende 'offisielle' manualer for andre motorprodusenter også?

 

For min del blir det for drøyt med flere display, men hva med denne boksen: http://www.maretron.com/products/j2k100.php

 

Burde ikke den kunne gjøre tjenesten mellom en D6 og en Ramarine E120? I overkant av USD300 på nett ser jeg.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Har ikke sett noen andre "offisielle manualer". Den manualen som følgte med min var Volvo utgaven, men de selger lednings-kit til mercruiser, crusaider, yanmar, catepillar osv.

 

Har mailet litt fram og tilbake med Murphy, de sa at helmview ikke hadde vært utprøvd på Steyr så vidt de visste, men funket hos meg uten noe problemer.

 

Måtte kjøpe meg denne :

http://www.actisense.com/HTML/Products/Gat...way_1/index.php

 

fordi min kartplotter kun sendte ut signaler i det gamle NMEA 0183 formatet, men den gjorde susen :yesnod:

Link to post
  • 5 måneder senere...

Jeg har selv brukt PARKER IQAN i fiskebåter. Meget fint og driftsikkert system. De har både en egen "IQAN" bus og standard "Can" bus. (CanOpen).

Har også brukt "canbus" komponenter fra SYSTEC sammen med PARKER. Fungerer også meget bra. PARKER har enheter med både programmerbar kontroller og display i samme enhet.

Med disse delene har man alle muligheter for både digital og analog inn/ut, og man kan lage de funksjonene man ønsker.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
  • 4 måneder senere...

I høst byttet jeg ut de analoge instrumentene mine med to stykk Cantrak 2600 fra Teleflex, jeg måtte bytte firmware i disse for å få avlest j1939 da de var beregnet for Yanmar når jeg kjøpte de. Dette fungerer veldig fint, jeg skal også koble de mot gps etterhvert. Det eneste jeg nå mangler er avlesing av alarmer. Jeg skulle tro at de ligger på busen, men så er det noen adresser som må settes opp da, der kan man sette en egen adresse mot alarmene. Noen som kan dette?

 

Mitt neste spørsmål, finnes det tank målere for canbus?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Hei

Jeg har ikke noe opplysninger men masse spørsmål :wink:

Når det gjelder disse forskjellige protokollene så har jeg absolutt ikke peiling :cryin: Når jeg ser i diverse kataloger så er det mye fint utstyr, og det som er mest plassbesparende er jo gjerne elektroniske saker som fordrer nmea 2000 signaler, så til mitt spørsmål,Finnes det muligheter å bruke slikt mot gamle motorer ? Går det ann å bruke PLS til å omgjøre signalene til de gamle følerene , eller finnes det nye erstatnings givere som gjør at man kann bruke disse nye fansye instrumentene :cool: Eller koster det mere enn det smaker?

Håper på gode svar. Ha fortsatt en fin sødags kveld

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ser det er en Teleflex 2610 canbus display til salgs på ebay til 199$ den hadde sikkert vært grei til flybridgen din? http://cgi.ebay.com/CANtrak-2610-Gauge-Display-RPM-Temp-Fuel_W0QQitemZ110665740560QQcategoryZ20924QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D8169469785386444288

 

 

 

Ganske grei pris hvis du ser hva det koster andre steder: https://store.neweagle.net/ProductDetail.jsp?LISTID=80000055-1254758125

Redigert av Bayer (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...