Jump to content

Avlesning av Canbus på båtmotorer?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Har hatt et lite raid inne på ebay i kveld :crazy: , og planen er å bygge opp et lite NMEA2000 nettverk i båten som kommuniserer opp imot helmviewen.

 

Her er en skisse på det som forhåpentligvis skal bli resultatet:

 

helmview.jpg

 

 

Satser på at det må bli bra :wink:

Link to post
  • 8 måneder senere...

Ser det er flere av dere som har fått til oppsett med buss tilkobling mellom motor og multi instrument, jeg har en steyr 236 som så dagens lys tilbake i 2001. etter en samtale medimportør er jeg ikke sikker lenger, men er det ett skille på elektronikk styringen på disse motorene etter 2004? evt hvor nye(gamle) er de maskinene dette er operativt på??

 

Erik

Link to post
  • 1 måned senere...

Meget intressant, men er dette bare for avlesning???

Hva med de som en har elektronisk motorkontrollere, går de på samme "can-bussen"?

Hvordan "kvalitetsikres" signalet her? (er det "dialog" mellom kontrollorgan og aktuator, med krav til "riktighet" i signalene)

Husker tilbake en Nimbus 38 som gikk i brygga, eieren sa at plutselig begynte bare båten å gå, tror det var under tankfylling..

 

Ser at baudraten er 9600, noe som normalt er OK for avlesning, men holder dette til viktigere informasjon, så som gass pådrag og gir veksling?

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post

Litt som kan brukes kanskje?? <a href="http://www.finnfeil.no/">Link</a><br><br><br>Hvilke signaler er det på VP KAD300, noen som vet, hvor er diagnosekontakten?, finner den ikke på min maskin......<br><br><br>her ble det jo bare rot......<br>

Redigert av Sun 33 (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
  • 8 måneder senere...

Jeg ser at canbus og nmea2000 har mye til felles, all hardware og protokoller er likt, etter hva jeg finner ut er forskjellen kun i addresseringen av nodene, Canbus har faste addresser satt i hver enhet mens nmea-2000 addresseres automatisk.

Men vil en nmea-2000 giver komme opp med en adresse av seg selv? Og vil canbus instrumentet godta informasjonen uten å bry seg om adresser? Jeg vet fra før at enkelte sensorer krever spesifikke adresser, for eksempel vil pådragskommando kun vere gyldig fra en bestemt addresse. Spørsmålet er vel kort og greit; kan jeg kjøre en nmea tankgiver inn på j1939 instrument direkte?

Link to post
  • 12 år senere...
On 4/4/2011 at 12:42 AM, Bayer said:

Har hatt et lite raid inne på ebay i kveld :crazy: , og planen er å bygge opp et lite NMEA2000 nettverk i båten som kommuniserer opp imot helmviewen.

 

Her er en skisse på det som forhåpentligvis skal bli resultatet:

 

helmview.jpg

 

 

Satser på at det må bli bra :wink:

Hei, dette hadde du stålkontroll på, Gammelt innlegg men håper du kanskje har litt info allikevel.

Har en Steyr MO246K41 med can J1939 systemet. 

 

Om jeg forstår deg riktig så er denne HelmView saken plug and play i mot J1939, men jeg trenger et can-adapter mellom plotteren min som leverer NMEA0183 hvis jeg skal få gps data osv. inn fra den.

 

Gjort noen kjappe søk på eBay nå i kveld uten særlig hell på den Helmviewen.

Vet du av tilsvarende display i dag? de har noe som heter PowerView ser jeg.

 

I utgangspunktet kun ute etter enkel visning av forbruk/Nm. 

 

Har Univa adapteret og pc software for andre motordata hvis jeg skulle få behov for å gå i dybden på en feilkode eller lignende.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...