Bayer Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Tror d meste på nyere biler går på obd2 canbus systemet ink. Tank giver. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Prøvde å finne noe sånt på ebay tyskland, men er usikker på hva de kaller det der nede. Søker jeg bare på canbus blir det en lang liste. Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) Hvis det er giver du er ute etter så har jo maretron både n2k giverer og en sak som gjør om fra n2k til J1939. Disse finner du værtfall på ebay usa Redigert 3.April.2011 av Bayer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Har hatt et lite raid inne på ebay i kveld , og planen er å bygge opp et lite NMEA2000 nettverk i båten som kommuniserer opp imot helmviewen. Her er en skisse på det som forhåpentligvis skal bli resultatet: Satser på at det må bli bra Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Ser det er flere av dere som har fått til oppsett med buss tilkobling mellom motor og multi instrument, jeg har en steyr 236 som så dagens lys tilbake i 2001. etter en samtale medimportør er jeg ikke sikker lenger, men er det ett skille på elektronikk styringen på disse motorene etter 2004? evt hvor nye(gamle) er de maskinene dette er operativt på?? Erik Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 (redigert) Meget intressant, men er dette bare for avlesning??? Hva med de som en har elektronisk motorkontrollere, går de på samme "can-bussen"? Hvordan "kvalitetsikres" signalet her? (er det "dialog" mellom kontrollorgan og aktuator, med krav til "riktighet" i signalene) Husker tilbake en Nimbus 38 som gikk i brygga, eieren sa at plutselig begynte bare båten å gå, tror det var under tankfylling.. Ser at baudraten er 9600, noe som normalt er OK for avlesning, men holder dette til viktigere informasjon, så som gass pådrag og gir veksling? Redigert 7.Februar.2012 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
primusmotor Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 (redigert) Litt som kan brukes kanskje?? <a href="http://www.finnfeil.no/">Link</a><br><br><br>Hvilke signaler er det på VP KAD300, noen som vet, hvor er diagnosekontakten?, finner den ikke på min maskin......<br><br><br>her ble det jo bare rot......<br> Redigert 7.Februar.2012 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Løfter denne igjen, er på jakt etter tankmålere som leverer J1939 signaler. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Offshore Systems i England har mengder av slikt utstyr. http://www.osukl.com/ Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Audiquattro Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Frøken Fryd skrev On 29.10.2012 at 23.21: Løfter denne igjen, er på jakt etter tankmålere som leverer J1939 signaler. Hvis du kombinerer denne: http://nolandeng.com/rs11.php Med f eks. denne: http://www.gillsensors.co.uk/content/R-Series-liquid-level-sensor.html Vil jeg påstå at du kommer i mål med tankmålingen din. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Jeg ser at canbus og nmea2000 har mye til felles, all hardware og protokoller er likt, etter hva jeg finner ut er forskjellen kun i addresseringen av nodene, Canbus har faste addresser satt i hver enhet mens nmea-2000 addresseres automatisk. Men vil en nmea-2000 giver komme opp med en adresse av seg selv? Og vil canbus instrumentet godta informasjonen uten å bry seg om adresser? Jeg vet fra før at enkelte sensorer krever spesifikke adresser, for eksempel vil pådragskommando kun vere gyldig fra en bestemt addresse. Spørsmålet er vel kort og greit; kan jeg kjøre en nmea tankgiver inn på j1939 instrument direkte? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Tror du blander kortene litt her. NMEA 2k enheter kommuniserer ved hjelp av Controller Area Network (CAN) teknologi. NMEA 2k protokollen er videre basert på SAE J1939 protokollen. Her kan du lese mer http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_2000 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar81 Svart 7.Februar Link til dette innlegget Svart 7.Februar Bayer skrev On 3.4.2011 at 22.42: Har hatt et lite raid inne på ebay i kveld , og planen er å bygge opp et lite NMEA2000 nettverk i båten som kommuniserer opp imot helmviewen. Her er en skisse på det som forhåpentligvis skal bli resultatet: Satser på at det må bli bra Vis hele sitatet Hei, dette hadde du stålkontroll på, Gammelt innlegg men håper du kanskje har litt info allikevel. Har en Steyr MO246K41 med can J1939 systemet. Om jeg forstår deg riktig så er denne HelmView saken plug and play i mot J1939, men jeg trenger et can-adapter mellom plotteren min som leverer NMEA0183 hvis jeg skal få gps data osv. inn fra den. Gjort noen kjappe søk på eBay nå i kveld uten særlig hell på den Helmviewen. Vet du av tilsvarende display i dag? de har noe som heter PowerView ser jeg. I utgangspunktet kun ute etter enkel visning av forbruk/Nm. Har Univa adapteret og pc software for andre motordata hvis jeg skulle få behov for å gå i dybden på en feilkode eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.