Frøken Fryd Startet 2.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2007 (redigert) Er det noen som har erfaring med å avlese canbus på båtmotorer? Sikkert mange som har gjort tilsvarende i bilene sine men jeg sysler med tankene om å kunne overvåke motorene. Jeg har Steyr motorer da så det er naturligvis det jeg er mest opptatt av men kansje vi kunne samle alles synspunkter her? For de som ikke er kjent med slike systemer så er det ett mobilt nettverk som forbinder elektronikk i biler og andre fremkomstmidler, ble vel utviklet av bosch. Redigert 2.Oktober.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tarsis Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 Eg har sitt ein artikkel i Alt Om Elektronik, svensk utkave av engelsker Elektor Electronics. Les her http://alltomelektronik.se/Files/OBD-II_1.pdf + http://alltomelektronik.se/Files/OBD-II_2.pdf og http://alltomelektronik.se/Files/OBD-II_3.pdf Tarsis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 3.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2007 (redigert) Har prøvd å finne ut av dette, men det er ikke lett. Volvo tilbyr en Nmea 2000 konverter som gjør det hele enklere. Redigert 3.Oktober.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian_Matros Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Har du noen mer info ang dette? Hvilke motorer som har CAN-BUS. Vi bruker dette mye på jobben, og har vurdert å bruke det i båten. Hadde det vært bus på motoren fra før har jeg spart meg for mye kabel trekking. Jeg planla å bruke IOkort som legger analoge signaler på bussen, for så å bruke et Beijer touchpanel til avlesing. Men er det bus på motoren fra før, trenger jeg bare noen få IO'er til nivåer i tanker og slikt. Interesant tema! Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Canbus er det vel standard i dag, jeg hadde igrunn håpet at en kunne monitorere motorene med OBDtool eller noe, men det er kansje ikke så mange som har gjort dette til nå... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian_Matros Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Jeg har en 2000 Mercruiser D-Tronic 250hk. Der har jeg leitet meg frem til at det kan hentes ut Can-Bus fra Diagnose pluggen. Dvs at man kan kjøpe seg en Can-USB adapter og med rett software lese av alt som ligger på bussen. Jeg planlegger som sagt å bruke Beijer touch panel med Can adapter for å så lage menyer og slikt selv med avlesing av alt som kan være nyttig. Det som er cluet er å forstå og tolke de signelene som kommer fra motoren. Jeg vil tro at OBDtool er merke spesefikk til VAG. Den vil ikke lese det samme som dine motorer gir ut. Jeg vil tro man trenger spesefikk software fra produsent, eller noe helt generelt som kan programeres selv. Jeg satser på det siste. For å få slikt fra produsenten er sikkert ikke så lett, samt ofte svimlende dyrt. Redigert 4.Oktober.2007 av Stian_Matros (see edit history) Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian_Matros Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 (redigert) http://www.eagle.co.za/display_product_1859.htm Med en slik og en rs232 kabel kan du lese av CAN-signal til feks en laptop. Men så trenger du software som klarer å lese å tolke det motoren sender ut. Du trenger selvfølgelig en plugg til diagnose porten som du lodder rs232 kabelen til. Du bruker kun CAN Høy og CAN Lav. Meget interesant dette. Edit: Denne ser ut til å kunne brukes til litt av hvert. http://www.obd2allinone.com/sc/toplevel.asp?cat=32 Men stiv pris da Redigert 4.Oktober.2007 av Stian_Matros (see edit history) Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Jeg mener canbus er standard protocol og ikke merkeavhengig. Jeg har nå bestillt en scanner så jeg for forske litt på dette ut over vinteren. Så er det problemstilling nummer to: Hvordan lese av når en har to motorer? Samtidig selvsagt. Kjekt å høre at andre har interresse for canbus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian_Matros Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Can- Bus er en standard protokoll ja. Men man kan ikke bare koble seg opp å motta liksom. Man må ha software som komuniserer og klarer å tolke det de forskjellige nodene sender ut. Det er nettop noder som skiller motorene dine fra hverandre også. Man setter hvem som er hvem og kan på den måten skille de fra hverandre. Jeg skal undersøke litt mer ang dette på jobben i morgen. Vi har en ingeniør som er rimelig innpå can-bus. Han kan nok gi oss svar på det vi lurer på. Hvilken scanner har du investert i da? Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 4.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Jeg har laget et interface til bilen. Ganske enkelt med noen optokoblere og transistorer. Fikk plass inne i et 9-pin kontakthus. Bruker denne på bilen sammen med VAG-COM software - fungerer fint. Kunne lastet opp skjema, men vet ikke om det går - pdf fil.. Ville tro at OBD II er rimelig standardisert, men kanskje enkelte deler er merkeavhengig. Noen somvet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 4.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2007 Can- Bus er en standard protokoll ja. Men man kan ikke bare koble seg opp å motta liksom. Man må ha software som komuniserer og klarer å tolke det de forskjellige nodene sender ut. Det er nettop noder som skiller motorene dine fra hverandre også. Man setter hvem som er hvem og kan på den måten skille de fra hverandre. Jeg skal undersøke litt mer ang dette på jobben i morgen. Det kan på mange måter sammenlignes med ip adresser på datamaskiner som snakker med hverandre. Men når en serieproduserer en motor er jeg redd nodene har samme identitet på begge motorene... Vi har en ingeniør som er rimelig innpå can-bus. Han kan nok gi oss svar på det vi lurer på. Hvilken scanner har du investert i da? Her må du fiske så mye du kan! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Løfter denne i håp om at noen har forsket litt, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian_Matros Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Har du prøvd den scanneren å sett om den klarer å lese noe? Jeg har noen lektyre jeg kunne mailet deg hvis du sender meg en adresse. Vet ikke om du blir noe klokere, men kan være interesant lesing. Er 4 pdf dokumenter. ca 3mb Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Jeg har ikke testet denne enda nei, jeg sender deg adressen på IM. Ellers så lurer jeg litt på hvordan Mercruiser sitt smartcraft funker, jeg forstår det slik at dette også er canbus, men går det om hverandre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Noen som vet hvilken type canbus man kan avlese på Steyr motorene? (P/X/V) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DWC Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Hei det er enkelt med Steyr de har en ledning og cd som du kjøper hos Univa, jeg tror også det er veldig enkelt og koble til kartplotter, men det er jeg ikke helt sikker på. Til Stian matros jeg trodde ikke det gikk ann og koble de gamle 4,2ES motorene mot plotter eller pc derimot de nye QSD motorene er veldig enkle der er det bare plug and play Det kunne vært fint om noen har klart og koble 4,2ES motorer til pc eller kartplotter for da vet dere mer enn Marinepower fordi jeg har spurt de om min motor på 4,2ES på 320 hk. De sier at jeg ikke kan få opp parametere på kartploteren da den ikke har den nye teknologien som de nye QSD motorene Mvh DWC Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg har cden og ledninger men jeg ønsker å lese av dataene via canbus, Steyr softwaren benytter ikke canbus men egen diagnose port. Spørsmålet er hvilken type canbus man har på pluggen til Steyr. Som regel vet forhandlerene lite om dette emne, men tar en telefon/mail til produsenten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 7.Februar.2010 Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 (redigert) Til dere som diskuterte på denne tråden: Jeg fikk tak i denne på ebay i statene: http://www.fwmurphy.co.uk/products/murphyl...view_hv1000.htm Koblet den opp mot min steyr 256 og funker helt utmerket , får opp alle data fra motor og kan lese av evt. feilkoder på motor som forhåpentligvis ikke oppstår. Denne kan ta imot både can-bus J1939 og NMEA2000 signaler fra motorer og annet utstyr som feks. kartplotter, rorindikator tankmålerer osv.. Har koblet den opp imot min Northstar 567 kartplotter, slik at jeg får opp info fra plotteren inn på helmviewèn, gps kordinater, fart, dybde, temp osv. Her er bilder under ut testing på land. De fleste motorer av nyere årgang har enten NMEA2000 eller j1939 tilkoblings muligheter. Redigert 7.Februar.2010 av johansen1982 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Interresant sak det der! Men du må få den endret til liter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Hehe.. ja bildene var tatt rett etter jeg fikk den til å kommunisere med motoren, så da var alt i gallon, ft, farenheit osv. No e alt i skjønneste metrisk Hadde egentlig tenkt å kjøpe steyr sin SCC, men fant ut at den ikke hadde i nærheten av samme mulighetene og funksjonene som helmviewèn, pluss at jeg fikk den grisebillig på ebay. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 (redigert) Er vel nesten værre en å banne i kirka det, å koble et panel det står VP på til en Steyr? Men det er vel ikke et VP produkt så da går det kanskje bra. Få tak i et Steyr merke å klistre over. Redigert 8.Februar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bayer Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 At d står Volvo gjør meg ingenting, så lenge jeg selv vet hva som er under dørken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Da kan vel denne direkte kobles til Volvo D-serie også? Uten konverter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Ser at du har koblet opp mot gps også, vil den da vise forbruk/nm også? Kan den vise dette grafisk slik at man enkelt finner økonomifarten? Boksen takler 2 motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 8.Februar.2010 Del på Facebook Svart 8.Februar.2010 Volvo motorer fra D-serien kræver ifølge fabrikanten et NMEA-2000 interface p/n 3840277 Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.