Jump to content

Propellbeskyttelse. Har dette noe for seg ?

Verrie

Recommended Posts

Viser til denne linken som viser propellbeskyttelse

Jeg har fra tid til annen tenkt på om jeg skulle hatt dette på jolla vår. Dette fordi ungene har spurt, og tror de føler det tryggere dersom de skulle være uheldig å komme borti steiner/fjell/annet.

Nå er det slik at det er uhyre sjeldent jeg ser slike beskyttelseshetter på fritidsjoller, og man kan da undres om dette skyldes at det ikke har noe for seg, man taper effekt, eller andre ting.

Noen som har synspunkter på dette ?

Om dette har noe for seg. Er der noe til hinder for å lage til et eller annet selv/noen som har forsøkt ?

det er vel fordi mange mener at de ikke trenger det. Beskytte propellen, hvis du kjører mye i steinete farvann er det greit å slippe å tenke på om du treffer en stein eller noe. Utleie båter har dette ofte montert for å slippe unødvendige kostnader pga uvettig kjøring av leietaker(ene).

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

• 7 måneder senere...

Løfter denne da jeg lurer på å anskaffe en slik kurv til propellen. Sitter derimot litt langt inne å sette drillen i kavitasjonsplaten med en ny motor. Vil ikke angre på dette. Er særlig redd for redusert fart da motor i utgangspunktet kun er stor nok til båten.

Det er snakk om en AL 430 mykplastbåt med 25 (30) hk Tohatsu 2-takter. Denne fortøyes delvis på en nokså utsatt plass der det i tillegg til fare for å dunke bort i steiner med propellen er påkrevd å bruke propellkraft i et område med mye sjøgress. Har derfor tro på at en slik kurv kunne ha noe for seg....

Jeg gjorde ganske mye research rundt dette for noen år siden. Konklusjonen er vel at propellbeskyttelse kun er hensiktsmessig hvis det er snakk om å beskytte personer i vannet. Når det gjelder beskyttelse mot andre uhumskheter, tau, sjøgress, rekved o.l. så har propellbeskytteren en tendens til å forsterke skaden snarere enn å redusere den, siden fremmedlegemer som kommer mellom propellen og beskyttelsen blir sittende fast i stedet for å bli kastet til siden.

Men hvis jeg ikke husker helt feil, så finnes det i hvert fall beskyttere på markedet som ikke krever boring. Mener det var en rød plastsak med noen beslag som bare klemmes rundt kavitasjonsplaten. Her er et annet alternativ som ikke krever boring: http://www.propguard.co.nz/main/page_home.html

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...