Boywonder Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Jeg tror nok vi kan konkludere med at alle moralens voktere her på BP, har, om de ikke har hatt begrenset tilgang, kjørt over tillatt hastighet før fylte 16. Og jeg tror nok vi alle kan være enige om en ting: Det føltes godt! Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Trond C Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Jeg hadde min debut i en strandebarmer, litt oselveraktig men noe tyngre, robåt med en slik Crescent motor som under. Den lærte jeg å bli glad i å skru på, men farten ble ikke over noen fartsgrense- Tror fartsgrensen for under 16 kom senere enn slutten av sekstitallet/begynnelsen på det etter ? Rundt 14/15 års alderen kom en Halco 16,5 inn i bildet. Far til en kamerat sin, men vi gutane brukte den nok mest. Det gikk så fjordane blånet, etter forholdene, med en sekssylindret mercury fra tidlig sekstitall bakpå, en slik en, bare en riktignok da.......... Da gjorde vi sjøen sørover mot Hydrox' revir utrygg.. Mercuryen kjørte vi mest på såkalt traktorbensin, i praksis bensin blandet med parafin. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 "Fordelen" med å være under 16, var jo at man sjelden drakk seg full, før man entret GH'en ..... Voksne med 9 i promille i skjærgårdsjeep, er vel en mye større risiko enn 12-åringer i gummibåt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 ... Det var vel heller tilgangen enn moralen som satte en stopper for dette for min del... Ja, vi rodde båten gjennom hele 50-tallet. Senere ble det åpen tresjekte i 5 knop. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SveinHa Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 De der store Mercuryene er flotte saker Har også litt sansen for de eldre store Chrysler Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Oteren Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Pioner 12 med 4hk gir ikke det helt store kicket, håpløse båter som tåler alt. Når 3 motorer var stjålet ble det ikke kjøpt flere, men båten gikk like seint med to stk årer Men med seilbrett (semisinker) i kuling ga litt mer fartsfølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 4hk luftkjølt Clinton på esingen like foran rangen bak på oselveren. Den sammen med selvsydd spriseil gav ikke mange muligheter for brudd på fartsgrenser. I helgen var det forbud mot å bruke Clintonen i kirketiden. Det kom klager på støynivået. Deilig er det allikevel å kunne ha litt dobbelmoral. Jeg blir litt sur når noen sammenlikner en strandebarmer med en oselver. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Jeg får kanskje gå innom gutterommet en dag og leite frem brosjyren...Mente den veide 360 eller 340 kg...? Favorittbåtene den gang var Hurricane båtene, og Scan sin 18 foter...Sort farge? Scan'en var vel en forgjenger for dagens skjærgårds-jeeper ? Ifølge brosjyra mi fra ca 83 , så veide GH10 95kg, GH11 std 120kg, GH11 Lux 145kg. Disse tallene oppgis også på www.boat.no Drømmebåtene mine var da GH11, GH17, Fletcher 155GTO og Scand Flipper 905 da den kom (1985?) Kjørte ikke så mye før jeg ble 16. en sjelden gang i Pappa's GH14 m/ 25hk, den gjorde rundt 20 knop nedlesset m div utstyr. Bestekameraten min derimot, hadde alltid noe på lur, da vi var 15 kjørte vi faren hans sin Fjordling m/ 75hk , stor stas! Den ble desverre solgt, så da fikk han pusset opp en Westkapp m/ 20hk Evinrude. Litt nedtur fra Fjordlingen , men egen båt likevel. Deretter Skibsplast 14 m/ hhv 55hk og 60hk Yamaha. Morro, men syns fortsatt jeg kan kjenne det i nyrene... flatbunna balje, men moro lell. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trond C Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 ,Jeg blir litt sur når noen sammenlikner en strandebarmer med en oselver. Ja, oselvereierne følte seg alltid litt ovenpå, de hadde liksom veddeløpshesten blandt robåter mens jeg humpet rundt i arbeidshesten - den hadde jo alt for mange bordganger, den var for tung osv. I tillegg var vår litt "parallellogramaktig". den hadde falt av en lastebil da den ble levert 40 år tidligere, og likte helst å svinge til babord. På den annen side - vi kalte alle robåter for robåter, de så ut som robåter for alle som ikke var så fin på det, og de er faktisk ganske like for folk flest. I alle fall frem til Oselver ble opphøyd til noe annet enn en bruksbåt. Her er en strandebarmer med tre bordganger Vår hadde riktignok fire bordganger, som vel var mest vanlig Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Er du sikker på det? Nå ser vi ikke spantene slik fotoet er tatt. Spurte du meg hadde jeg sagt at dette er en liten oselver. Se på feks stevnene. Men tollepinner var ikke vanlig hos oss. Hamletau skulle det være. De bygget jo også oselvere andre steder enn i Os og rundt Bjørnefjorden. Redigert 4.Oktober.2007 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Draco17 Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) ...Burde eksistert en jolle som var egna for små unger, seilte godt, fungerte godt som robåt og med mulighet for å påmontere (liten) motor. Finnes det? Jada. VG-jolla fungerer sånn. Seiler sånn nogenlunde, lett å ro og det kan hektes på en liten påhenger. Dermed kan poden lære seg "alt på en gang". Nå er det vel sånn at alle slike båter blir et kompromis på alle tre områdene, og ikke fungerer optimalt som noen av delene. Men jeg lærte meg å seile, ro og kjøre med motor i min VG-jolle, den har vi fortsatt og min datter skal også lære seg sjøen å kjenne med den. Når det er sagt, mener jeg det er foreldrenes ansvar å lære barna godt sjømannskap, uavhengig av båten og hvor fort den kan gå. At barn under 16 får erfaring i båt som gjør mer enn 10 knop har jeg ingen problemer med. Ser på voksne med for mye penger, for lite vett og for høy promille i en rask båt som et større problem...... Redigert: Syns Contraband har løst det på en meget god måte. Historien om Verdensmesteren ( ) viser at det er mulig, så lenge man tør å slippe dem litt løs. Kontroll, men med frihet. Redigert 4.Oktober.2007 av Draco17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Burde eksistert en jolle som var egna for små unger, seilte godt, fungerte godt som robåt og med mulighet for å påmontere (liten) motor. Finnes det? Walker Bay? http://www.aram.no/WalkerBayjoller.asp Har vel fått bra omtale. Hadde jeg hatt mindre barn i dag så hadde jeg helt klart kjøpt en sånn med "hele pakka"! Noen som har en slik eller kjenner til disse i praktisk bruk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Trond C Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Er du sikker på det? Nå ser vi ikke spantene slik fotoet er tatt. Spurte du meg hadde jeg sagt at dette er en liten oselver. Se på feks stevnene. Men tollepinner var ikke vanlig hos oss. Hamletau skulle det være. De bygget jo også oselvere andre steder enn i Os og rundt Bjørnefjorden. Ja, det står en del om strandebarmerne og andre lignende båter på Strandebarmer hvis du klikker, også om spantene mv. Stemmer som du skriver det om tollepinnene, vi hadde slike Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Jeg var faktisk ikke klar over at de var så like. Må visst endre holdning til strandbarmeren, igvertfall tidlige versjoner: "Den største forskjellen ligger i utformingen av kjøl og den første bordgangen i skroget. På en strandebarmar består det første omfaret av to bord som er dampet og vridd til rett fasong. På en Oselvar er derimot bordene i det første omfaret - halsene - hogd og høvla til en konkav fasong i tverrsnittet i forhold til kjøl og de øvrige bordgangene. Strandebarmaren er derimot halsene rette eller konvekse. Oselvaren går derfor noe lettere i sjøen." I tillegg er fremre spant forskjellig. Strandebarmeren har fast tofte fremst, det har ikke oselveren. "Framtofta er naglet fast som erstatning for frambete og esingene går helt til stavnene." Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
eysteind Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Kjøpte selv en saga 20 med buch 10hk diesel da eg var 14 år gammel. Gikk verken over 10 knop, hadde mer enn 10hk eller var over 8 meter! (lånte bilde på finn) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 brøt den magiske grensen når jeg var 6 jeg :) med den samme motoren som jeg har i dag, marineren. jolla var en overmotorisert jolle som hoppet fælt og gikk med nesa på 90 grader uansett fart, måtte ha noe på 50 kg i baugen hver gang man skulle utpå, med en gang jeg lærte å kjøre den ville jeg kjøre full gass, når jeg fikk gi fullt ble jeg glad i fart, enkelt og greit, så har egentlig begynt med 17 knops båt jeg. var forresten veldig ustabil og, ble noe annet når jeg fikk gummibåten ja... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 (redigert) Noen av forumets eldre lesere kan vel ha sust i 20 knop helt lovlig (?) Når kom disse fartsrestriksjonene for barn ? På 70-tallet så jeg misunnelig på andre barn/ungdom som suste (spratt) rundt med små with-båter (12 fot) med ca 20 hk, mens jeg nåtte nøye meg med familiens landstedsbåt (14 fot med 4 hk). Det var vel helt lovlig for barn å råkjøre på 70 tallet !? Det var vel før formynderstaten la sin klamme hånd over båtfolket...slik at staten og ikke barnets bilogiske far skal vurdere når junior er klar for større ufordringer til sjøss........ Redigert 4.Oktober.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Hei Snekka til naboen som jeg "lånte" mye av ham var nok ikke noe fartsmonster. Jeg har aldri likt fart på sjøen, til tross for at jeg hadde en Fairline en gang i tiden. Er nå trawlermann etter en lang seilbåtperiode. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Jeg tok båtførerprøven vinteren 71-72 da mener jeg at loven var innført. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 Har aldri vi hørt om hvertfall Vi fikk bøter for å gå for fort i 6 knops grensen men aldri utenom den. Men grensen for motorstørrelse var til stede. opp til 10 hk til og med 15 år Jeg hadde Askeladden 9 først m 5 hk Da jeg var 12 fikk jeg en 9,9 som plomben gikk på med en gang Den gjorde 22 ca og den hadde jeg til jeg var 19 Da kjøpte jeg skibsplast 14 Hadde en kamerat som hadde GH11 med 9,9 og den gikk fint i plan med 2 personer Da han byttet til 20 hk kjørte han lett fra meg. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
m/s draugen Svart 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2007 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ja,men nå mange år senere bøter jeg på det med 8 knop.Kommer vel i himmelen etter så mange botsøvelser/timer???? Sitér dette innlegget Link to post
Saga 20 Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Pioner 235 med Yamaha 15.... måtte forsterke speil og lage utslagsbegrensing på sving.. Gikk som et he..... Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 1978 og 5 år: Begynnte å lære med Pioner 8 og 3 hesters evinrude med konstant bensinlekkasje uten gir. starter i forover, og må snu motor for å bakke. 1980 og 7 år: Rød pioneer 8 med 3,5 susuki og gir (forover og fri) Langt rør tredd på gasshendelen, slik at man satt lengst mulig forover.... Dukket hodet mest mulig ned for å oppnå best mulig aerodynamikk og planing . Bikket nok 10 knop, he he. 1986 og 13 år: With 320 med 15HK Yamaha (med 9,9 klistremerke på) ca. 26 knop. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Sjøtummel Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 GH'en veide 360 kg, noe som var litt for mye for en stakkars 9,9 hk.... Sukk ! Dobbeltskrog fullt av vann, antar jeg. Var ute med en gammel GH14 med 9,9 hk i går kveld og fikk den opp i plan med 2 voksne og tre småbarn. Barna ble en smule skuffet ettersom det gikk litt fortere enn 10 knop, og det hadde vi faktisk ikke regnet med. Får la være å stoffe den båten til neste år. Jeg tror Gladiator har rett i at bestemmelsen 16 år, 10 hk, 10 knop og 8 meter ble innført i 71 eller 72. Jeg var likeglad ettersom jeg nettopp hadde kjøpt kajak og var veldig fornøyd med å farte rundt for egen maskin. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Begynte karrieren i en Pioner 8 med 4hk Johnson (slepejolle fra 1979-1981). Så ble det With 300 Drommedille (10 fot / 110 kg) med 9.9 Suzuki. Suzuki`n ble i 1983 skiftet ut med en 35 hk Evinrude som skar seg etter en uke, deretter ble det 30 hk Johnson. Dette var redskap som selvfølgelig gikk for fort for en under 16, men sommeren 1984 fylte jeg 16 og da var problemet ute av verden. Det som derimot var en gylden regel var å kjøre pent der folk lå, samt kjøre ut i åpen sjø hvis man skulle kjøre fort. Dette hadde jo både med bølger og støy å gjøre. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.