Jump to content

Kjørte vi fortere enn 10 knop før vi fyllte 16?


Hydrox

Recommended Posts

Jeg hadde min debut i en strandebarmer, litt oselveraktig men noe tyngre, robåt med en slik Crescent motor som under. Den lærte jeg å bli glad i å skru på, men farten ble ikke over noen fartsgrense- Tror fartsgrensen for under 16 kom senere enn slutten av sekstitallet/begynnelsen på det etter ?

 

69.jpg

 

Rundt 14/15 års alderen kom en Halco 16,5 inn i bildet. Far til en kamerat sin, men vi gutane brukte den nok mest. Det gikk så fjordane blånet, etter forholdene, med en sekssylindret mercury fra tidlig sekstitall bakpå, en slik en, bare en riktignok da..........

Da gjorde vi sjøen sørover mot Hydrox' revir utrygg.. :smiley:

 

twin800s%20on%20Kennebec.jpg

 

Mercuryen kjørte vi mest på såkalt traktorbensin, i praksis bensin blandet med parafin.

Link to post

De der store Mercuryene er flotte saker :cool:

 

Har også litt sansen for de eldre store Chrysler

ob-75-1.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

4hk luftkjølt Clinton på esingen like foran rangen bak på oselveren. Den sammen med selvsydd spriseil gav ikke mange muligheter for brudd på fartsgrenser. I helgen var det forbud mot å bruke Clintonen i kirketiden. Det kom klager på støynivået. Deilig er det allikevel å kunne ha litt dobbelmoral.

 

Jeg blir litt sur når noen sammenlikner en strandebarmer med en oselver.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Jeg får kanskje gå innom gutterommet en dag og leite frem brosjyren...Mente den veide 360 eller 340 kg...?

 

Favorittbåtene den gang var Hurricane båtene, og Scan sin 18 foter...Sort farge? Scan'en var vel en forgjenger for dagens skjærgårds-jeeper ?

 

Ifølge brosjyra mi fra ca 83 , så veide GH10 95kg, GH11 std 120kg, GH11 Lux 145kg. Disse tallene oppgis også på www.boat.no

 

Drømmebåtene mine var da GH11, GH17, Fletcher 155GTO og Scand Flipper 905 da den kom (1985?)

 

Kjørte ikke så mye før jeg ble 16. en sjelden gang i Pappa's GH14 m/ 25hk, den gjorde rundt 20 knop nedlesset m div utstyr.

 

Bestekameraten min derimot, hadde alltid noe på lur, da vi var 15 kjørte vi faren hans sin Fjordling m/ 75hk , stor stas! Den ble desverre solgt, så da fikk han pusset opp en Westkapp m/ 20hk Evinrude. Litt nedtur fra Fjordlingen , men egen båt likevel. Deretter Skibsplast 14 m/ hhv 55hk og 60hk Yamaha. Morro, men syns fortsatt jeg kan kjenne det i nyrene... flatbunna balje, men moro lell.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
,Jeg blir litt sur når noen sammenlikner en strandebarmer med en oselver.

 

Ja, oselvereierne følte seg alltid litt ovenpå, de hadde liksom veddeløpshesten blandt robåter mens jeg humpet rundt i arbeidshesten - den hadde jo alt for mange bordganger, den var for tung osv. I tillegg var vår litt "parallellogramaktig". den hadde falt av en lastebil da den ble levert 40 år tidligere, og likte helst å svinge til babord.

 

På den annen side - vi kalte alle robåter for robåter, de så ut som robåter for alle som ikke var så fin på det, :smiley: og de er faktisk ganske like for folk flest. I alle fall frem til Oselver ble opphøyd til noe annet enn en bruksbåt.

 

Her er en strandebarmer med tre bordganger

 

strandebarmar_faering.jpg

 

Vår hadde riktignok fire bordganger, som vel var mest vanlig

Link to post

Er du sikker på det? Nå ser vi ikke spantene slik fotoet er tatt. Spurte du meg hadde jeg sagt at dette er en liten oselver. Se på feks stevnene. Men tollepinner var ikke vanlig hos oss. Hamletau skulle det være. De bygget jo også oselvere andre steder enn i Os og rundt Bjørnefjorden.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
...Burde eksistert en jolle som var egna for små unger, seilte godt, fungerte godt som robåt og med mulighet for å påmontere (liten) motor. Finnes det?

 

Jada. VG-jolla fungerer sånn. Seiler sånn nogenlunde, lett å ro og det kan hektes på en liten påhenger. Dermed kan poden lære seg "alt på en gang". Nå er det vel sånn at alle slike båter blir et kompromis på alle tre områdene, og ikke fungerer optimalt som noen av delene. Men jeg lærte meg å seile, ro og kjøre med motor i min VG-jolle, den har vi fortsatt og min datter skal også lære seg sjøen å kjenne med den.

 

Når det er sagt, mener jeg det er foreldrenes ansvar å lære barna godt sjømannskap, uavhengig av båten og hvor fort den kan gå. At barn under 16 får erfaring i båt som gjør mer enn 10 knop har jeg ingen problemer med. Ser på voksne med for mye penger, for lite vett og for høy promille i en rask båt som et større problem......

 

Redigert: Syns Contraband har løst det på en meget god måte. Historien om Verdensmesteren ( :lol: ) viser at det er mulig, så lenge man tør å slippe dem litt løs. Kontroll, men med frihet.

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Burde eksistert en jolle som var egna for små unger, seilte godt, fungerte godt som robåt og med mulighet for å påmontere (liten) motor. Finnes det?

 

Walker Bay?

 

http://www.aram.no/WalkerBayjoller.asp

 

Har vel fått bra omtale. Hadde jeg hatt mindre barn i dag så hadde jeg helt klart kjøpt en sånn med "hele pakka"! :yesnod:

 

Noen som har en slik eller kjenner til disse i praktisk bruk?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Er du sikker på det? Nå ser vi ikke spantene slik fotoet er tatt. Spurte du meg hadde jeg sagt at dette er en liten oselver. Se på feks stevnene. Men tollepinner var ikke vanlig hos oss. Hamletau skulle det være. De bygget jo også oselvere andre steder enn i Os og rundt Bjørnefjorden.

 

Ja, det står en del om strandebarmerne og andre lignende båter på Strandebarmer hvis du klikker,

også om spantene mv. Stemmer som du skriver det om tollepinnene, vi hadde slike

Link to post

Jeg var faktisk ikke klar over at de var så like. Må visst endre holdning til strandbarmeren, igvertfall tidlige versjoner:

 

"Den største forskjellen ligger i utformingen av kjøl og den første bordgangen i skroget. På en strandebarmar består det første omfaret av to bord som er dampet og vridd til rett fasong. På en Oselvar er derimot bordene i det første omfaret - halsene - hogd og høvla til en konkav fasong i tverrsnittet i forhold til kjøl og de øvrige bordgangene. Strandebarmaren er derimot halsene rette eller konvekse. Oselvaren går derfor noe lettere i sjøen."

 

I tillegg er fremre spant forskjellig. Strandebarmeren har fast tofte fremst, det har ikke oselveren.

"Framtofta er naglet fast som erstatning for frambete og esingene går helt til stavnene."

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

brøt den magiske grensen når jeg var 6 jeg :) med den samme motoren som jeg har i dag, marineren. jolla var en overmotorisert jolle som hoppet fælt og gikk med nesa på 90 grader uansett fart, måtte ha noe på 50 kg i baugen hver gang man skulle utpå, med en gang jeg lærte å kjøre den ville jeg kjøre full gass, når jeg fikk gi fullt ble jeg glad i fart, enkelt og greit, så har egentlig begynt med 17 knops båt jeg. var forresten veldig ustabil og, ble noe annet når jeg fikk gummibåten ja...

Link to post

Noen av forumets eldre lesere kan vel ha sust i 20 knop helt lovlig (?) Når kom disse fartsrestriksjonene for barn ? På 70-tallet så jeg misunnelig på andre barn/ungdom som suste (spratt) rundt med små with-båter (12 fot) med ca 20 hk, mens jeg nåtte nøye meg med familiens landstedsbåt (14 fot med 4 hk). Det var vel helt lovlig for barn å råkjøre på 70 tallet !? Det var vel før formynderstaten la sin klamme hånd over båtfolket...slik at staten og ikke barnets bilogiske far skal vurdere når junior er klar for større ufordringer til sjøss........

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Har aldri vi hørt om hvertfall

Vi fikk bøter for å gå for fort i 6 knops grensen men aldri utenom den.

Men grensen for motorstørrelse var til stede. opp til 10 hk til og med 15 år

 

Jeg hadde Askeladden 9 først m 5 hk

Da jeg var 12 fikk jeg en 9,9 som plomben gikk på med en gang :smiley:

Den gjorde 22 ca og den hadde jeg til jeg var 19

Da kjøpte jeg skibsplast 14

 

Hadde en kamerat som hadde GH11 med 9,9 og den gikk fint i plan med 2 personer

Da han byttet til 20 hk kjørte han lett fra meg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 9 måneder senere...

1978 og 5 år: Begynnte å lære med Pioner 8 og 3 hesters evinrude med konstant bensinlekkasje uten gir. starter i forover, og må snu motor for å bakke.

 

1980 og 7 år: Rød pioneer 8 med 3,5 susuki og gir (forover og fri) Langt rør tredd på gasshendelen, slik at man satt lengst mulig forover.... Dukket hodet mest mulig ned for å oppnå best mulig aerodynamikk og planing :yesnod: . Bikket nok 10 knop, he he.

 

1986 og 13 år: With 320 med 15HK Yamaha (med 9,9 klistremerke på) ca. 26 knop.

www.leahnis.net

Link to post
GH'en veide 360 kg, noe som var litt for mye for en stakkars 9,9 hk.... Sukk !

Dobbeltskrog fullt av vann, antar jeg. Var ute med en gammel GH14 med 9,9 hk i går kveld og fikk den opp i plan med 2 voksne og tre småbarn. Barna ble en smule skuffet ettersom det gikk litt fortere enn 10 knop, og det hadde vi faktisk ikke regnet med. Får la være å stoffe den båten til neste år. :lol:

 

Jeg tror Gladiator har rett i at bestemmelsen 16 år, 10 hk, 10 knop og 8 meter ble innført i 71 eller 72. Jeg var likeglad ettersom jeg nettopp hadde kjøpt kajak og var veldig fornøyd med å farte rundt for egen maskin.

Link to post

Begynte karrieren i en Pioner 8 med 4hk Johnson (slepejolle fra 1979-1981). Så ble det With 300 Drommedille (10 fot / 110 kg) med 9.9 Suzuki. Suzuki`n ble i 1983 skiftet ut med en 35 hk Evinrude som skar seg etter en uke, deretter ble det 30 hk Johnson. Dette var redskap som selvfølgelig gikk for fort for en under 16, men sommeren 1984 fylte jeg 16 og da var problemet ute av verden.

 

Det som derimot var en gylden regel var å kjøre pent der folk lå, samt kjøre ut i åpen sjø hvis man skulle kjøre fort. Dette hadde jo både med bølger og støy å gjøre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...