enter4u Startet 4.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2007 Lastet ned service manual på MD21a. Fikk meg en stor overraskelse da jeg leste at det var 75 hk ved hele 4500 o/min Har alltid trodd det var 61 hester i denne motoren jeg. Hva er riktig? Den motoren je skal kjøpe er sperret på 3600 o/min. Hvor mye yter den i såfall da? Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Det er skrevet mye her på forumet om denne motoren, søk på MD21 og du finner masse. Motoren er på 61 hk, men i praksis tåler den ikke det hardkjøret som er oppgitt i manualen. Kjør den fint og den holder lenge! Om du presser den ryker topp pakningen og det blir masse problemer. Hadde en slik motor i en Scand 25 classic og den funket fint sålenge den ble fint kjørt! Hadde marsfart rundt 3200 og maks på 3600. Kunne ikke ligge på maks da tempen steg!! (Hadde nyoverhalt motor med reine kjørere..) Det er en Peugot maskin i utgangspunktet. Lykke til med motoren Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Dette ser man ut av produktbladet som finnes hos Volvo, link under eksterne linker. Ved 3600 yter den ca 52hk, noe mer enn dette kan man ikke ta ut kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Jeg har hatt en slik i fire sesonger og har kjørt den i marsj på 3850 o/m hele tiden. Motoren har gått ca. 1500 timer siden 1981. Den fikk skiftet til "nyeste" type varmeveksler midt på åttitallet og har senere to ganger, senest 2002, hatt overhaling av veksleren og oljekjøleren. Den går uten temperaturøkning, har kanskje hatt et par graders økning på disse årene, men fortsatt midt på grønnfeltet på måleren. Har vært godt vedlikeholdt og vist seg som en tro tjener. Slik sett en flott motor, men det er ingen tvil om at den skulle hatt en turbo og det som følger med litt nyere motorer, med dertil hørende lavere turtall og rundt 30 hk mer, for å være riktig god til halvplanerbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2007 Den fikk skiftet til "nyeste" type varmeveksler midt på åttitallet Siden emnetittelen sier at det er en A-motor kan nok den også ha behov for ombygging til B-type (rørkjøler). Neppe lønnsomt, iallfall hvis man kjøper nye deler. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Hmmm! Har jo kjølerør liggende under båten fra før da Burde være en smal sak og koble seg til de. Eller??? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Det blir ikke enkelt da varmeveksleren er skrudd på motor og manifold, ikke koblet med slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.