mons Startet 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2004 God kveld ! Var på kurs i helga, og etter 10-12 timer gikk det opp for meg at instruktøren var en av de faste her på siden. Moro! Som de fleste har fått med seg ble dykkerklubben fri for båt lille julaften. Nå er vi i den situasjonen at vi kjenner en fisker med en helt ypperlig Nor-dan speedsjark som har tenkt å legge opp. Han kan få kondemneringstilskudd på båten, og vil gjerne at vi overtar den etterpå. Jeg vet det er endel regler rundt dette, og lurer på om noen kjenner til eller har gjort slikt før. Lurer også på om det finnes et offentlig register hvor en kan finne båter som skal få / har fått slikt tilskudd? Takknemlig for svar! Sitér dette innlegget Mons Link to post
JanS/EIR Svart 25.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2004 Dette kan bli spennende. De tilfellene med kondemnering jeg har hørt om medførte at båten kunne strippes for alt utstyr, men selve skroget måtte senkes med sprengt kjøl. Mulig at reglene er endret, eller at dette gjaldt for større fartøyer. Siste jeg vet om var en 84-fots krysser. Fin skute, trist å se den gå til bunns! mvh Jan S m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Poseidon Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Reglene er vesentlig endret for noen år siden. Årsaken var at alt for mange flotte representanter for norsk kystkultur ble senket. Vi som arbeidet i fartøyvernet kjempet med nebb og klør mot denne formen for statssubsidiert hærverk. Nå er muligheten relativt god til å få overtatt kondemneringsberettigede fartøyer akkurat slik som de er, med alt utstyr. Forutsetningene er at de absolutt og definitivt tas ut av kommersielt fiske - og at Riksantikvaren utsteder en attest på at fartøyet er vurdert som bevaringsverdig. I tillegg må selvfølgelig den nye eieren forplikte seg til å bevare fartøyet ihht nærmere angitte retningslinjer. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Bror min kjøpte en slik, forrige eier (fiskeren) tok alt det utstyr som han ville ha med seg på land, båten ble således solgt til broder. Båten kan ikke brukes til fiske igjen på noe senere tidspunkt. Dette var en 50 fot betongbåt som ble bygd på 70 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Godt å se at kondemneringsreglene er endret Poseidon! Mye sørgelig har skjedd med flotte fartøyer. At de skal ut av aktivt fiske med kondemneringstilskudd er greit, det er jo hensikten med ordningen Men jeg lurer på om Riksantikvaren vil frede en Nor-dan speedsjark? ( Se åpningsinnlegget på tråden) Kanskje noen har en link/henvisning til reglene slik de er i dag? Mener å ha hørt at lag og organisasjoner i noen tilfeller og etter søknad har fått overta kondemneringsobjekter, men private? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Poseidon Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Godt å se at kondemneringsreglene er endret Poseidon! Mye sørgelig har skjedd med flotte fartøyer. At de skal ut av aktivt fiske med kondemneringstilskudd er greit, det er jo hensikten med ordningen Men jeg lurer på om Riksantikvaren vil frede en Nor-dan speedsjark? ( Se åpningsinnlegget på tråden) Kanskje noen har en link/henvisning til reglene slik de er i dag? Mener å ha hørt at lag og organisasjoner i noen tilfeller og etter søknad har fått overta kondemneringsobjekter, men private? mvh JanS Hei igjen, Nor-Dan speed sjark, tja det er ikke godt å si. Men med min kjennskap til Riksantikvaren så har jeg absolutt mine tvil. Der kan nok gå enda noen år med prinsippielle diskusjoner før man overhodet begynner å gi verneattester til plastbåter... Det med lag og organisasjoner var tidligere helt avgjørende, og i tillegg måtte den formelle eieren være f.eks et sjøfartsmuseeum eller tilsvarende. Slik at den "tilsynelatende eieren" bare fikk en slags driftsavtale. Men dette er lempet på senere tid; det burde derfor ikke være umulig for private å overta kondemneringsfartøyer - så lenge forholdene ellers er oppfylt. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 ...Men med min kjennskap til Riksantikvaren så har jeg absolutt mine tvil. Der kan nok gå enda noen år med prinsippielle diskusjoner før man overhodet begynner å gi verneattester til plastbåter...Hmm - må nesten engasjere meg litt jeg og. Vil det si at det pr. dags dato ikke er en eneste plastbåt som er funnet verneverdig av antikvaren? Og trebåt-narkomane: Hold dere unna () - jeg vet akkurat hva dere kunne tenkt dere og postet som kommentar til dette. :nono: Dette har selvsagt ikke noe å gjøre med at trebåter på noen som helst måte rangerer over plastbåter når det gjelder verneverdi. Det har vel heller å gjøre med at plastbåter i denne sammenhengen er relativt nye, og at enkelte i tillegg ikke har vennet seg til tanken om at det også kan være tradisjoner og metoder innen støping og plastbåter som etter hvert bør tas vare på og vernes for ettertiden. Eller hva tror du, Poseidon? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 God dag igjen gode båtvenner, ja jeg visste at dette kunne bli en brannfakkel... I fartøyvernkretser har det vært diskutert i lange tider at man nå også snart må begynne å vurdere plastbåter med tanke på vern. Jeg vet også at der finnes enkeltbåter som i kraft av sin kanskje uvanlige historie absolutt burde ha vært vernet. Men samtidig har jeg med 15 års jevnlig kontakt med Riksantikvarembedet lært litt om hvordan man arbeider der i gården. For å si det veldig kort: "Hvis båtene våre hadde vært rosemalte, hatt treskjæringer eller kanskje et kors på taket - da hadde det ikke vært noe problem...." Alt for ofte ser vi i vernesammenheng at det er kun det aller eldste som skal tas vare på, dermed faller det "nest eldste" mellom alle stoler. Tenk bare på at vi hadde en rekke flotte hydrofoilbåter her i landet - nå har vi ikke en eneste igjen som kan tas vare på, slik at våre etterkommere skulle få oppleve en ekte hydrofolibåt. Ellers tilsier jo knappheten på bevilgninger at det er vanskelig å få økonomiske bidrag til verneprosjekt. Dette utarter faktisk så langt at man i mange tilfeller gir opp, fartøyet forfaller, det blir fullstendig vrak og synker ved kai - og voila: da kommer riksantikvaren med midler! At det i mellomtiden har blitt mange ganger så dyrt, og at resultatet aldri kan bli så bra som det ville ha blitt om man kom inn i tide, det spiller mindre rolle.... Men uansett; jo flere som taler fartøyvernets sak, jo bedre vil det være. Så hvis noen vil starte en egen vernegruppe for plastbåter - helt flott, kjempeflott! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Batdilla Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Takk for svaret. Dessverre virker det som det er både fuggel og fisk også når det gjelder vern av fartøy. Har hørt en del skrekkhistorier om vern av bygninger. Men temaet er absolutt interessant. Har stor respekt for de som gyver løs på enorme prosjekt finansiert av egen lommebok. Det er båtinteresserte det, tenker jeg. ...Men uansett; jo flere som taler fartøyvernets sak, jo bedre vil det være. Så hvis noen vil starte en egen vernegruppe for plastbåter - helt flott, kjempeflott!Vernegruppe for utrangerte Selco og Sjømenn hadde vært artig. Spøk til side: Dessverre har jeg nok jern i ilden noen dager framover. Ellers er nok dette noe jeg kunne tenkt meg og engasjert meg i. Får se om noen år når/hvis den verste båtfeberen har gitt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 Hvis jeg ikke husker helt feil, er en av Waarums første båter fra tidlig 50-tall vernet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Allan E Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 For at fiskerne skal få tilskudd for å kondemnere sin båt er det intet krav om at båten skal være verneverdig. Fiskerne kan avgjøre hvem som skal få kjøpt båten og jeg tror de kan bestemme prisen selv. Privatpersoner kan nå fritt kjøpe disse båtene som skal kondemneres, det er ei side på intenett hvor dette blir offentliggjordt. Lurer på om det var fiskeridirektoratet? Da broder holdt på med dette var det svært mange foreninger som hadde gått lei av sine båter som de hadde fått for en relativ rimelig penge. Det gjaldt både dykkerforeninger og sjøspeidere. Primus motor i disse foreningene hadde vel sluttet eller det var mer jobb enn ventet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2004 For at fiskerne skal få tilskudd for å kondemnere sin båt er det intet krav om at båten skal være verneverdig. Nei, det har vel heller aldri vært påstått? Poenget var at spesielt for noen år siden var en del av de fiskefartøyene som ble kondemnert - og som den gangen måtte destrueres - helt klart verneverdige. Av den grunnen ble ordningen med kondemneringstilskudd, knyttet opp mot f.eks senking ofte kalt "statssubsidiert hærverk". Det som burde ha vært utmerkede prosjekt for fartøyverning ble isteden noen skrekkens eksempler på fartøyfjerning mvh Poseidon (Styremedlem i Norsk Forening for Fartøyvern) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
mons Svart 5.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2006 Hei Trekker denne tråden fram igjen etter at jeg i helga fikk vondt i magen. Jeg så ei nydelig skøyte på ca 50 fot som skulle hogges. 3 år gammel volvo under dekk, ny hydraulisk kran montert akter, lastebom foran, anker, ankerspill, flåte osv var på plass. Siste årene har den gått på småhvalfangst. Båten var svært velholdt uten en rustflekk, og med en bakk som var kledd i aluminium på en svært fagmessig måte. Svært lite groe samt alt treverk over vannlinja nyslipt tyder på nylig opphold på slipp. Skal hogges om få dager, og det kan ikke utsettes da fiskeren har en frist for destruksjon/avhending for at han ikke skal miste kvote. Jeg finner ikke lovverket eller forskriftene omkring dette. Finner et høringsnotat om destrueringsavgift der det foreslås at klubber, foreninger ol kan overta slike båter. Jeg tror nok ikke jeg tør bli skøyteeier (arbeidsmengde..arbeidsmengde..arbeidsmengde..), men jeg vet at det snart kommer inn et tilsvarende fartøy direkte fra operativt fiske som antakelig kan overtas gratis fullt utstyrt. Jeg vet at slike kondemnerte fartøyer må registreres i NIS og det må tinglyses at den aldri skal i fiske eller fangst igjen, men finner ikke mer. Noen som finner disse reglene noe sted? Mons, som fortsatt drømmer om natta, men har litt mindre vondt i magen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 28.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2006 (redigert) Hei Avisa Norland har et stykke som omhandler akkurat den båten jeg hadde så vondt i magen for.. Var visst noen andre som også likte den, og etter en snartur på slippen for pussing av propell forsvant den ut fjorden en stille natt.. Nå har fiskeridirektoratet fått interesse for et flytende fartøy som lensmannen har skrevet under på at er hugget.. url=http://www.an.no/nyheter/article2374015.ece]Les mer her[/url] Mons Redigert 28.Oktober.2006 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.