Jump to content

Slitter med å finne ATF type A Hydraulikkolje


Smaapala

Recommended Posts

Hei,

Jeg har vært på mange bensin stasjoner for å finne ATF type A hydrolikkolje. Det som forundrer meg er at denne benevnelsen ikke finnes på flasken. Betjenningen har også problem med finne frem. Jeg måtte ringe ett olje selskap for å finne riktig olje. Det som forundrer meg er hvorfor ikke kalle olje for for det det er?

Jeg har i flere år tatt vare på embalasjen på den oljen jeg har kjøpt men selvfølgelig endres embalasje og navn på olje nesten fra år til år.

Er jeg alene om dette problem?

Det kan jo bli katastrofalt å bruke feil olje på giret.

Det hører med til historien at jeg fikk riktig pølse uten noe serlig dikusjon. Det ble løkpølse. :smiley:

 

 

Hilsen Smaapala

Link to post

Hei.

Har også gear som skal ATF A olje. Har blitt fortalt at Dexron II erstatter denne oljen, så den har jeg brukt på gearet i mange år.

 

Dexron III er en nyerer olje som er syntetisk, den skal tåle mer. Om denne kan brukes på ditt gear er det vel best å sjekke med produsent av gearet.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg også har dette problemet fekk anbefalt ein olje som heiter ATF 320 på ESSO ein MOBIL OLJE men der står ikkje noe om TYPE A så eg lyt vel berre stole på han som selde den han sa at den er bedre enn ATF 220 der veit eg at A TYPE er spesifisert

 

Er det noen som veit at Mobil ATF 320 innholder spesifikasjonane til type A?

Redigert av ebonnzo (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Til mitt Borg Warner gir som skulle ha ATF-A eller Dexron IIE/III så har jeg kjøpt denne Dexron III oljen på Biltema.

 

Det ble etterhvert vanskelig å finne ATF-A olje på Esso, undersøkte derfpr litt og fannt ut at jeg også kunne bruke denne.

 

Det var også hyggeligere pris hos Biltema enn ATF-A oljen de hadde på Esso.

Link to post

Dette står det på anvisningen til mitt gear som er eit 71c gear.

velvet_drive.jpg

 

Velvet Drive

Jeg har også ei statoilkanne som heter Transway DX III kan eg bruke den ? i følge det som står på bildet hentet fra Velvet Drive sine sider .

Redigert av ebonnzo (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Til Borg Varner 71C kasse mener jeg å huske at det går på nesten 3 liter. Det er vertfall mer enn 2 liter som skal på.

Dette for et gir med reduksjonsgir. Er nok noe mindre dersom det er 1:1.

 

Du får 3 liter på biltema med DX III til ca samme prisen som en liter ATF-A på Esso koster.

Redigert av to-vid (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Selv om nyere oljer oppfyller kravene for smøreevne, viskositet, temperaturtoleranse osv, så er det ikke nødvendigvis slik at friksjons-karakteristikken osv er lik!

Jeg har f.eks en Borg-Warner automatkasse i bilen hvor det er beskrevet på databladet til en av Petro-Canada's Dexron oljer at denne ikke erstatter Type-A for Borg-Warner automatkasse.

 

I nødsfall kan mye brukes, men mitt intrykk er at både profesjonelle service-folk og øvrige tar altfor lett på oljetyper...

Hvis man ikke har et skriftlig svar/dokument fra leverandør eller produsent om en erstatningsolje ville jeg brukt olje som opprinnelig er ment så lenge denne typen fremdeles blir produsert. (Hvis du spør service-mannen om du kan få det skriftelig, blir han plutselig ikke så sikker lengre er mitt intrykk ;) )

 

Side 10 i nedenstående dokument forteller en del om ATF oljer:

http://www.statoil.n...fte_kjemi_2.pdf

:)

Redigert av jantores (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...