Jump to content

Slitter med å finne ATF type A Hydraulikkolje

Smaapala

Recommended Posts

Castrol Dexron 3 tilfredsstiller vel dette? Det er forøvrig stort prutingsmonn på smøreoljer da avansen er enorm på disse produktene. Kjøpte via en kjenning som hadde avtale hos Mekonomen. Stor differanse i forhold til påstemplet pris. Marine smøreolje av std. spesifikasjon betales vanligvis med 12-15 kr/l på 1000 liters containere fra oljeselskapene. Mange bilverksteder tar inn tilsvarende forpakninger.

• 8 år senere...

Jeg fant https://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON som sier att type-A er en spesifikasjon fra 50 tallet, og att nyere typer til og med type G som er den Biltema har per nå 2020 skal være bakover kompatible.  Og Biltema nevner også Borg Warner som jeg har i sin markedsførig av sin type-G så da får jeg ta sjansen på att det går.  Men trolig har forrige eier også kjørt'n på nyere ATF'r og ikke gamle type-A slik att eventuell endring ikke blir noe problem (ref att en bør fortsette med oljen den er kjørt inn med).  Hvorfor håndbøkene mine fra pre 1980 for sier type A når en i følge wikipedia hadde Dexron II / type E fra 1975 og senere, det forblir ett mysterium.  Noen har notert for hånd i min velvet drive manual anno pre 1980 "type A or Deptron", men antar Deptron må være skrivefeil og skulle vært Dexron. .... Så da konkuderer jeg att informasjonene henger på greip og att jeg kan bruke type G selv om håndboken anno pre 1980 sier type A.

Nå er denne tråden 8 år gammel. Borg Warner Velvet Drive kan kjøre på ATF Dexeron III.

Kommentaren over at kasser med lamellclutcher vil brenne om man bruker motorolje er ikke korrekt. Blant annet Newage PRM skal kjøre på motorolje. Jeg mener også at Borg Warner Velvet Drive også kan kjøre på motorolje opp til en viss RPM, ser ingen hensikt å søke det opp. Så vidt jeg vet er fremdeles Progress i Oslo norsk forhandler for Borg Warner. 

• 1 måned senere...

Nå fant jeg en gammel flaske i båten DONAX TM 232.2 GM ATF A SUFFIX A jeg helte ut litt og det var samme seige gule væske som var på giret mitt.  ATF G fra Biltema har en mye tynnere konsistens.  I hvertfall ved ca 10 grader som er det jeg har i båten.  Så att ett gir som har gått på en slik olje skal være like fornøyd med en som er mye tynnere, det er jeg skeptisk til.  Skjønt kan jo henne ATF A'n blir tynnere når den blir varmere ?  Jeg har lest på utenlandske forum att når RPM er under 3000 så kan en bruke motorolje single grade 30 og den kjøper jeg for ATF A skvetten lignet mer på det.  Denne siden har muligens nyttig info https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.2_en.html men jeg leter enda for jeg er skeptisk til å ha på noe annett enn det den er kjørt inn med.

Redigert av finnstru (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Ja, hva den gula olja som var på var forblir ett mysterium. .... Historien endte med att jeg spurte Bunkeroil (Bergen tror jeg).  De kunne ikke egentlig selge til privatperson, men en av gutta der tok ut for meg og tok i mot betaling på vips og lot meg avhente oljen hos en lokal distributør de hadde her i Stavanger/Sandnes så jeg slapp og betale for frakt.  Så da kjøpte jeg like godt 20 liter Mobil 1 ATF type A, så har jeg for 20 år ;-) ...... (eller om noen bor her og trenger noen få liter, så bare si i fra), og det kosta meg mindre per liter enn hva Biltema ville ha. ...... Men etter å ha kjent på oljene (Type A og G) så er jo nåtidens type G både glattere og føles også mer trykkmotstandig, men jeg tenker att i en automat-"clutch" så er det ikke sikkert att glattere og mer trykkbestandig nødvendigvis er ønskede egenskaper, så jeg føler meg tryggere med Type A som er farbrikkens spesifikasjon.  Og etter å ha sett ørten youtube video'r om olje så ble også konklusjonen "bruk fabrikkens anbefaling" (om ikke den i lang tid har gått seg til på noe annet).

• 2 år senere...

ATF TYPE A:
ATF type "A"-olje ble anbefalt mellom 1949 og 1969. Den har de riktige friksjonsegenskapene for girkassedesignene fra den tiden. Den har ingen kompatibilitetsstandard med hensyn til tetninger, og "tørker dem ofte ut", forårsaker lekkasjer og påfølgende reparasjoner. Type "A" har vanligvis en veldig lav viskositetsindeks og har en tendens til å oksidere raskt. Nåværende girkasseprodusenter anbefaler ikke Type A. Det er ikke lenger en standard for kvaliteten. Type A er produsert for lave kostnader og for brukere som ikke har tilstrekkelig teknisk informasjon.

Type A automatgirspesifikasjonen ble laget av General Motors på slutten av 1940-tallet.

Type A ATF ble brukt i automatgirene til alle bilprodusenter på markedet fra 1949 til 1958. Etter det begynte andre bilprodusenter å tilby sine egne ATF-spesifikasjoner.

"Type A, Suffix A"-spesifikasjonen erstattet Type "A" på slutten av 1950-tallet. Dexron "B" væske erstattet senere Type A, suffiks A.

Alle iterasjoner av Dexron B, Dexron II og Dexron III ATF-produkter er bakoverkompatible med væsker av type A og type A, suffiks A.

Nyere General Motors-spesifikasjoner som DEXRON VI, DEXRON HP og DEXRON ULV er IKKE bakoverkompatible med applikasjoner som krever en Type A ATF. (Med få unntak*)

For å oppsummere, for å finne en Type A ATF, se etter en ATF som er kompatibel med Dexron III-spesifikasjonen. Dexron III ATF ble spesifisert for General Motors kjøretøy frem til 2006. Derfor er den allment tilgjengelig. Selv om etiketten kanskje ikke viser den gamle Type A-spesifikasjonen, merk at GM sier at Dexron III er en passende erstatning for Type A.

VIKTIG: Ovennevnte opplysninger i to siste avsnitt er ikke lenger retningsgivende da GM Dexron III lisenser utløp i slutten av 2006 så slike oljer i dag har sittet på lager altfor lenge. Kun Dexron VI lisensierte oljer er bakoverkompatibel med Dexron III og tidligere tilbake til Type A.

*UNNTAK:

"Alle DEXRON®-III-lisenser utløper i slutten av 2006 og vil ikke fornyes. Utover denne datoen vil GM kun støtte bruken av DEXRON®-VI-væsker for bruk i Hydra-Matic-transmisjoner. Væsker som selges på markedet etter den datoen som har påstander som "egnet for bruk i DEXRON®-III-applikasjoner" eller lignende ordlyd bør unngås. DEXRON®-VI-lisensierte væsker er fullstendig bakoverkompatible og kan brukes i alle applikasjoner som dekkes av tidligere GM ATF-spesifikasjoner."

Fra en GM-teknologibulletin: Selv om DEXRON-VI (fig. 1) ble introdusert i produksjon fra og med 2006-modeller (se bulletin 04-07-30-037D), er det fortsatt noen misforståelser om det. Her er noen fakta for å hjelpe oppklare disse misforståelsene. Siden GM introduserte den første service-fill-spesifikasjonen for automatisk girolje (ATF) i 1949, har det vært nødvendig med jevne mellomrom å oppgradere spesifikasjonen som en del av en kontinuerlig forbedringsstrategi. Oppgraderingsprosessen sikrer at tilgjengelige servicepåfyllingsvæsker er av passende kvalitet for bruk i transmisjoner som er designet rundt den forbedrede fabrikkfyllevæskeytelsen. VIKTIG: Som med tidligere oppgraderinger, er DEXRON-VI-væsker designet for å være bakoverkompatible med tidligere overføringsmaskinvare. Men enda viktigere, tidligere type væsker er IKKE FREMOVERKOMPATIBEL med girkasser som ble designet for å bruke DEXRON-VI. DEXRON-VI kan brukes i alle forhold i tidligere modellkjøretøyer utstyrt med en automatisk girkasse, i stedet for DEXRON-III (for eksempel fylling av væske i tilfelle reparasjon eller væskeskift). DEXRON-VI er også kompatibel med alle tidligere versjoner av DEXRON for bruk i automatgir.

PS! Det er viktig at oljefabrikanten er lisensiert av GM da DEXRON er GM varemerke, de kan ikke bare skrive på oljeflasken at oljen er kompatibel med Dexron III. Dexron III lisenser er opphørt slik at det må være en Dexron VI spesifisert olje og lisensnummer må stå på oljeflasken, begynner med J. Her er en liste med lisensinnehavere:

https://www.scribd.com/document/400135413/DEXRON-VI-Service-Fill-License-Holders

Her er link til GM liste over oljeselskaper med lisens og deres lisensnummer:

https://web.archive.org/web/20101220203431/http://www.gm.com/experience/technology/gmpowertrain/transmissions/DEXRON_VI_Service_Fill_Release_30NO07.doc

20841960_625682990972165_8782648570724071445_n.jpg

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...