Jump to content

chiptuning av Mercruiser D-tronic 4.2L


isjavik

Recommended Posts

tror det vil gjøre susen i en slik motor, så lenge båten er under 25 fot.

 

Hvorfor under 25 fot da ? :lol:

 

Hvis man kunne få montert en bryter og switche over fra standard til trim og tilbake igjen etter ønske så hadde det jo vært det beste :smiley: Men det er vel vrient å få til kanskje. Min Mercruiser D-tronic 250 hk (som altså er en svartlakkert VM Motori MD 706 Li) kan tunes til 300 hk sies det. Har allerede kjøpt større propeller som ligger og venter :lol:

 

Disse her ville ha Bosch-boksen min nedover så de kunne omprogrammere den http://www.powerchip.no/finnbil/mercruiser.html

bosch.jpg

300-hk versjonen tuner de til 350 hk. Men det er vel kanskje tryggere å tune 250 hk opp til 300 hk siden grunnmotoren allerede fantes i 300-hk versjon fra før av ?

 

Disse her tuner også ja http://www.turbochip.no/pg051.html men det står ikke noe eksakt om ytelsesøkningen. Men som jeg har nevnt i en annen tråd her så fra et visst årstall (2004-2005 ?) ble alle D-tronic motorene i serien 250-320 hk identiske mekanisk sett foruten ECM-boksens (Electronic Control Module) programmering. Hvilket skulle innebære at det på disse motorene ikke skulle være noen problemer med tuning, iallefall ikke på 250 og 270 hk versjonene da disse jo ikke øker noe utover ytelsen til 320 hk-versjonen som fantes originalt.

De fikk visstnok da også to-trinns dyser eller noe slikt og modellbetegnelsen ble endret fra D-tronic til ES/EI (Sterndrive eller Inboard).

 

I første omgang skal jeg kontakte http://www.bt-tuning.com/index.htm da han er kunde hos meg :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her i det påståtte skatteparadiset Norge har nå myndighetene fått øynene opp for såkalt chip-trimming, eller også ren triksing med effekt i avgiftsmessig forstand. Les litt om dette før du eventuelt tar steget. Tradisjonelt sett er myndighetene heller ikke nevneverdig bekymret for å nedlegge store ressurser for å få krevd inn sine dyrebare avgiftskroner.

 

Det beste er nok å ha en gammel motor uten elektronisk motorstyring. Da kan man gå i fred, og heller trimme etter behov på gammel måte. Høyere pumpetrykk, større turbotrykk, større gjennomspyling, mindre roterende masse osv. Ingen som gidder å kjøre effektsjekk på gamle motorer uansett.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Kontakt også leverandør av drev/gear......det ligger ofte noen begrensninger her.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har vanskelig for å tro at byråkratene klarer å lage et effektivt system for effektsjekk av båtmotorer i løpet av den korte tia de rødgrønne har igjen å regjere :crazy:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
du kommer neppe over 33 knop uansett

:nonod:

 

Nei det gjør jeg kanskje ikke, men 33 knop hadde vært helt OK. Hvorfor akkurat 33 knop da ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har chippet min 4.2L som står i en bayliner 288. Motoren er ikke til å kjenne igjen, mye kvikkere, jobber lettere mindre forbruk og ingen røyk.

Er bare å anbefale, men gå for skikkelig tuning ikke disse boksene du monterer inn de tar bare for seg noen drifts parameter som gjør at motoren røyker mer og har liten effekt.

 

Skuta

Link to post

Høres bra ut, men du kan gjerne fortelle hvilken motor du hadde i utgangspunktet og hvor mye den ble chippet til og hvem som utførte jobben :wink:

Måtte vel omprogrammere ECU-boksen da ? Kunne det gjøres i båten eller måtte den ut av båten ?

Hvilket drev og propell har du, og bytta du propell ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde 250HK originalt, økte med 50Hk/100Nm Måtte ut med boksen ja er jo bare et par skruer så det er ikke noe heft. De som utførte jobben http://www.sbt-tuning.no som har samarbeid med http://www.tuningspesialisten.no/

De har chippet mange slike så de vet hva de driver med.

 

Har alpha 3 som er duo, har ikke bytta enda men har vel noen planer om det.

 

Motoren har en mye mykere og avbalalansert gange, soter overhode ikke. Du vil garantert ikke kjenne igjen maskinen det er som om jeg har bytta maskin.

Redigert av Skuta (see edit history)
Link to post

Samme motor som min altså. Jo boksen min er forlengst ute, pga at motoren ligger i deler pga. veivakselbrudd...

Men du mener vel at du har Bravo 3 drev ?

Hva bruker du den økte effekten til hvis du ikke har bytta til større propeller i samme slengen ?

Jeg har fått tak i et 20P cuppet propellsett som jeg i såfall skal bruke. Har 20P nå som er minste propell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mente Bravo 3 ja...

Den økte effekte merkes godt uten bytte av propeller.

Før merket jeg forskell på båten med full og tom vanntank/drivstoff og om det var 2 eller 7 pesoner. Nå er det overhode ikke noe

forskjell. Båten skyves like raskt ut i plan enten den er ferielastet eller ikke, det var en av tingene jeg var litt misfornøyd med som nå er en saga blott.

 

Veivakselbrudd hørtes ikke bra ut, er det noe svakhet med disse?

Link to post

Kan være en svakhet på tidlige modeller ja. Dersom reim/svingningsdemperhjulet foran på veiva løsner f.eks kan det ende i brudd, og det har jo skjedd.

Skal vel være bedre sikret på senere modeller. Når er din motor fra ? Min er -98 modell.

Med 9-10 voksne og full tank hadde jeg hatt god bruk for 50 hk ekstra ja. Måtte gi opp å holde båten i plan. Tror jeg berga drevet med å avslutte forsøket :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis drevet er like nytt som motoren så må det jo være et 3X drev. På mitt drev står det iallefall X. Det er fra 2003. Det står også Diesel.

Kan jo også utføre serienummersøk på mercruisers hjemmeside.

Drevdusj er vel også fornuftig å montere for å være på den sikre siden.

 

Her har noen spøkefugler hos mercruiser merka drevet mitt med bravo two X men det er da duoprop på det :lol:

 

drev1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Såpass ja, da skal jeg passe ekstra godt på det, nå er vår fra 2006 da men allikevel..er nett blitt medlem men ser det er noe dårlig omtale

på bravo 3 også..vet du hvordan en ser om en har forsterka drev 3x?

 

Har du Bravo 3X trenger du ike bekymre deg, men du kan følge med på oljebeholderen bak på motoren. Hvis drevet/oljen blir varm utvider den seg og renner over. Da vil du også få en alarm når oljenivået synker som følge av dette. Har du ikke X dev vil jeg anbefale drevdusj.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Guest Avmønstret#
Har vanskelig for å tro at byråkratene klarer å lage et effektivt system for effektsjekk av båtmotorer i løpet av den korte tia de rødgrønne har igjen å regjere :crazy:

 

Du mener "Lov og rett partiet" kommer til å slakke på rutinene for effeksjekk av motorer? At en borgelig regering med FRP gir mindre politi og kontroll, interessant..... :crazy:

Link to post

"Lov og rett"-partiet greier nok heldigvis å skille mellom forbrytersk aktivitet og fritidsaktivitet :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...