isjavik Startet 7.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2007 Hei! er det noen som har prøvd chiptuning eller har erfaring med det. har det noe efekt? Sitér dette innlegget Link to post
Rudis Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 tror det vil gjøre susen i en slik motor, så lenge båten er under 25 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Det er ikke noe å le av, slik tuning fins for Volvo's D-serie, finnes sikkert for mercruiser også. Det er bare å google litt mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 7.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2007 Ikke å anbefale. . . den vil sote myye . . . . vurderte det på min, men endret mening når jeg hadde sett hekken på båten til en som hadde gjort det . . . -christian- Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 (redigert) tror det vil gjøre susen i en slik motor, så lenge båten er under 25 fot. Hvorfor under 25 fot da ? Hvis man kunne få montert en bryter og switche over fra standard til trim og tilbake igjen etter ønske så hadde det jo vært det beste Men det er vel vrient å få til kanskje. Min Mercruiser D-tronic 250 hk (som altså er en svartlakkert VM Motori MD 706 Li) kan tunes til 300 hk sies det. Har allerede kjøpt større propeller som ligger og venter Disse her ville ha Bosch-boksen min nedover så de kunne omprogrammere den http://www.powerchip.no/finnbil/mercruiser.html 300-hk versjonen tuner de til 350 hk. Men det er vel kanskje tryggere å tune 250 hk opp til 300 hk siden grunnmotoren allerede fantes i 300-hk versjon fra før av ? Disse her tuner også ja http://www.turbochip.no/pg051.html men det står ikke noe eksakt om ytelsesøkningen. Men som jeg har nevnt i en annen tråd her så fra et visst årstall (2004-2005 ?) ble alle D-tronic motorene i serien 250-320 hk identiske mekanisk sett foruten ECM-boksens (Electronic Control Module) programmering. Hvilket skulle innebære at det på disse motorene ikke skulle være noen problemer med tuning, iallefall ikke på 250 og 270 hk versjonene da disse jo ikke øker noe utover ytelsen til 320 hk-versjonen som fantes originalt. De fikk visstnok da også to-trinns dyser eller noe slikt og modellbetegnelsen ble endret fra D-tronic til ES/EI (Sterndrive eller Inboard). I første omgang skal jeg kontakte http://www.bt-tuning.com/index.htm da han er kunde hos meg Redigert 8.Oktober.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MT. Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Her i det påståtte skatteparadiset Norge har nå myndighetene fått øynene opp for såkalt chip-trimming, eller også ren triksing med effekt i avgiftsmessig forstand. Les litt om dette før du eventuelt tar steget. Tradisjonelt sett er myndighetene heller ikke nevneverdig bekymret for å nedlegge store ressurser for å få krevd inn sine dyrebare avgiftskroner. Det beste er nok å ha en gammel motor uten elektronisk motorstyring. Da kan man gå i fred, og heller trimme etter behov på gammel måte. Høyere pumpetrykk, større turbotrykk, større gjennomspyling, mindre roterende masse osv. Ingen som gidder å kjøre effektsjekk på gamle motorer uansett. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
VannTro Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Kontakt også leverandør av drev/gear......det ligger ofte noen begrensninger her..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2007 Har vanskelig for å tro at byråkratene klarer å lage et effektivt system for effektsjekk av båtmotorer i løpet av den korte tia de rødgrønne har igjen å regjere Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
petterøes.3 Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 du kommer neppe over 33 knop uansett Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 du kommer neppe over 33 knop uansett Nei det gjør jeg kanskje ikke, men 33 knop hadde vært helt OK. Hvorfor akkurat 33 knop da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
thomasd Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Har du gjennomført chippingen? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 blir nok i 2008 for min del Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skuta Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Jeg har chippet min 4.2L som står i en bayliner 288. Motoren er ikke til å kjenne igjen, mye kvikkere, jobber lettere mindre forbruk og ingen røyk. Er bare å anbefale, men gå for skikkelig tuning ikke disse boksene du monterer inn de tar bare for seg noen drifts parameter som gjør at motoren røyker mer og har liten effekt. Skuta Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Høres bra ut, men du kan gjerne fortelle hvilken motor du hadde i utgangspunktet og hvor mye den ble chippet til og hvem som utførte jobben Måtte vel omprogrammere ECU-boksen da ? Kunne det gjøres i båten eller måtte den ut av båten ? Hvilket drev og propell har du, og bytta du propell ? Redigert 31.Desember.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skuta Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Hadde 250HK originalt, økte med 50Hk/100Nm Måtte ut med boksen ja er jo bare et par skruer så det er ikke noe heft. De som utførte jobben http://www.sbt-tuning.no som har samarbeid med http://www.tuningspesialisten.no/ De har chippet mange slike så de vet hva de driver med. Har alpha 3 som er duo, har ikke bytta enda men har vel noen planer om det. Motoren har en mye mykere og avbalalansert gange, soter overhode ikke. Du vil garantert ikke kjenne igjen maskinen det er som om jeg har bytta maskin. Redigert 31.Desember.2007 av Skuta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Samme motor som min altså. Jo boksen min er forlengst ute, pga at motoren ligger i deler pga. veivakselbrudd... Men du mener vel at du har Bravo 3 drev ? Hva bruker du den økte effekten til hvis du ikke har bytta til større propeller i samme slengen ? Jeg har fått tak i et 20P cuppet propellsett som jeg i såfall skal bruke. Har 20P nå som er minste propell. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skuta Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Mente Bravo 3 ja... Den økte effekte merkes godt uten bytte av propeller. Før merket jeg forskell på båten med full og tom vanntank/drivstoff og om det var 2 eller 7 pesoner. Nå er det overhode ikke noe forskjell. Båten skyves like raskt ut i plan enten den er ferielastet eller ikke, det var en av tingene jeg var litt misfornøyd med som nå er en saga blott. Veivakselbrudd hørtes ikke bra ut, er det noe svakhet med disse? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Kan være en svakhet på tidlige modeller ja. Dersom reim/svingningsdemperhjulet foran på veiva løsner f.eks kan det ende i brudd, og det har jo skjedd. Skal vel være bedre sikret på senere modeller. Når er din motor fra ? Min er -98 modell. Med 9-10 voksne og full tank hadde jeg hatt god bruk for 50 hk ekstra ja. Måtte gi opp å holde båten i plan. Tror jeg berga drevet med å avslutte forsøket Redigert 31.Desember.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skuta Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Såpass ja, da skal jeg passe ekstra godt på det, nå er vår fra 2006 da men allikevel..er nett blitt medlem men ser det er noe dårlig omtale på bravo 3 også..vet du hvordan en ser om en har forsterka drev 3x? Redigert 31.Desember.2007 av Skuta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 (redigert) Hvis drevet er like nytt som motoren så må det jo være et 3X drev. På mitt drev står det iallefall X. Det er fra 2003. Det står også Diesel. Kan jo også utføre serienummersøk på mercruisers hjemmeside. Drevdusj er vel også fornuftig å montere for å være på den sikre siden. Her har noen spøkefugler hos mercruiser merka drevet mitt med bravo two X men det er da duoprop på det Redigert 31.Desember.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Såpass ja, da skal jeg passe ekstra godt på det, nå er vår fra 2006 da men allikevel..er nett blitt medlem men ser det er noe dårlig omtalepå bravo 3 også..vet du hvordan en ser om en har forsterka drev 3x? Har du Bravo 3X trenger du ike bekymre deg, men du kan følge med på oljebeholderen bak på motoren. Hvis drevet/oljen blir varm utvider den seg og renner over. Da vil du også få en alarm når oljenivået synker som følge av dette. Har du ikke X dev vil jeg anbefale drevdusj. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Har vanskelig for å tro at byråkratene klarer å lage et effektivt system for effektsjekk av båtmotorer i løpet av den korte tia de rødgrønne har igjen å regjere Du mener "Lov og rett partiet" kommer til å slakke på rutinene for effeksjekk av motorer? At en borgelig regering med FRP gir mindre politi og kontroll, interessant..... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 "Lov og rett"-partiet greier nok heldigvis å skille mellom forbrytersk aktivitet og fritidsaktivitet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 1.Januar.2008 Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Hmmm lurer på om noen kunne vist meg dokumentasjon på at slik kontroll foregår... neppe... Her på berget er man livredd for avgiftspøkelset.. chip og vær fornøyd men styr unna chipbokser.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.