Jump to content

VHF og støy


bliss X

Recommended Posts

Synes stadig jeg leser om folk som opplever støyproblemer i forb. med VHF

 

Jeg har aldri opplevd dette selv, men så har jeg heller ikke hatt noen moderne VHF  av den typen man produserer idag.

 

Har VHF'ene blitt dårligere (mer støyfølsomme) med årene eller er det helt andre årsaker til at så mange opplever støy på nye VHF'er?

Link to post
Share on other sites

Tja, si det. Ikke vet jeg, men min nye og etterlengtede Simrad RS87 anskaffet våren 2003 var i hvert fall ubrukelig så lenge motorene gikk, og det ble ikke bedre til tross for sjekk hos Simrad og støydemping etter alle kunstens regler. (Det blir litt patetisk når Simrad rapporterer "Testet, ok" - det kan jeg også si, så lenge jeg ikke tester med motorene som støykilde).

 

Å få orden på dette har første prioritet denne våren, og jeg skal komme tilbake med info så snart jeg har noe å fortelle.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Tja, si det. Ikke vet jeg, men min nye og etterlengtede Simrad RS87 anskaffet våren 2003 var i hvert fall ubrukelig så lenge motorene gikk, og det ble ikke bedre til tross for sjekk hos Simrad og støydemping etter alle kunstens regler. (Det blir litt patetisk når Simrad rapporterer "Testet, ok" - det kan jeg også si, så lenge jeg ikke tester med motorene som støykilde).

 

Å få orden på dette har første prioritet denne våren, og jeg skal komme tilbake med info så snart jeg har noe å fortelle.

Ja, det høres ikke bra ut. Hadde tenkt meg en simrad med GDSS (eller hva de nå heter)  med tid og stunder, men blir betenkt når jeg hører slike historier. Er kanskje bare å kjøpe seg problemer? Ikke antydning til støy i min gamle sailor, og i den forrige båten hadde jeg en Høcom som heller ikke var det minste plaget av dette.

Link to post
Share on other sites

Har en Simrad RT1200 som funger helt topp nå. Når jeg trykte inn knappen for og snakke blei stereon helt stille , samme var det når jeg trykker inn knappen på walkie'en. Har du høytaler kabler sammen eller nærme vhf'n så blir det støy og dette andre jeg snakker om .Pass på når du monterer vhf og walkie at strøm og høytalerkabler ikke blir stripsa sammen i en klase . Bruk også stor nok kabel , hadde discolys da jeg spilte høy musikk ,da blinka alt lys i tak og på instrumeter takten etter musikken og det var da for liten kvadrat (for tynn) kabel på plussen fra stereo'n til batteriet .Veit ikke om dette har direkte noe med problemet ditt ang støy ,men sånn var det hos meg da .

 

Hilsen Kaptein på   Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en gammel VHF, en BDR BT 80. Har aldri vært plaget av støy. Men vet at kjøleskapet/kompressoren kan skape støy når det går. Det skal være en måte å løse det problemet på, men husker bare at en skal gjøre noe med ledningen til skapet. Rulle +ledningen i spiral, eller rundt en ferrit-ring eller noe sånt. Må i tilfelle sjekke i monteringsanvisningen for å finne det ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Simrad RT 1200. Den støyer ved sengding når motoren er i gang. Mottak er krystallklart både med motoren i gang og uten. Skal sjekke litt til våren. Litt pussig, da antennekabelen jo er en RG58 skjermet coax. Mottaksforhold/sendeforhold er imidlertid helt utmerket, så feilen ligger kanske i strømforsyningsdelen.

 

Tror jeg skal starte med en avkoblingskondensator for strømforsyningen og se om det hjelper. Alternativt at jeg henter strøm via en egen kurs direkte fra batteriet. Ingen ting demper bedre enn et blybatteri. Eller kanskje jeg kobler fra dynamoen for å sjekke om støyen da forsvinner.

 

Det aller enkleste er kanske å ta en slik magnet man kobler rundt VGA-ledning eller strømledning til diverse srømledninger og klemme på 12V'en. Kanskje blir den da frisk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg riktig at du ikke har kobblet VHF'n direkte til batteriet ? Hvis så er det en stor feil allerede der . VHF'n ska jo være direkte kobbla til batteriet ,det er i vertfall det jeg har lært . Men kommer vel et kjapt svar fra noen hvis jeg tar feil der . :smiley: Etter at jeg satt på større (tykkere) kabler og flytta dem vekk fra stereoannlegget så blei det helt topp det .

 

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

VHF'en er forsåvidt koblet direkte til batteriet, den bare deler stigeledningen med diverse andre forbrukere.   :smiley: Det som ikke er etter boka er at det står en hovedbryter i mellom. Får koble den over til stigeledningene for alarmen. Der er både pluss og minus koblet direkte på polene. Da blir det etter boka og kanskje støyfritt i samme slengen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det er viktig at tilførsel til VHF går direkte fra batteriet og holde de ledningene unna andre kabelføringer. Tenk på hva som "produserer" el-støy ombord: Radar, vinduspussere (alt av el-motorer = vifter og pumper), VHF, ekkolodd, visse GPS-er, datautstyr (plotter) m.m.   All kabling fra disse bør holdes unna de apparater som mottar svake signaler som f. eks.: Radio, TV, WT, VHF, ekkolodd, radar osv.  :smash:

Merk at flere av nevnte komponenter hører til begge kategorier. Støyen fra el-motorer KAN bedres ved å koble på filter (kondensator) PÅ motoren, og bruke tykkere kabel (ledning) til disse. Skjermede ledninger kan nedsette støyen hvis de kobles riktig. Men det viktigste tror jeg er avstand mellom kablene og unngå lange paralelle føringer.   :headbang:

Støy fra dynamo kan også dempes mye, men her må man være forsiktig med komponentvalg!

For den som har tenningsstøy fra bensinmotor, kan det gjøres mye! Alt fra enkle suprssorledninger til "hermetisering" av tenningsanlegget.

I hvert fall: Hold antenneledninger (og antenner) langt fra hverandre!  :yesnod:

 

For spes. intr., ta en titt på :dette

   :cryin:   :cryin:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Monterte ny kartplotter i dag, Interphase 169 CSi. Etter monteringen økte støyen på min gamle Seacom 80 VHF betydelig. Måtte justere squelchen nesten helt på topp. Har lestgjennom de fleste trådene om støy på VHF, men lurer på om nyere VHF er noe bedre til å filtrere støyen enn gamle gode Seacom? Noen som har noen erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...