Sleipner93 Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Ja, men ikke nødvendig hvis bare volt da , med det rette exstra utstyret kan de sikkert måle potensen også.... Nevnte analogt multimeter fordi de som oftest har en kjappere respons, tenkte spesielt på motstands målingen. Et digitalt vil også fungere men de modellene jeg har hvert borti bruker oftest litt tid før en ser endringen ( ved eventuelt brudd, kan tenkes at bruddet kun kan måle ved en spesiell stilling på ledningene )) Arne Kjetil Nå forstod jeg Digitale har tendenser til å "hakke" litt av og til ja Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Kjøpte ny impeller til motoren i dag. Jeg måtte søren meg betale 115 (hundre og femten!!!) kroner for den lille saken Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Ja ting e ikkje billigt nå te dags! Må jo ut med 116,- for en messingkloss med et hull i til propellen min og denne trenger jeg 2 av Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 koster og være kar Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Ja jøss. Får håpe motoren henter seg inn og går normalt nå også, etter at den har fått ny plugg til 30kr og impeller til 115kr... Den ledningen til Droll finner jeg ikke. Finner den på andre motorer, men ikke på denne.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
logget av Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Ja, men ikke nødvendig hvis bare volt da , med det rette exstra utstyret kan de sikkert måle potensen også.... Nevnte analogt multimeter fordi de som oftest har en kjappere respons, tenkte spesielt på motstands målingen. Et digitalt vil også fungere men de modellene jeg har hvert borti bruker oftest litt tid før en ser endringen ( ved eventuelt brudd, kan tenkes at bruddet kun kan måle ved en spesiell stilling på ledningene )) Arne Kjetil Ville bare kommentere litt på utsagnet om hvilke instrumenter som er kjappest. Analoge instrumenter er treige, og virker derfor roligere å lese. (Problemet er vel motsatt av det du skriver). Problemet med tenningsanlegg er at selv et digitalt multimeter er for tregt til å fange opp feil. I tillegg så må man ofte lese spenningen på både primærside og sekundærside samtidig i et tidsvindu. Det er her et scoop kommer inn i feilsøkingen. Man kan identifisere både tenning og forbrenningsbildet hvis man vet noe om normalbildet. Til høyre viser et 50 mHz scoop, og til venstre viser et instrument som benyttes til å seriebelaste kresten. (For eks. lavspentsiden på coil som ledninger etc.). Problemet med slike systemer og målinger, er at man har lav driftspenning på coil etc. og man vet ikke om verken coil eller elektronikk oppfører seg normalt uten å måle 2 eller 3 dimensjonalt . Det var bare før man var avhengig av analoge instrumenter i noen tilfeller. For eks. innjustering av vippene til likestrømsdynamoer. Kan ikke momme på noe i farten som man må bruke analoge målinger på lenger. Ofte er problemet med påhengsmotorer følgende: Gnisten er svak fordi man har spenningsfall i primærkrets coil. Feil i kondensator som fører til at feltet i primærspolen brytes ned for sakte. coilens primær og sekundærkrets lades ut mot hverandre på grunn av innvendig feil (Isolasjonsfeil). Sistnevnte feil kan føre til defekt elektronisk styreenhet fordi man får spenningen i retur i stedet for ut på pluggen. Jeg regner ikke med at du har et scoop til 30 000 kr, men du kan sjekke gnisten med å åpne plugg gapet til 3-4 millimeter. Får du ikke gnist da med utvendig jordet tennplugg, vil du ikke få god gnist under kompresjon heller. Det er vanskeligere å få gnist under trykk enn i friluft. Det er blant annet derfor mange tror de har god gnist, men egentlig ikke har det. Problemet med tungstart forsvant når de elektroniske tenningsanleggene kom på markedet, og derfor får man i dag mindre mosjon ved å dra i snoren nå til dags. Det er allikevel ganske frustrerende når en slik feil oppstår. Lykke til med ny tennplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Alt folk vet... Takk for informasjonen, kjekt å lese..... Skal se om jeg får litt tid til motoren i morgen.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Satt på den nye impelleren i dag. Merkelige greier. Det ble sinnsykt tungt og dra i snoren etterpå, og motoren dauer på lavt turtall. Første jeg jeg startet motoren kjølte den som bare det, andre gangen kjølte den ikke i det hele tatt, og tredje gangen kom det kun få dråper. Livet skal ikke være lett for en stakkar siddis.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Jasså Kan tenkes at impelleren som gjør dette.. Har du hatt opp undervannshuset å sett hvordan den ser ut nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Jeg vet at det er impelleren som gjør det tyngre og dra, men der vell bare fordi den er ny og stiv..... Jeg gidder ikke skru mer på den motoren i dag.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 16.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Klin Zalo inni impellerhuset når du monterer igjenn. Det gjorde jeg på min. Men sviver motoren nå eller? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2007 Motoren sviver som aldri før ja... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seilaren Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Motoren ble tatt frem fra garasjeboden til bestefar i dag og jammen meg så startet motoren uten noen problemer. Den sveiv aldri mer enn 10 min i strekk i hele fjor, i dag sveiv den i 30 min før jeg stoppet den. Starter den igjen i morgen. Merkelig motor, den har fikset seg selv i løpet av vinteren. (Skulle ønske alle andre ting også var sånn) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.