Jump to content

Grimsøy 26

enter4u

Recommended Posts

Grimsøy 26 er forløperen til Hasla 26, dvs at de har samme skrog men Hasla'en har et annet og mer moderne overbygg. Senere ble den også solgt som Delta 26, bygget i Skånevik. En romslig og grei båt, og etter det jeg har sett i annonseblader etc så virker det som om Grimsøy 26 kan være mye båt for pengene. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ser også at prisen på de fleste er under 100000.- Men er dem stort sett levert som halvfabrikat? Det er jo forskjellig motor på alle sammen. :blush:

British Leyland 36hk, BMC 36hk, MD19 61hk, Ferryman 32Hk. Hva skal man velgi i jungelen om det er motoren det står på?

Jeg hadde en Grimsøy 26 engang, med en 20 hk. Buck. På båten jeg hadde var overbygget veldig tynt, men jeg veit ikke om det bare var på min, eller på dem alle. Skroget var bra og solidt. Her hvor jeg bor er der et par Grimsøy 26 med sjarkoverbygg. Overbygget virker solidt på dem.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Har fått sansen for Grimsøy 26 generellt. Noen som vet noe om disse båtene?

Vet bare at den også leveres som meget vellykket SJARK med stort selvlensende akterdekk!  :blush: Flott skrog og båt!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ble Grimsøy 26 levert som halv-fabrikat eller? Siden alle har forskjellige motorer :blush:

Det høres nesten sånn ut, når du nevner forskjellige motorer. Nesten som Sjømann22, samme opplegg der.

Kjenner ikke til Grimsøy 26 - tror at det finnes en 23' utgave av Grimsøy også - men det kan jo hende at det gikk med denne båtformen, som det har gått med ganske mange andre Norske båtmodeller / former.

Noen starter med pluggen (eller ganske enkelt en avstøpning av en eksisterende trebåt), lager en form og bygger i vei - det var i de "glade" 60-70 åra, da det ikke fantes så strenge forskrifter og krav til båtbyggere, slik det er i dag - så går firma på "dunken", eller blir kjøpt opp av noen annen.

De nye eiere fortsetter å støpe samme skroget, men gir båten et nytt navn. Eller firma opphører, formen blir solgt på tvangsauksjon eller tilfaller noen som har et krav i fallitfirma'et. Den stakkars formen tilbringer et omflakkende liv på diverse låver og garasjer, med folk som støper i vei!  :confused: Ikke helt ukjent denne problemstillingen!

Men, som sagt, vet ingenting spesifikt om Grimsøy 26 - og påstår heller ikke at det var slik med denne båten. Kanskje noen annen vet noe mer?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Båten min er også halv-fabrikat. Men innredningen er i grunnen profft gjort, selv om enkelte løsninger er helt på bærtur. F.eks den bakerste dørk-luken gikk under veggen inn til bensintankene bak.  :blush::wink: Og skapdøra under førersetet butter i motorkassen. Korttenkt spør du meg. :confused:

Ble Grimsøy 26 levert som halv-fabrikat eller? Siden alle har forskjellige motorer :sailing:

Den jeg hadde var halvfabrikat. Jeg tror at de fleste rt det. Båten gikk også unner navnet: Taule 26. Som Walter_S ganske rigtig skriver ble der også lavet en 23 fots Grimsøy. Jeg mener at jeg har sett en på 32 eller 33 fot også. Det var en sjark.

Mvh. Jens Rytter.

Hei. Benytter anledningen til å få en oppklaring. Jeg forbinder Grimsøy 26 med sjark, og Gimsøy 26 med turbåt med kalesje. Er det Grimsøy som har samme skrog som Taule, og Gimsøy som har samme skrog som Hasla og Delta?  Synes Grimsøy 26 (sjarken) er mye "større" enn de andre.

Hei. Benytter anledningen til å få en oppklaring. Jeg forbinder Grimsøy 26 med sjark, og Gimsøy 26 med turbåt med kalesje. Er det Grimsøy som har samme skrog som Taule, og Gimsøy som har samme skrog som Hasla og Delta?  Synes Grimsøy 26 (sjarken) er mye "større" enn de andre.

Hvis ikke jeg tar mye feil (det sker jo iblant) så er Taule og Grimsøy et og samme skrog. Gimsøy navnet tror jeg kommer av en misforståelse. Muligt at jeg tar helt feil???

Mvh. Jens Rytter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...