redo Startet 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2007 hjelp----- har nettopp oppdaget vann i svinghjeul huset...saltvann har byttet nytt agregat for 16 mnd siden og hadde servic for ca 3 mnd siden og har hatt ca 50 timer gange etter den....noen om har hatt slike problemer ?? motor er e n kad 300 i en marex 330 skadinavia har fått beskjed at motor og drev må ut ...ca 50000.- raske..... Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig vann.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Nabobåten fikk vann i drevet etter noen få uker etter sjøsetting , var tære hull i drev . Så han fikk fixa det før det gikk helt galt . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Larspo Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 (redigert) Her er vel cluet å finne ut hvor lekasjen kommer fra og hva som har vært i kontakt med saltvann. 50.000 uten å vite noe om årsakt og skadeomfang var uprofft synes nå jeg. Fungerer alt som det skal, er det stort sett bare lagre som skal byttes, og dette koster ikke 50.000,- Sjekk olje i drevet, er denne OK, så er det i værste fall kun lager inn til drev som er defekt. Kan hende du må ha ut motor for å få full oversikt over skadeomfanget, men igjen...er motorolja også uten vann, så kan det umulig koste 50.000. Dette blir synsing, men vil tippe en lekasje i en belg, lager i drivknute defekt, lager i topp av drevet defekt, og lager bak svinnghul defekt. Er litt jobb å bytte, motor må ut, nye drev kjøpes (koster ikke all verden). Har du mulighet til løfte ut motor og sette inn denne selv, så sparer du gode penger. Redigert 8.Oktober.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Service på en slik motor og drev koster vel 10-15.000 så 50.000 overrasker meg ikke, men få ikke panikk. Det er utrolig kostbart å bare levere inn til VP og få den fikset tilbake. 50.000 bare for å ta dette ut og ned hører jo ingen steds hjemme, men vil tro det må være et guesstimate på hva det vil komme på totalt? Vel, be om spesifiserte tilbud, det er oktober og de har det ikke SÅ travelt at de ikke kan være etterrettelige. Får du dette har du jo mulighet til å gå til andre å få verifisert prisen. Utfordringen din er vel at sjøvann i svinghjulshuset krever raske tiltak, men det trenger jo ikke å ta så mye tid, men av erfaring vet jeg at noen av disse forhandlerene blir veldig vanskelige og sure hvis en krever noen lunde kundebehandling. De fleste er greie sålenge du står der med kredittkortet og ikke stiller noen spørsmål. Håper du har kontakt med noe som er fornuftige og forstår at folk ikke bare hiver ut penger selv om de har en kostbart båt... Lykke til! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Er ikke dette en garantisak da? Eller gjorde du alt selv? Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 ja det er mye penger......mekaniker sa det er deler for 15000.- --20000.- pluss pluss.......ikke vet jeg..... Motoroljen er ok men jeg hadde ut starter og der er salt vann,må nok ha motoren ut da det er trangt i bak kant til å få noe til der. hadden den til servic på verksted så da jeg ringte ble det stille ,ha hadde 500 servic på motor og sjekk og servic av agregat så vi for se når den kommer på land til uka Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 ja det er mye penger......mekaniker sa det er deler for 15000.- --20000.- pluss pluss.......ikke vet jeg.....Motoroljen er ok men jeg hadde ut starter og der er salt vann,må nok ha motoren ut da det er trangt i bak kant til å få noe til der. Oljen ok !! Saltvann i starter !!! Jeg tolker dette som en lekkasje i kjølesystemet, saltvannsiden.. Kansje bare en dårlig slangeklemme ... eller annen tetning Undrende til at dette skal koste så mye med mindre lekkasjen skyldes tæring på vitale deler som varmeveksler, intercooler el.l. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
isbjorn Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 forrige eier hadde tydeligvis hatt hull i belgen, han hadde skiftet kryss rett før jeg overtok båten(uten at det ringte en bjelle hos meg). året etter fikk jeg ulyd i aksling, jeg skudde av drevet og da fikk jeg bekreftet min mistanke, begge lagra i svinghjulshuset var gåen. da var det bare å jekke fram motoren, av med svinghjulshuset, presse ut lagra, inn med nye lager og montere motor og drev igjenn. dette var en jobb som tok meg en lang dag og kostet 600-700kr i lager og tetteringer. Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 motor og båt er fra 2004 men har kad 3oo saltvanns kjøling?todde den bare har ferskvanns kjøling og oljekjøler.... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 (redigert) motor og båt er fra 2004 men har kad 3oo saltvanns kjøling?todde den bare har ferskvanns kjøling og oljekjøler.... Ferskvannet er kjølt av saltvann. Dette er to forsjellige kretser. Kan enklest forklares ved dette. Se på en bilmotor, denne er kjølt ved hjelp av en radiator i grillen. I radiatoren sirkulerer kjølevannet (fersvannet) gjennom en del kanaler som igjen kjøles ned av luftsrømmen fra grillen på bilen, ofte ved hjelp av en radiatorvifte. Etter at vannet har passert radiatoren og blitt kjølt ned går det tilbake til motoren. Det hele styres av en vannpumpe og en termostat. I en båtmotor er det samme prinsippet, men du har to vannpumper, en for fersvannsiden og en for saltvannsiden. (adskilte systemer). Her erstatter saltvannet luftsrømmen fra grillen. Saltvannet omslutter radiatoren (varmeveksleren i båt) og kjøler ned denne som igjen kjøler ned fersvannsiden på kjølesystemet. Dette tilser at du ikke har "indre lekasjer" i motor, mistenker da heller drev eller sjøvannsiden på motor. Uten å ha for lang erfaring med drev ville jeg mistenke drevlekkasje siden du ikke har beskrevet å ha funnet saltvann under motor.. Drevet er jo direkte knyttet til svinhjulet der starter sitter osv... Dersom du ikke er for motorkjyndig eller er "fersk" båteier ville jeg søkt kontakt med andre verksteder eller kompetente personer for vurdering før du blir flådd av noen "luringer"... Redigert 8.Oktober.2007 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
asunde Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Må være belgen som er røket slik at saltvann er kommet inn i svinghjuls/clutch-hus. Drev må av, nytt universalledd på knute i alle fall ny gris dersom leddet ser ok ut. Skifte gimball lagre og ny belg. Starter bør du demontere for å få vekk alt saltvann og sprøyte alt med kontaktspray og testes/måles før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Karla Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 hjelp----- har nettopp oppdaget vann i svinghjeul huset...saltvann har byttet nytt agregat for 16 mnd siden og hadde servic for ca 3 mnd siden og har hatt ca 50 timer gange etter den....noen om har hatt slike problemer ?? motor er e n kad 300 i en marex 330 skadinavia har fått beskjed at motor og drev må ut ...ca 50000.- raske..... Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig vann.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette hei . Jeg har hatt samme problem med samme motor og samme båt. Jeg oppdaget problemet ved at motoren slo av på turtallet en dag. Årsaken var at det var kommet rust på svinghjulet. En sonde som sitter på svinghjulshuset og leser turtall til EDCen skjønte da ikke verdiene den leste og slo av på turtallet forsikkerhetsskyld. Mekanikeren som så på motoren tittet inn gjennom hullet til sonden og konstaterte rust på svinghjul og deretter fant han salvann i starteren. Han konkluderte raskt med at det måtte være hull i belgen. Da vi fikk opp båten fant vi hullet som kan ha vært der en god stund. På drevet var det rustskader på knute, lagre og ødelagt tettning. Saken endte med at da jeg koblet inn forsikringsselskapet (Gjensidige) , tok de skaden (og det var rask saksbehandling). Reparasjon kom på ca 40 00 med svinghjul, starter, deler i drevet og arbeid. Så det gikk greit for meg. Men det er jo fantastisk at symptomene du først merker på hull i belgen koster 40 000! Her burde vært et alarmsystem for vanninntrengning før rusten kom!! K Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 ja har snakket med et annet verksted...og med selskapet mitt ...men om jeg en annen gang kjøper ny skal den ha aksling.....men håper dette blirsiste tull og problemer jeg har hatt på 1,5 år..først traff vi bunn......så innbrudd så ble den dekket av maling fra naboverfte og nu vann i svinghjulet...nå er det nok....... håper nu at det blir ........ .... Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Fastaksling Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 ja har snakket med et annet verksted...og med selskapet mitt ...men om jeg en annen gang kjøper ny skal den ha aksling.....men håper dette blirsiste tull og problemer jeg har hatt på 1,5 år..først traff vi bunn......så innbrudd så ble den dekket av maling fra naboverfte og nu vann i svinghjulet...nå er det nok....... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Redo: det høres ut som om du har fått din del... Jeg har hatt to båter med drev, siste uten et eneste problem med drevet/motor, men jeg har en tendens til å tenke på hva som KAN ryke og hva som da KAN bli konsekvensen... Slik bør en ikke ha det når en har drevbåt selv om disse er driftssikre er det veldig kostbart å reparerer og når det begynner å bli noe år må du uten ha det jevnlig på service (ganske kostbart) eller skru selv. Nå blir det jo forsåvidt drev på seilbåten også, men dette forstår jeg er meget driftsikkert og svært få problem med... Nei, en kan lure litt på hvorfor vi utsetter oss for det å ha båt... Akkurat nå er jeg båtløs og det er faktisk deilig de dagene det blåser hatter og strå og jeg ikke trenger å se om båten... Men så kommer de dagene der det er supert vær og en bare verker i kroppen etter å komme seg på sjøen... Og så kommer de dagene der det er dritt vær men en fortsatt verker etter å komme på sjøen... Nei, det er verdt alle pengene, men noen bekymringer blir det nok dessverre uansett hvilken båt en har, men drev-båt gir nok hakket flere bekymringer enn andre båter... Lykke til, håper det løser seg på fornuftigvis... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Victora III Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 (redigert) Har vært borti samme problematikk med kjenning. Det var en D4 med DPH-drev. Der skyldtes vann i svinghjulskåpa at det hadde stått vann i belgen. Vannet i belgen hadde tatt knekken på både simringen som ligger rundt akslingen på drevskjoldet. Da kommer det vann inn som renner ned i svinhjulskåpa. Du ser det, som du selv sier, ved å skru ut starteren. Er det rust der er det oftes dette som er problemet. Ikke nok med det, men simringene rundt akslingene på drevet var også knekt hos min kjenning, og det var kommet vann i drevolja. Når det gjelder simringene på drevskjoldet må motor ut for å skifte disse simringene på eldre motorer, men mener at på de nyere drevene er det mulig å gjøre dette fra utsiden. Hos han måtte også drev og drevknute overhales. Drev er uten tvil sårbare ting. Dessverre en del som opplever at disse simringene ikke klarer å holde vann ute. Rart synes nå jeg at det etter så mange tiår som VP har produsert drev, at det ikke er mulig å lage noe som holder skikkelig tett. Og ikke minst at hele motor må ut for å skifte disse simringene høres helt utrolig ut. La oss håpe at ikke det blir for ille. Lykke til! Redigert 8.Oktober.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 først traff vi bunn......så innbrudd så ble den dekket av maling fra naboverfte og nu vann i svinghjulet...nå er det nok....... håper nu at det blir ........ .... Fastaksling Alt untatt vannet i svinghjulhuset hadde vel kunnet skjedd med fast aksel og samt at han hadde fått stor proppelskade og ødelagt aksling ved grunnstøttingen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
redo Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Er enig med at alt kan hende med båt men som noen har sakt...håper detter nok , er så lei å ikke kunne bruke båten. Så nå venter jeg på takstmann fra forsikringen min håper han har noe positivt å si...må bare si det, har IF som selskap og vil si det er det beste selskapet jeg noen gang har brukt de har hjelp meg hele tiden og ikke no diskusjoner ....enda Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Alt untatt vannet i svinghjulhuset hadde vel kunnet skjedd med fast aksel og samt at han hadde fått stor proppelskade og ødelagt aksling ved grunnstøttingen Ja, du kan bare tro. Har selv erfart en lignende skade på min akslingsbåt. Fikk lekkasje i sjøvannspumpa. Vannet steg opp til akslingen. Denne kastet vann opp svinghjulshuset og videre inn i starter og demperplate. Ut med med motor og skifte av starter og demperplate kostet meg sure Nok 19000. Jeg har etter dette montert vannstandsvarsler, som ligger i kjølsvinet. Den uler som en brannvarsler og er ikke koplet til noen pumpe. Denne løser seg ut før enn lensepumpe nr. 1 på ca. 50 l/min starter. Kommer nivået i akslingshøyde starter pumpe nr. på ca. 140 l/min. Bare denne vannstandsvarsleren (Johnson Pump) kunne berget meg fra denne sure skaden. Enkel å montere. Fås kjøpt i båtutstyrsforretninger. Har hørt skrekkhistorier om folk som har stått til rors til båten nærmest har gått ned under dem fordi de ikke har vært klar over at de har en alvorlig vanninntrenging. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
redo Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 jajaja,,,,,, da er motor ute og agregatet demontert og vanne i svinghjulet ute.....fandt flere hull i belgen og alt innenfor var rustent men ikke noe satt fast enda...... så nå e det bare å bytte deler for en formue.......e drittlei denne båten men det er den best vi har hatt.......men om noen vil kjøe den så ........ta kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 :) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Håper du får dette dekket på forsikringen.Syntes båten er veldig fin, tenkte å kjøpe samme båt jeg også for et par år siden,men er litt skeptisk til drev så jeg slo det fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
redo Svart 10.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 jajaja så var motor og alt på plass måtte bytte mellom drev og motor...ja bl dyrt..40000.- men forsikringe hjelper med å betale... det som har gjor at vann ok inn er fler hull i belgen men vet ikke hva som har gjort det..med det er kjedelig ,men den skal på sjøen på mandag håer jeg om bare været er ok da...... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Bra det løste seg. Kan du si noe om hvilke type forsikring du har som dekket skade som følge av hull i belgen? vet at mitt selskap ,Norwegian Brooker, dekker dette, men trodde ikke at noen av de norske dekket slik skade. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.