Fred Startet 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2007 Når man skal kjøre en md5 når båten ligger i opplag, hvor lenge bør den gå med ferskvann før man tilsetter frostvæske? og hvor lenge bør jeg kjøre frostvæske igjennom? holder det med en tilitersbøtte med frostvæskevann? Vanntanken i båten.. ( det er en slags bag med vann) holder det med å tømme den helt for vann? altså pumpe på fotpumpen slik at systemet blir tømt? Bør luke og dør stå åpen på båten om vinteren? når pressenning er over.... holder det med en glippe slik at det lufter eller er det best med full gjennomlufting? gjelder en maxi77 Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 og en ting til... hvor stor pressenning er ideel på en 77? Sitér dette innlegget Link to post
Elope Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Det vi gjør er å kjøre motoren med 3 bøtter med ferskvann. Vi skifter også olje og oljefilter på motoren før siste gjennomkjøring. Motoren konserveres deretter med 50% frostveske. Motoren stoppes før bøtten er tom for å hindre luft i systemet. Vi demonterer fotpumpene, men det kan godt hende at de tåler å stå i båten vinteren over. Vet ikke om jeg ville latt dør og luke stå åpen, du kan fort få besøk av både to og firbente. Byens uteliggere blir sikkert glad for å finne en åpen båt med gode madrasser..... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Hehe, takk takk.. noen god madrass finner de ihvertfall ikke! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Hej Fred har du fersk eller saltvannskjölt motor? har du saltvannskjölt....så måste du kjöre motorn varm (ikke sikkert 3 min tomgang er tillräckligt) termostaten måste åpne!!! vanntanken rekker att du pumper ut...pumpen kan du ta med hjem / allt lossne slanger o pumpe torr Redigert 9.Oktober.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fred Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Hei! Har en saltvannskjølt motor... ok.. så bør la den få gå en god stund da... Har ikke inntrykk av at den motoren blir varm i det hele tatt, om den ikke får minst halv gass... da blir den ganske raskt lunken... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 da skulle jag ge den halvgass......åpner ikke termostaten så strömmer ikke vannet runt i motorn.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fred Svart 7.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Det fungerte fint.. vet ikke om den åpnet, men jeg regner med det. Lot den gå 20 min på ferskvann først på 10-90% turtall for å få varmen, også kjørte jeg igjennom 12 liter 50% frostvæske og stoppet. Har det noe for seg å fylle på litt frostvæske i ferskvanntanken? eller gir det vel fine tenner neste sommer? har tråkket på pumpen til det ble helt tomt, men ligger vel noen slumper i røra.. Hva er best å vaske kallesjen med? er litt måkeskitt på den... (sprayhood).. går det bra med jif skurekrem? andre ting som er bedre? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Vask med grønnsåpe, det gir ett godt fett lag som også duk/sømmer liker. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Og så dropper du tanken om å fylle frostvæske i vanntanken din. Ugunstig for menneskropper å drikke dette. Koble fra slanger og tøm så godt du kan. Blås gjerne gjennom slangene. Noen slumper i røra som du skriver, er ikke farlig. På kalesje har jeg god erfaring med Bio Tex, men det finnes sikkert en masse remedier som koster mer som virker like bra. Søk på kalesjevask på forumet her, og du har lesestoff for natten. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Hvis du er redd for frost i vanntanken og pumpen skal du kjøre vegetabilsk glyserin gjennom,50/50 blanding med vann tåler minus 22.Ikke kjøp på apoteket, der koster det kr 800 pr- liter. Hvis du kjøper fra Dessalator så koster det ca 100 pr liter.tlf 93096969 Samme stoff som jeg bruker på min watermaker og resten av vannsystemet for vinterkonservering.Helt ufarlig å drikke,samme stoff som brukes i kosmetikk. Sitér dette innlegget Link to post
mik Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 dersom du skal kjøre ferskvann gjennom motoren når denne ligger på land, ville jeg tatt ut termostaten i en md5b, da er du sikker på at frostveska kommer gjennom hele motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 9.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Bra tips! Hva med presenning? det beste er stativ og en tung tykk presenning med masse luft under. Er det noen ulemper med en tynn billig en som man skifter ut hvert år, så lenge det er godt med luft under og det holder seg tett? Den kan såklart revne endel lettere og blåse i filler, men bortsett fra det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.