Jump to content

Diverse vinter og opplagsspørsmål for seilbåt og utstyr

Fred

Recommended Posts

Når man skal kjøre en md5 når båten ligger i opplag, hvor lenge bør den gå med ferskvann før man tilsetter frostvæske? og hvor lenge bør jeg kjøre frostvæske igjennom? holder det med en tilitersbøtte med frostvæskevann?

Vanntanken i båten.. ( det er en slags bag med vann) holder det med å tømme den helt for vann? altså pumpe på fotpumpen slik at systemet blir tømt?

Bør luke og dør stå åpen på båten om vinteren? når pressenning er over.... holder det med en glippe slik at det lufter eller er det best med full gjennomlufting?

gjelder en maxi77

Det vi gjør er å kjøre motoren med 3 bøtter med ferskvann. Vi skifter også olje og oljefilter på motoren før siste gjennomkjøring.

Motoren konserveres deretter med 50% frostveske. Motoren stoppes før bøtten er tom for å hindre luft i systemet.

Vi demonterer fotpumpene, men det kan godt hende at de tåler å stå i båten vinteren over.

Vet ikke om jeg ville latt dør og luke stå åpen, du kan fort få besøk av både to og firbente.

Byens uteliggere blir sikkert glad for å finne en åpen båt med gode madrasser.....

Lykke til!

Hej Fred

har du fersk eller saltvannskjölt motor?

har du saltvannskjölt....så måste du kjöre motorn varm (ikke sikkert 3 min tomgang er tillräckligt)

termostaten måste åpne!!!

vanntanken rekker att du pumper ut...pumpen kan du ta med hjem / allt lossne slanger o pumpe torr

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

• 4 uker senere...

Det fungerte fint.. vet ikke om den åpnet, men jeg regner med det. Lot den gå 20 min på ferskvann først på 10-90% turtall for å få varmen, også kjørte jeg igjennom 12 liter 50% frostvæske og stoppet.

Har det noe for seg å fylle på litt frostvæske i ferskvanntanken? eller gir det vel fine tenner neste sommer? har tråkket på pumpen til det ble helt tomt, men ligger vel noen slumper i røra..

Hva er best å vaske kallesjen med? er litt måkeskitt på den... (sprayhood).. går det bra med jif skurekrem? andre ting som er bedre?

Og så dropper du tanken om å fylle frostvæske i vanntanken din. Ugunstig for menneskropper å drikke dette. Koble fra slanger og tøm så godt du kan. Blås gjerne gjennom slangene. Noen slumper i røra som du skriver, er ikke farlig.

På kalesje har jeg god erfaring med Bio Tex, men det finnes sikkert en masse remedier som koster mer som virker like bra. Søk på kalesjevask på forumet her, og du har lesestoff for natten.

Ben Sin

Hvis du er redd for frost i vanntanken og pumpen skal du kjøre vegetabilsk glyserin gjennom,50/50 blanding med vann tåler minus 22.Ikke kjøp på apoteket, der koster det kr 800 pr- liter. Hvis du kjøper fra Dessalator så koster det ca 100 pr liter.tlf 93096969

Samme stoff som jeg bruker på min watermaker og resten av vannsystemet for vinterkonservering.Helt ufarlig å drikke,samme stoff som brukes i kosmetikk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...