Otto R Startet 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2007 Hei. Jeg skal lagre båt på sjøen i vinter. Hva er anbefalt for seilbåt , la båt være seilklar eller ta av rullefokk og tildekke teakdekk ? Sliter snø/is mye på teakdekket eller er dette å leve med ? Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Frostsprening i teakdekk skaper mye arbeid. Tildekking er lurt. Ville tatt av rullefokken også så slipper du mugg dersom det blir fuktighet. Sjekk siste nummer av Seilmagasinet (kom i posten i dag) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Frostsprening i teakdekk skaper mye arbeid. Tildekking er lurt. Ville tatt av rullefokken også så slipper du mugg dersom det blir fuktighet. Sjekk siste nummer av Seilmagasinet (kom i posten i dag) Er det noen som har erfaring med å ikke dekke til teakdekket gjennom vinteren som kan komme med sine synspunkter her - om det er et problem eller ikke? (ønsker nemmelig å slippe å dekke til båten for å letter kunne bruke den om vinteren) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Min seilbåt lå ute hele vinteren med utildekket teakdekk og rullefokka oppe, klar til bruk. Kunne ikke se noe problemer med dette, hverken på dekk eller i form av jordslag i fokka. Den ble litt møkkete da, på den delen som var eksponert for nedbør. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Om du ønsker og ha teak dekket åpent for sne/vann/is/kuldegrader/forurensning så gjør det. Men det er vel ikke slik at du tror at dekket har det like bra udekket som tildekket, litt kunnskap om treverk har du sikkert. Det samme gjelder jo seile ditt, selvfølgelig har det best av og bli vasket tørket og pakket ned, det ligger vel også litt i kortene. Men det er jo dine ting, så valger er dtt. God vinter Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Hva i all verden skal folk med båten ute om vinteren hvis de ikke kan bruke den? Jeg lar i hvertfall båten ligge utildekket (har teakdekk) og begge seilene (nye) på. Ser ingen grunn til å takke farvel til flotte vinterturer på fjorden, det er faktisk en utrolig flott tid å være på sjøen for de som har anleding til det! Når det er sagt er det nok en fordel for teakdekket å få en presening over seg, men mange naboer her på brygga lar båten ligge ute vinter etter vinter og det er ingen spesielle tegn til slitasje på dekket pga. det, men det er lurt å feie av snøen av og til. Om vinteren er det ofte mange milde dager også, så jeg tror ikke det vil være noe stort problem. Skulle jeg gjort det beste for båten hadde jeg nok tatt ned seilene og dekket til dekket, men gjør heller mitt eget beste, og båtens nest beste. Den setter uansett pris på å bli brukt jevnlig, noe som blir umulig med innpakning og sånt tull Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Flott - da satser jeg på å se hvordan dekket tåler vinteren. Får rapportere tilbake om det går dårlig. Var forresten på tur nå i kveld - 16 til 18 m/s rett i mot gjennom drøbaksundet, regnvær , mørkt og 2 stk danskebåter pluss 3 fraktebåter i møte. Måtte skjerpe sansene litt for å ikke rote det til...... Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 11.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Jeg så en båt hvor det var nesten mørkt teakdekk, her var det før vinteren smurt inn med noe for å beskytte dekket, noen erfaringer ? Nå er det kommet litt snø her , men det er vel mest slaps nede på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.