Jump to content

Er Yamaha diesel med drev lett å selge..?


Hydrox

Recommended Posts

Er det lett å bli kvitt en Yamaha diesel på 240 hester? Det jeg tenker på er en komplett maskinpakke som inkluderer Yamaha drev. Maskinen er en 6 sylindret sak på 4,2 liter som er i fra 96, gått et sted i mellom 700 og 800 timer. Altså ikke mange timene.

 

Saken er den at Hydrox føler et snev av tre fot syken og har kikket litt på en båt som har en slik maskin. Hydrox sliter samtidig med at han MÅ ha Steyr diesel i båten sin for å være en glad gutt. Sikkert helt idiotisk å bytte motor på denne måten, men jeg syntes rett og slett det var gøyt å bytte motor i båten jeg har nå. Av den grunn gjør jeg det mer enn gjerne en gang til. Slike prosjekter er rett og slett morsomt å holde på med.

 

Jeg håper egentlig at denne tre fot syken gir seg når jeg kommer hjem til båten min etter 4 uker på jobb i nordsjøen. Hjem i morgen og rett i båten er en selvfølge. Føler jeg meg lykkelig igjen når jeg får se min kjære etter alle disse 4 ukene så er jeg midlertidig kurert. Om ikke så vil det kansje dukke opp en slik Yamaha diesel for salg etter hvert.

Selgeren av båten vurderer å ta mindre daycruiser i bytte og jeg har jo en smekker lekker pakke å tilby ham. En Windy 7800 i god stand med flett ny diesel. Forløpig bare tanker.....

 

Er det fare for at jeg brenner inne med den Yamaha dieselen så dropper jeg hele greien...

Link to post
quote.gif
Er det lett å bli kvitt en Yamaha diesel på 240 hester? Det jeg tenker på er en komplett maskinpakke som inkluderer Yamaha drev. Maskinen er en 6 sylindret sak på 4,2 liter som er i fra 96, gått et sted i mellom 700 og 800 timer. Altså ikke mange timene.

Saken er den at Hydrox føler et snev av tre fot syken og har kikket litt på en båt som har en slik maskin. Hydrox sliter samtidig med at han MÅ ha Steyr diesel i båten sin for å være en glad gutt. Sikkert helt idiotisk å bytte motor på denne måten, men jeg syntes rett og slett det var gøyt å bytte motor i båten jeg har nå. Av den grunn gjør jeg det mer enn gjerne en gang til. Slike prosjekter er rett og slett morsomt å holde på med.

Jeg håper egentlig at denne tre fot syken gir seg når jeg kommer hjem til båten min etter 4 uker på jobb i nordsjøen. Hjem i morgen og rett i båten er en selvfølge. Føler jeg meg lykkelig igjen når jeg får se min kjære etter alle disse 4 ukene så er jeg midlertidig kurert. Om ikke så vil det kansje dukke opp en slik Yamaha diesel for salg etter hvert.
Selgeren av båten vurderer å ta mindre daycruiser i bytte og jeg har jo en smekker lekker pakke å tilby ham. En Windy 7800 i god stand med flett ny diesel. Forløpig bare tanker.....

Er det fare for at jeg brenner inne med den Yamaha dieselen så dropper jeg hele greien...

Hei Hydrox
Har Yamaha 240 HK diesel ?, så det er ikke en Yanmar 240 ?

Xerb :rolleyes:
Link to post

Huff da 3 fot syken alt nå da Hydrox. Det var vell litt tidlig.

 

Så forøvrig båten du sikler etter på Finn.no. Dvs jeg antar at det var den, fin var den. Når det gjelder Yamaha diesel så skal det være bra motorer men noe ukurrante i Norge. Finnes det forhandler? Jeg bare spørr, vet ikke. Hadde vært litt skeptisk til en så dyr båt med en så "ukjent" motor. Vil anta at den er tung å selge, men det kan selvsagt være et forhandlingskort når du skal kjøpe.

 

Når det er sagt så har jeg et snev av samme syken. Tok meg noen konjakk i helga og håper at det går over.

Denne kunne jeg tenkt meg å sett nærmere på:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=14

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Den er vel basert på samme Toyota blokk som Yanmar 240hk?

 

Sikkert helt idiotisk å bytte motor på denne måten, men jeg syntes rett og slett det var gøyt å bytte motor i båten jeg har nå.

Da kan du kanskje bytte motor mellom båtene,sette Yamahaen i din og flytte over Steyren i den nye :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hjelper det med konjakk altså..?? Hvis dette er tilfelle SF så må jeg prøve, XO'en i skapet hjemme ligger altså syltynnt an i morgen kveld..

 

Om det finnes forhandler..?? Jeg aner ikke noe som helst om disse motorene selv, men har hørt de skal være bra. Håpet var jo at våre Østeriske venner skulle hoste opp en sak på 300 hester, det hadde gjort susen i denne båten som jeg kikker på. Den er nok ikke undermotorisert med 240 hester, men etter min smak er den kansje det. Ser for meg at det der er en båt jeg kan trives med i mange år.

Link to post

Fikk meg en og en halv uke med sammenhengende båtferie i sommer og båten fungerte perfekt for oss to. Men det kunne alltids vært kjekt med litt mer plass. Ferien ble forøvrig noe kortere en planlagt grunnet tekniske problemer, men det kommer jeg tilbake til ved en senere anledning. :cool:

 

De sier at av alt som ikke hjelper mot forkjølelse så er konjakk best. Så da prøvde jeg litt mot trefotsyken også :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Da er det bare å vente i spenning på en ny tråd med et godt dokumentert motorbytte/ oppgradering? Altid artig å følge en slik prosess!

Tråd blir det om jeg gjør noe så vanvittig som å la meg selv lure med på dette her. Du har kansje fått med deg tråden jeg hadde om motorbytte i Windy'en jeg har i dag.

 

SF: Nå har ikke jeg hatt mer enn 3 overnattinger i båten i sommer og det gikk jo helt greit. Og slik som sesongen i år har vært så burde jeg jo i grunn ikke føle behov for en større båt. Men midtkabin hadde vært en stor fordel, slippe å ommøblere. Og u-sofa akter hvor pilsen kan nytes hadde jo heller ikke vært å forakte...

Link to post
Hei Hydrox,

 

Bør ikke W 9000 ha 2x Steyr da?

Nå er ikke jeg så veldig glad i å ha to maskiner, en holder for min del. Hvis Steyr etter hvert dukker opp med en 300 hester så skulle vel det holde i en 9000. Jeg vet maskinen er på vei, men det er ingen som vet når den dukker opp. Det vet de faktisk ikke på fabrikken en gang. Er fornøyd med marsj på 30 til 32 i dag og jeg tror en 9000 klarer det med en 300 hester.

Link to post

Det ligger da noen båter med Yamaha diesel på finn.no.

 

Scand 360DC

 

WINDY 9000

 

Tresfjord

 

Det ligger bla en Scand360DC til salgs. Denne er betydelig billigere enn andre Scand 360 som ligger på finn.no men også den eldste. Ser at du må betale mer for en med 1x300HK d-tronic som må være kraftig under motorisert, enn for den med 2xYamaha 250hk.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Yamaha har diesel motorer, bra sies de å være også

 

Test av Yamaha vs Volvo diesel

 

Sitat fra testen: "Med en dieselpris på 3,54 kr./l, havner vi på kr. 6,50 pr. nautisk mil"

Må være noen år siden ja :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...