Figaro Startet 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2007 Jeg har et RPM hydr. gear som visstnok skal ha like ofte oljeskift som motoren, dvs. en gang i året, og med samme slags olje. (15-40 mineral) Da jeg idag kontrollerte oljenivået, som var perfekt, var oljen ren og gyllen som konjakk------er det da nødvendig å skifte den? Mister oljen smøreegenskapene etter en sesong når den ikke blir forurenset? Noen som vet? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
hifo Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 har newage cowentry prm selv.. ble anbefalt byttet olje av importør hvert år . og renset med diesel annenhvert.. han renset visst selv sitt gear hvert år med idesel.. oljen er akkrurat like fin ja , men det kan fort komme endel smuss ol i bunnen av gearet som draes med av og til tror jeg .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansi Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Anbefaling er vel ikke helt det samme som et krav. Nok et eksempel fra importører, leverandører som ikke holder mål. Et gear olje skift bør være basert på antall timer kjørt, belastning, osv. Kjenner folk som har hatt båter i 10 - 15 år uten å skifte gear olje. Selv bytter jeg etter behov. Dvs 3 - 5 år. Om det er nødvendig er jeg slettes ikke sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Så lenge det er samme oljen på motoern og på giret, så er det vel bare å bytte begge samtidig? Jeg vil jo tro at det er en grunn til at leverandørene oppir denne byttefrekvensen. Det gjør ihvertfall jeg på min VP. Og der er det ikke snakk om store oljemengden som skal på heller TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 som var perfekt, var oljen ren og gyllen som konjakk Men hva hadde du forventet på et hydraulisk gir? Hva i giret er det som skulle gi oljen en annen farge? Minnes fra manualen på mitt PRM gir at det står enten hvert åt eller hvert andre år - husker ikke helt. Hvor fort oljen mister egenskaper er jeg usikker på, men på bilen min - en Mercedes - var det i utgangspunktet slik at girkassa (automat) ikke skulle trenge olje-skift, men det har Mercedes nå gått tilbake på - angivelig etter en kjedelig høyt antall gir-havarier. Så oljeskift har vel en misjon. Har foreløpig nøyd meg med hvert andre år på båten. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Og nå har jeg gått til anskaffelse av en olje-sugende pumpe....min olje(15-40) var også flott og gyllen, ikke byttet på 5 år vet jeg, men selvfølgelig blir den ikke svart i en gearkasse. Har hørt om PRM-gear som har skjært seg grunnet noe eieen mente var for sprek motor(motor og gear var levert samtidig av Sabb), men nå tror jeg jeg vet grunnen... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansi Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Har hørt om PRM-gear som har skjært seg grunnet noe eieen mente var for sprek motor(motor og gear var levert samtidig av Sabb), men nå tror jeg jeg vet grunnen... Det er ikke få gear som Ford og Ford Sabb motorene har spist opp. Spesielt PRM 401 gearene var utsatt. Ford Sabben min tok knekken på et PRM 402 gear i fjor. Årsak var definitivt ikke manglende gear olje eller skifte av gear olje. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Jeg innbiller meg at jeg et eller annet sted her har lest at du har samme motor som meg (2728T). Jeg ringte Sabb for å være noe føre var, slik at jeg kanskje kunne forebygge. Det de sa var at veldig mange av eierne oppjusterer disse motorene til henholdsvis 225 og 240 hk(originalt 200) og da holder det ikke. Forøvrig har jeg QMI behandlet motoren med råbra resultat og kommer til å gjøre det samme med gearet. Håper dette med teflonen i QMI vil hjelpe å bevare gearet enda bedre(minde varmeutvikkling). Har du tukklet med effekten Hansi ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Får korrigere meg selv i innlegg over - det ser ut som jeg husket litt feil. I Verkstedhåndbok Marine Gearbokser PRM 160 og PRM 310 står det under "Rutinemessig vedlikehold" på side 16 : "Skift gearolje samtidig med motorolje". Utover det står det ikke så mye om oljeskift, bortsett fra første skift som burde skje etter 25 timer og eventuelt øvrige skift når det er vann i oljen eller ved mekanisk skade. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Takker for innspill----Grunnen til at jeg kvier meg for å skifte olje på gearet, er at det er så trangt mellom tappepluggen og kjølsvinet at jeg ikke får plassert noe oppsamlingskar under. Men en oljesugepumpe som Sundberg har, er nok løsningen. Så da blir det nok oljeskift likevel Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Dreamer Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 var oljen ren og gyllen som konjakk------ Det kommer an på om den lignet på XO eller VSOP .. Spøk til side - det beste er som regel å følge fabrikantens anvisninger. Da bør man være på den sikre siden .. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Forøvrig har jeg QMI behandlet motoren med råbra resultat og kommer til å gjøre det samme med gearet. Håper dette med teflonen i QMI vil hjelpe å bevare gearet enda bedre(minde varmeutvikkling). Får ikke håpe at det blir så glatt at clutchene slurer. Tenk deg om og sjekk forholdet. Ellers så har vel intervallet noe med antall gangtimer å gjøre. Hulda må nøye seg med hvert annet år etter førstegansservicen. Jeg har PRM 402D som tar omtrent dobbelt av det motoren yter. Bunnpluggen med magnet vil fortelle meg en del om tilstanden. Oljen som renner ut og tar med seg andre partikler forteller meg også om tilstanden. Oljen på peilepinnen forteller meg ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Har du tukklet med effekten Hansi ? Har tuklet med litt av hvert opp igjennom åra. PRM 402 skal takle 240 hk uten problem. Årsak til mitt havari var helt andre årsaker. Har nå byttet til et ZF gear som tåler ca 400 hk. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Hadde PRM kasse i en tidligere båt, men husker ikke typebetegnelsen. Jeg ble anbefalt av leverandør å fylle opp kassa på høsten, for så å tappa av all olja og fylle på med ny om våren. Grunnen skulle være at lameller dermed ble stående tildekt med olje og dette skulle hindre evt. korrosjon. Dette gjelder ZF-kasser også. Tappepluggen bør man uansett prøve å ta ut, selv om man tapper av olja via vakuumpumpe. Årsaken er magneten som er i pluggen og som har som misjon å samle opp metallspon. Om en slik klump med spon løsner, risikerer man at oljepumpa ryker. Mvh. BEG Redigert 9.Oktober.2007 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
VannTro Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Får ikke håpe at det blir så glatt at clutchene slurer. Tenk deg om og sjekk forholdet. Nå ble jeg veldig usikker??? Er det slik at det er clutchlameller som "går i olje" i disse kassene? Jeg ser også at en har blitt anbefalt å fylle opp kassa slik at lamellene ikke står tørre??? Er det slik at disse kassene har lameller som har "halvveis oljesmurning" ? Redigert 10.Oktober.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Kassa har en oljesump. Ned i denne sumpen suger oljepumpen som lager trykk til clutchservoene. I PRM-kassene tar det store gearhjulet også nedi sumpen, slik at kassedrev og lagre får plaskesmøring. Derfor: Lameller går i olje. Fylle opp kassa? Gjerne det, men oljen må tappes ut til normalt nivå før motoren startes. Lameller går i olje, dvs. de er fuktige av olje. PRM har spesifisert en rekke oljer som kan brukes. Avvik fra dette bør godkjennes av PRM (Newage). Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 PRM har spesifisert en rekke oljer som kan brukes. Avvik fra dette bør godkjennes av PRM (Newage). Jeg kan ikke finne noen anbefalinger på sida til Newage PRM?? Er det noen som kan , eller vet: I boka mi står det anbefalt samme olje som til motor (20W/50), men jeg er ganske sikker på at tidligere eier har benyttet GEARTEX EP-C med spec. API GL-5, MIL-L 2105C. (fulgte med en flaske med dette) Jeg har en 401. Er det noen som vet om jeg bør skifte, eller fortsette med ovenstående?? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Jawik Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Fantasy. Muligens dette kan hjelpe deg. Newage PRM 500D 2,5l Newage PRM 1000A 3,5l Newage PRM 1000D 4,2l Samtlige volum (oljekapasitet) vil variere avhengig av monteringsvinkelen på girkassa og med oljespesifikasjon API CF-4- eller ACEA E2-motorolje. Det anvendes den samme oljetypen for alle disse gir typer. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg kan ikke finne noen anbefalinger på sida til Newage PRM?? PRM 401 er nå PRM 750, se denne siden: http://www.newage-prm.co.uk/prm/prm750.htm På www.newage-prm.co.uk finner du overganger mellom gamle og nye betegnelser, dessuten kan du laste ned en del instruksjoner i .pdf. Generelt bruker disse kassene motorolje. Jeg kjører min PRM 402 (samme greia som du har) på singlegrade SAE 30. Du kan også bruke 15W- 40. Last ned fra Newage og les selv. Gearoljer er generelt ikke greia, men sjekk dette ut selv. Sitér dette innlegget Link to post
Forland 23' Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Ulje frå gearet kan greitt sugast opp med ei pumpe, da gjer eg på mitt gear. Veit ikkje korleis da e hjå deg, men eg fann ut at da gjekk lettare om du løsna returslagen frå uljejkølaren før du begynner å pumpa ut. Kor viktig da e å skifte ofte kan vel vera litt foskjellig frå gear til gear, men eg har i allefall kjøyrd mitt gear ganske hardt utan at da klagde da minste - eg hadde so mykje vatn i gaeret at uljo var kvit so mjølk! Veit ikkje akkurat kor lenge da var sånn, men da må ha vore slik i heile vinter med minusgrader og da heila ! Gearet er av typen Sabb HVP-15 og er frå 1986. Fungerte heilt fint i heile vinter, og går lika fint no... Eg brukar 15W-40 mineralsk og byttar som regel anna kvart år. Då tek eg gearoljefilteret med da same. Sjølvsagt skal ein ikkje slurva med desse tingane, men produsentane brukar no ofte å overdriva intervallene, antekelig for å unngå reklamasjon. Hydrauliske gear e solide gereiar, og tålar etter mi røynsle ganske mykje! Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Ettersom jeg skal BYTTE oljetype (fra ikke riktig benyttede gearolje utført av tidligere eier - til motorolje), er det da viktig å tappe oljekjøleren?? Og i så fall hvordan gjør man det på enkleste måte?? På min oljekjøler ser det ikke ut til å være noe tappeplugg. Eller er det slik at denne renner så å si tom da den ligger høyere enn gearet? Noen som vet? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Hulda Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hvis slangene faller ned mot kassa, så tømmer kjøleren seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Eller er det slik at denne renner så å si tom da den ligger høyere enn gearet? Det kommer an på hvor stussene er plassert på kjøleren. På min står de halvveis opp på siden, så da tømmer halve kjøleren seg... (Ford Sabb med PRM gear). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.