Jump to content

Båt på sjøen på Vestlandet i vinterhavåret - erfaringer?


Jan Rune

Recommended Posts

Vurderer å ha båten på sjøen i vinter. Har hjemmehavn i Hordaland. Lurer på hvilke erfaringer folk har med dette, spesielt når det gjelder båter med kallesje.

Hvordan fungerer det m.h.t. kuldegrader, snøfall, fuktighet og kondens, fare for jordslag m.m.?

Hva er lurt m.h.t. varme i båten, avvfuktere etc.?

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Kan kommentere i forhold til kalesje.

Ikke problem med snømengden - har ikke engang støttet oppunder kalesjebøylene. I fjor kostet jeg ikke snø en eneste gang, men greit å være forberedt på at en kanskje må ut å koste et par ganger i løpet av vinteren.

Ikke fått jordslag på kalesjen. Har tatt med meg puter hjem. Har ikke hatt varme i båten. I år setter jeg inn en liten ovn og lar putene ligge på høykant.

Link to post
Share on other sites

Ligger ute hele året.

Når temperaturen kryper under 10 grader setter jeg inn en liten ovn som holder tempen på rundt 12-15 grader.

Passer på at det ikke ligger snø og is rundt ventiler på dekk.

Alle dører og skapdører åpen, god ventilasjon.

 

Ellers bruker jeg jo båten en del til fiske og kanskje en og annen overnattingstur.

Da går varmeapparatet helet tiden og gjennomvarmer båten.

 

Veldig viktig med ventilasjon i alle rom.

Hadde døren til toalettet stengt i tre uker på gamle båten(forglemmelse), da var det begynt å komme mugg rundt en liten lekkasje i vinduet.

Døren åpen resten av vinteren og ingen problem.

 

Mange fine turer på vinteren, og da biter jo stortorsken også :yesnod:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Ikke problem med snømengden - har ikke engang støttet oppunder kalesjebøylene.

Håper du har rett angående snømengde for kommende vinter! Dette er jo litt avhengig av hvor en bor og kan variere mye fra år til år. De årene jeg har hatt båten ute har jeg satt støtter under kalesjebøylene, noe som har vært nyttig. Et tips kan da være å frese ut en liten U på fjølenden som bøylene kan ligge i. Kan også være smart å kappe eller runde av hjørnene på fjølendene, ellers blir det skarpe kanter som i verste fall kan gnage hull i kalesjen om tung snø legger seg.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del pleier å koste båten ren for snø etter hvert større snøfall. ikke fordi snøen er så tung, men her vestpå har det lett for å bli regn neste dag, og da blir det tungt... Og om dette så fryser på igjen, blir det bortimot umulig å få av! Pleier ikke å ha varme på i båten, men har et par torrballer med veisalt i som fylles ved behov. Når det gjelder jordslag, så blir det alltids litt på kalesjen, men så lenge den holdes ren ellers er min erfaring at det blir lite av jordslag ut av det, egentlig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Presenning anbefales ikke - i alle fall ikke uten at konstruksjonen er tenkt nøye gjennom. Presenningen har en tendens til å gnage på kalesjen. Kanskje Hansentopp er bedre??

Nå så jeg at trådstarter hadde bosted i Os som ikke er veldig langt fra der jeg har båten, men snømengden og behov for støtte under kalesjen får han vurdere selv. Er omtrent ikke en eneste i havnen der jeg ligger som driver å koster båten etter snøfall. Jeg dro ofte ut til havnen for å koste første vinteren jeg hadde båten ute, men som oftest hadde snøen glidd av kalesjen av seg selv. Men klart en skal ha snømengden/tyngden i tankene og være forberedt på noen turer. Men mange blir det ikke her rundt Bergen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har "alltid" hatt båten liggende ute, i samme havn som Jan Rune. Sjekker båten et par ganger i uken, tar da en stripe utover flytebryggen for å se om det er noen "akutte" problemer med andre båter.

 

Har riktignok bare kalesje over akterdekket, men impregnerer den grundig på høsten, og har ikke så langt hadd problemer med det. Ved snøfall tar jeg en tur ut og soper snøen av kalesjen, vet ikke om det har hatt noen positiv betydning, men jeg sover i alle fall bedre om natten.

 

Jeg har en liten ovn stående inne i båten (under 100W) og har ikke hatt problemer med frost. Pleier tømme kranene, men ikke vanntanken. Har et par ganger hatt frost i vannledningsnettet fra tanken, men det har alltid tint greit uten problemer.

 

Vurderer å legge inn varmesløyfe i maskinrommet, selv om det så langt ikke har vært noe behov for det.

 

Men fisketurene ved juletider har en helt vesentlig betydning for livskvaliteten, som oppveier alle ulemper!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Presenning anbefales ikke - i alle fall ikke uten at konstruksjonen er tenkt nøye gjennom. Presenningen har en tendens til å gnage på kalesjen.

 

 

Enig i det. :yesnod:

 

Jeg prøvde med pressening over en gammel kalesje for noen år siden. Stroppet denne godt for å unngå at vinden fikk tak i den. Resultatet var at presseningen gnagde hull i kalesjen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har også ligget ut disse 2 årene vi nå har bodd på vestlandet. Har som regel å minimum gå motor gjennomvarm hver 14. dg...

 

Har samme prosedyre jeg også,en tur på sjøen hver 14.dag,men er ikke tilhenger av å starte opp i brygga og stoppe den ,da får du aldri opp skikkelig temp på motoren.

Ta en tur og kjør den skikkelig varm det er tingen.

Link to post
Share on other sites

Har samme prosedyre jeg også,en tur på sjøen hver 14.dag,men er ikke tilhenger av å starte opp i brygga og stoppe den ,da får du aldri opp skikkelig temp på motoren.

Ta en tur og kjør den skikkelig varm det er tingen.

 

Det sier at det er bedre å ikke starte motoren enn å starte den uten å få den gjennomvarm.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt båtene mine på sjøen og ALDRI på land. Så lenge du åasser på ventilasjon og varme/lunk + holder et øye med kalesjen (snø + kondens)så går det helt greit. Enda bedre blir det om du BRUKER båten i løpet av vinteren. Ikke bare får du den varmet opp og godt gjennomkjørt; du får attpåtil oppleve båtlivet i det som muligens er den beste tiden på året. Dt er ingentng å bekymre seg for!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bruker vinterkalesje på nåværende båt (litt slitt kalesje ca 10 år gammel).

På tidligere båter har jeg brukt samme kalesje året rundt, ingen problem.

Jeg har brukt å legge inn en forsterkning ,trelekte i tak langskips under bøyler og støtter under denne med justerbare støtter beregnet på fortelt campingvogn.

Dette fungerer 100%.

Men husk å fjerne snø i tillegg ved store nedbørsmengder.

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erfaring så langt denne vinter med deg som har kalesje båt ute ?

Er der noen som har Vinter Kalesje og Sommer Kalesje ?

Har alltid hatt båten ute på vinteren. Hjemhavn er på Askøy, så snøen er sjelden et stort problem. Skifter vanligvis til "vinterkalesje" - som er en eldre kalesje, noe slitt og litt lekk.

Legger da en plastpresenning over, men for å unngå jordslag og gnag, har jeg fyllt noen meter fleksibel rørisolasjon (ca 1"") med byggskum (+ et tynnt tau i) som er lagt over kalesjen. Dette lager da et luftrom mellom kalesje og presenning og hindrer at det slår seg med påfølgende jordslag.

Har ellers litt varme i for- og aktercabin, hvor puter er satt på høykant. Har alldri hatt noen problem med fukt/jordslag e.l.

 

OBS: Presenning er fastgjort slik at jeg fremdeles kan benytte båten; Ingenting er som en tur på fjorden vinterstid :sailing::smiley: ) Vestlands"vinter" = Båtsesong bare med litt færre båter på fjorden. :smiley::smiley:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...