Jump to content

Løst og fast om C-map

Batdilla

Recommended Posts

Starter en ny tråd for litt generell diskusjon rundt C-map. De som slenger seg på etter hvert får bestemme retningen denne tråden tar, men jeg begynner med å spørre om et par ting jeg lurer på.

Hvis vi ser på C-map lagt inn på en PC, har jeg oppfattet det slik at dette ikke uten videre kan kobles til en GPS for å få posisjonen på PC'n. Stemmer det?

Videre har jeg oppfattet det slik at det fås en del plotterprogrammer for PC som håndterer C-map format og som kan brukes for å få GPS anvisning på kartene. Stemmer det? I så fall noen som har noen erfaring med programmer av denne typen? Noen som er å anbefale? Hva slags prisnivå er det snakk om? Er dette noe som kan anbefales?

blir et slags "how to steal copyrighted material" dette da.

nei jøss, C-map er knall det. Problemet er vel at de versjonene som "alle" har ikke er lovlige. er en kar på "den andre" diskusjonssiden som kan skrive under på dette. Og da blir spm.; bør man diskuterere dette åpent, eller pr IM.. ?

Suzuki

Hei denne skjønte jeg ikke :yesnod::crazy:.

Det finnes lovlige C-map eller...............

Om man har en lovlig utgave eller ikke bør vel ikke ha noe og si når man skal diskutere bruken og funksjonene på c-map!

Vi skal vel ikke diskutere hvorvidt du har en lovlig utgave eller ikke?

Jeg har nå ihvertfall c-map, men har ikke brukt den noe særlig.

Har riktignok brukerveiledning men ønsker og lære mer, utveksle ideer og erfaringer.

blir et slags "how to steal copyrighted material" dette da. nei jøss, C-map er knall det. Problemet er vel at de versjonene som "alle" har ikke er lovlige. er en kar på "den andre" diskusjonssiden som kan skrive under på dette. Og da blir spm.; bør man diskuterere dette åpent, eller pr IM.. ?

Tanken med innlegget mitt var ikke å spørre om noe som ikke tåler dagens lys. Utgangspunktet mitt var at jeg har forstått det slik at C-map er sterk på en del områder og videre trodde jeg at det også gikk ann å ha c-map lovlig på PC'n. Er det ingen som har det da?

Tanken med innlegget mitt var ikke å spørre om noe som ikke tåler dagens lys. Utgangspunktet mitt var at jeg har forstått det slik at C-map er sterk på en del områder og videre trodde jeg at det også gikk ann å ha c-map lovlig på PC'n. Er det ingen som har det da?

Jeg har C-map NT+ på Simrad CP 42 kartplotter m/innebygget GPS. Kjempebra.

Jeg har også C-map NT+ PC-versjon på PCen hjemme (koster vel 3.500 hos Nautisk forlag inkl. kortleser - det er vel for lite til å gjøre seg til kjeltring for?). Denne kan enkelt koples til min Garmin 76 GPS. Tanken var å overføre WP, ruter og spor mellom plotteren i båten og PCen, og i høst og vinterkvelder "leke meg" med ruter, lage nye ruter osv. Dette funker på de fleste C-map plottere, men ikke på Simrad. Årsaken er kompatibilitetsproblemer med databrikken. Den databrikken plotteren skriver backup til kan ikke leses av kortleseren til PC-versjonen og de databrikkene som er beregnet på PC-versjonen (og som funker på de fleste andre C-map plottere) kan ikke leses av Simrads plottere. Simrad har lovet å fikse dette, men årene går....

Plotter og PC-versjon leser de samme kartbrikkene.

En svakhet med Simrads plotterversjon av C-map er at du ikke kan benytte WPs i ruter. Hva er da vitsen med WPs (bortsett fra å merke en fiskeplass e.l.). For meg ville det være naturlig å gjenbruke en rekke WPs i flere ruter, der hvor det var hensiktsmessig. Riktignok er det enkelt å "tegne" ruter, men ved bruk av WPs blir det mye mer struktur på det. I Maptech (scannede papirkart på PC) er dette fullt mulig.

Hvis vi kan strukturere denne tråden litt er det kanskje enklere å samle informasjon og kunnskap. Du er flink på slikt, Baatdilla. Kan du være mer konkret på hva du har i tankene.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Det er vel uansett bare en grunn til at det finnes så mange ulovlige kopier!

PRIS!

Hvor mange har lovlig kopi av Windows, Office, Div. Adobe produkter, Autocad etc.etc.

Et lite eks. når vi først er inne på programvare og pris.

Jeg kjøpte Norton Antivrus fra Symantec over nettet og brukte Visa. Kr:350

Pris på Komplett.no 700,- + oppkrav.porto

Litt synd at c-map er Norsk. grunn til det er at prisen blir høy.

Men tror faktisk at de hadde tjent på og selge programmet for en mye lavere pris og heller basert seg på en årlig oppdaterings avgift!

Det er vel uansett bare en grunn til at det finnes så mange ulovlige kopier!

PRIS!

Jeg vil nå tro at der også er andre årsaker som C-Map Norway selv. Dette krever nok en liten begrunnelse: Jeg kjøpte en gang en C-Map bastardkopi  :yesnod: som jeg brukte i en periode. Denne hadde diverse egenskaper jeg likte lite og er derfor lagt bort permanent. Der dukker jo jevnlig opp bærbare PCer med C-map til salgs, f.eks. på QXL og jeg har ved et par anledninger tatt kontakt via e-post med salgsavdelingen i C-Map Norway for å forsikre meg om at det programmet jeg da evt. kjøper (som følger med PCen) er en lovlig lisens og hva jeg må få med for at den lisensen blir min og ikke bare en ny ulovlig kopi. Etter adskillige e-poster fram og tilbake sitter jeg der like (lite) klok. Får bare "god dag mann, økseskaft" svar. Dette er ikke godt nok, C-Map!!!!!!!!!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

...Hvis vi kan strukturere denne tråden litt er det kanskje enklere å samle informasjon og kunnskap. Du er flink på slikt, Baatdilla. Kan du være mer konkret på hva du har i tankene.

Takker for det. Jeg fyrte igrunnen igang denne tråden som en oppfølger til at bastard30000 ytret ønske i lukket forum tråden om en egen tråd for diskusjon av C-map. Og siden jeg lurte på akkurat det jeg postet i det første innlegget, så jeg det som en fin anledning til å starte. Dessverre så er det ikke så mye mer jeg lurer på akkurat rundt C-map. Tidligere ifbm dummy trådene har det vært enkelt for da har jeg hatt en bråte med spørsmål som trengte svar. Det har jeg ikke nå. Ser liksom ikke helt hvordan vi kan strukturere tråden, når vi ikke helt vet hvilke vei den skal ta. Det tar gjerne den retningen det viser seg at det er behov for å diskutere. Slik jeg tolker innleggene så langt, er det få eller ingen som besitter lovlige PC versjoner av C-map. Det er i så fall snakk om kortlesere som leser brikker beregnet på rene plottere (Ute på gyngende grunn her, men...). Og da sier det vel seg selv at diskusjonen bør dreie seg om C-map brikker/kassetter eller hva det nå er man har.

Her er et forslag: Det finnes jo allerede en del tråder hvor ulike sider av C-map i bruk er tatt opp. Hva med å dedikere denne tråden til å jobbe litt på samme måten som Bluechart gruppen jobber? Det vil si å kartlegge alle feil og mangler som hver enkelt vet om i kartene, kartlegge evt. svakheter/feil/forbedringsmuligheter i programvaren på plotterene, og deretter gjøre et felles utspill mot leverandøren for å se om det lar seg gjøre å påvirke fremtidige versjoner. Kanskje be inn leverandøren til å delta i tråden for å komme i direkte dialog. Eller har noen andre forslag?

Starter en ny tråd for litt generell diskusjon rundt C-map. De som slenger seg på etter hvert får bestemme retningen denne tråden tar, men jeg begynner med å spørre om et par ting jeg lurer på.

Ang C-map så er vel det første man må gjøre å skille mellom kartsystemet og feks PC kartprogrammet, der C-map er kartsystemet og feks Winchart er programmet man bruker for å kjøre eller vise C-map kartene.

Så får man jo også C-map kartene på dedikert kartplotter.

Såvidt jeg vet er kartene for PC versjon og kartplotter versjon basert på samme kartografi og derfor bør de fremtre ganske like på plotter og pc?

Driver for tiden å sjekke forskjellige alternativer omkring løsning basert på C-map kart., dessverre uten noen gang å ha prøced hverken plotter eller pc løsning selv.

i den forbindels lurer jeg på flg:

PC løsning:

Er det noen forskjell på hva man 'får ut av kartene' avhenging av hva slags kartprogram man velger? Ser da bort fra diverse 3-D visninger som noen pragram har.

Plotter løsning:

Det finnes mange plottere som kjører C-map NT+.

Samme spørsmål her - er hva man 'får ut av kartene' på noen måte anvhengig av plottermerke (feks Simrad, Seiwa, Standard Horizon, Interphase, Raymaraine osv)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ang C-map så er vel det første man må gjøre å skille mellom kartsystemet og feks PC kartprogrammet, der C-map er kartsystemet og feks Winchart er programmet man bruker for å kjøre eller vise C-map kartene.

Takker for oppklarende informasjon. Var ikke engang klar over det du nevner her :crazy:. Det er vel dette jeg har oppfattet som at C-map på PC ikke uten videre kan vise GPS informasjon. Det er kanskje slik at man kan legge inn C-map på PC og så bruke et viewer program som følger C-map til ren visning av kartene. Men dette er en ren viewer. Skal man ha inn GPS informasjon, så må man i tillegg ha et plotterprogram som leser C-map kart, f.eks. WinChart. Har jeg fått det med meg riktig da?

Ellers intressante spørsmål du kommer med. Helt uten å vite noe som helst om det du spør om, vil jeg tippe du får ut det samme når det gjelder kartinformasjon. Men jeg har merket meg at spesielt når det gjelder plotterprogram for PC så er det forskjeller som visstnok skal gå på hvor mye tilleggsinformasjon man kan hekte på. F.eks. noe programmer har mulighet til å "legge på" radarvisning i et hjørne av kartet, de kan vise tilleggsinformasjon om vind, dybde, osv. Mens andre programmer har ikke denne muligheten. Tror jeg... :yesnod:

Her er et forslag: Det finnes jo allerede en del tråder hvor ulike sider av C-map i bruk er tatt opp. Hva med å dedikere denne tråden til å jobbe litt på samme måten som Bluechart gruppen jobber? Det vil si å kartlegge alle feil og mangler som hver enkelt vet om i kartene, kartlegge evt. svakheter/feil/forbedringsmuligheter i programvaren på plotterene, og deretter gjøre et felles utspill mot leverandøren for å se om det lar seg gjøre å påvirke fremtidige versjoner. Kanskje be inn leverandøren til å delta i tråden for å komme i direkte dialog. Eller har noen andre forslag?

Hei.

Det ser ikke ut til at resposnen er så stor dilla, - men hvorfor? Har selv brukt C-map (kartplotter med brikker) i 6 år, og har vel egentlig ikke hatt behov for et eget diskusjonsforum. Jeg er egentlig svært godt fornøyd, og kontakten med C-map i Egersund har vært upåklagelig de få gangene jeg har hatt behov for å kontakte dem.

En stor forskjell på C-map og Bluechart er at C-map har vært på markedet world-wide i lang tid, mens Bluechart er ny på markedet med derpå uungåelige barnesykdommer. Forstår derfor behovet for å diskutere produktet for å rydde opp i dette. Og at importøren er så interessert at han blir med i diskusjonen er prisverdig, og absolutt til hans og produktets fordel.

Etter min mening vil nytten av et C-map forum være å kunne hjelpe potensielle brukere til å velge et utmerket produkt, og også informere dem og helt nye brukere om fordeler og ulemper med digitale kart, og hvordan utnytte kartene på en fornuftig måte.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker for det. Jeg fyrte igrunnen igang denne tråden som en oppfølger til at bastard30000 ytret ønske i lukket forum tråden om en egen tråd for diskusjon av C-map. Og siden jeg lurte på akkurat det jeg postet i det første innlegget, så jeg det som en fin anledning til å starte. Dessverre så er det ikke så mye mer jeg lurer på akkurat rundt C-map. Tidligere ifbm dummy trådene har det vært enkelt for da har jeg hatt en bråte med spørsmål som trengte svar. Det har jeg ikke nå. Ser liksom ikke helt hvordan vi kan strukturere tråden, når vi ikke helt vet hvilke vei den skal ta. Det tar gjerne den retningen det viser seg at det er behov for å diskutere. Slik jeg tolker innleggene så langt, er det få eller ingen som besitter lovlige PC versjoner av C-map. Det er i så fall snakk om kortlesere som leser brikker beregnet på rene plottere (Ute på gyngende grunn her, men...). Og da sier det vel seg selv at diskusjonen bør dreie seg om C-map brikker/kassetter eller hva det nå er man har.

La meg være den første til å si at jeg mener dette er et flott tiltak, da det er mange som nok vil kunne lære litt om C-map.

Grunnen til jeg blander meg inn er spørsmål om hvordan man bør organisere en slik gruppe, da jeg er med i (Bluechart), og der tror jeg hvis man skulle begynne med blanke ark hadde gjort følgende:

En tråd for bakgrunn, og hva som er målet. (Administrativt)

En tråd som man forklarer bruk og sin egen erfaring, kan kanskje være flere her avhenig av flere systemer??

En tråd for feil man finner i kart/plotter system, som kan samles inn og sendes levrandør for forbedringer.

En tråd for spørsmål/svar, og her bør man beskrive hvilket spørsmål man svarer på for ikke å lage surr, hvis det blir mange postinger.

Så må resten komme av seg selv :flag:

...Det ser ikke ut til at resposnen er så stor dilla, - men hvorfor?

Mja, det var bare et forslag fra min side. Som dere sikkert skjønner, så har jeg verken erfaring med C-map eller andre systemer. Forslagene blir da deretter. Utangspunktet mitt var at flere har ytret ønske de siste dagene om å diskutere litt C-map - og det har man nå muligheten til. Er det ikke behov for å trøkke på leverandøren, er det ikke noe som er bedre enn det. Da kan man heller konsentere seg om å dele erfaringer og tips som gjør at man får best mulig utbytte av det man har.

...Grunnen til jeg blander meg inn er spørsmål om hvordan man bør organisere en slik gruppe, da jeg er med i (Bluechart), og der tror jeg hvis man skulle begynne med blanke ark hadde gjort følgende:

En tråd for bakgrunn, og hva som er målet. (Administrativt)

En tråd som man forklarer bruk og sin egen erfaring, kan kanskje være flere her avhenig av flere systemer??

En tråd for feil man finner i kart/plotter system, som kan samles inn og sendes levrandør for forbedringer.

En tråd for spørsmål/svar, og her bør man beskrive hvilket spørsmål man svarer på for ikke å lage surr, hvis det blir mange postinger.

Og da blir det uoversiktlig hvis disse trådene skal ligge spredt rundt i Åpent forum, så et eget forum hadde vært mer oversiktlig. Og for å unngå innblanding av Bluechart brukere, så bør det nye forumet være lukket... (Kunne ikke la være... :flag:)

Dette får dere som har ønsker rundt C-map bestemme. Slik jeg ser det, så kan dere enten diskutere løst og fast, helt uten noen som helst struktur. Eller man kan legge lista ørlitt høyere og tenke litt i retning av det Kristian foreslår. Skal man gjøre det litt systematisk og ha noe som er litt presentabelt ovenfor en leverandør, er det kanskje lite imponerende med kun en tråd hvor det er postet 'alt mellom himmel og jord'? Er det noen som føler et sterkt eierskap til temaet C-map som kan mene litt om retningen på denne tråden/alternativt forumet? Muligheter hvis man tenker i retning eget forum, er å samle det i et eget forum hvor alle har full tilgang til både å lese og skrive, det kan begrenses så bare medlemmer av baatplassen har lese og skrivetilgang, eller det kan settes opp så bare medlemmer av C-map gruppen kan skrive, men alle/evt. kun medlemmer av baatplassen kan lese. For ordens skyld: Det er først når det kan være hensiktsmessig med flere tråder at eget forum er hensiktsmessig.

Hvis flertallet er fornøyd med kartene og produktene generelt, kan også en løsning være å danne en 'ekspertgruppe' (Alá det som er gjort med emnet ferskvann) som stikker av en tid og koker sammen et dokument rundt emnet C-map, kanskje basert på spørsmål og problemstillinger som dukker opp i denne tråden, som besvarer en del ofte stilte spørsmål, og som inneholder generelle tips om installasjon og bruk.

Innspillene fra Kristian er gode. Synes det ser ut som en god måte å organisere det på, og da som et eget åpent forum.

Spørsmålet er om mange nok brenner for temaet. Det er utvilsomt mange C-map brukere her, men med få unntak mye synsing (inkl. meg selv) siden mange av oss ikke har satt oss godt nok inn i produktet.

Gir mange nok sin tilslutning til at et underforum (med et definert formål) kan etableres, synes jeg vi skal gjøre det. Det koster jo ingen ting. Men vi må ha en primus motor eller 3 som brenner for saken, ellers blir det lett bare løst prat. Da kan trådene heller forbli i hovedforumet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

...Men vi må ha en primus motor eller 3 som brenner for saken, ellers blir det lett bare løst prat. Da kan trådene heller forbli i hovedforumet.

Jepp. Dette er første krav for å i det hele tatt kvalifisere for eget forum. Ingen primus/motor - inget forum :flag:. Det behøver jo ikke å medføre så mye arbeid akkurat i denne rollen - det viktigste er at man føler dette er et hjertebarn og vet med seg selv at man kan tenke seg å leie barnet en tid framover. Arbeide kan man alltids få andre til å gjøre for seg - er det ikke det som kjennetegner en god sjef?

Jeg har C-map NT+ på Simrad CP 42 kartplotter m/innebygget GPS. Kjempebra.

I likhet med KOB har jeg også problemer med å overføre data fra PC-Planner NT+ og inn på min Interphase Chartmaster 7MX.  Dette viser at vi kan støte på felles problemer på ulike plottere.

Jeg vil si at jeg forøvrig er veldig fornøyd med C-MAP sine produkter, såvel som kartplotteren.  Det må tilføyes at det er min første kartplotter uansett utgave, så sammenligningen med andre produkter i høyeste grad mangelfull.  Et internforum vil for min del være nyttig.

Ellers synes jeg prisen hos Nautisk Forlag er noe stiv.  Jeg ga 2232 for PC-Planner NT+, C-MAP NT Link (USBS) kortleser og 1 MB minnebrikke hos Landor Larsen Elektonikk i Stavnger for ca. 1 år siden. Men så var det at det ikke fungerer skikkelig da. Har saktens reklamert og fått byttet brikken til 1 KB, uten at dette hjalp.

Har faktisk en uprøvd teori om at Windows 2000 er problemet.  Skal teste programmet på en PC med Windows 98.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Er ihvertfall ikke enig i lukket forum, hvis begrensningene blir at du er nødt til å ha dette, for å kunne melde seg inn.

Melde min interesse for Bluechart forumet, da jeg i grunnen hadde bestemt meg for å kjøpe garmin 2010 plotter, men fikk ikke lov til å være med før jeg hadde kjøpt.

Er nå i sterk vurdering å heller kjøpe plotter med C-map NT+ kartbrikke.

Så mitt råd er, lag ihvertfall brukerforumet tilgjengelig for alle de som ønsker, trenger ikke være helt åpent. Så kan en heller stenge ute brukere som ødelegger.

For min del, er det veldig viktig å kjenne produktet bra, før jeg kjøper.

(Har printet ut hele bruker- vedlikeholds- og verkstedsmanualene til Steyr - motoren (over 200 sider) og har det som sengelektyre.

mvh

Kjelli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...