Arnstein Svart 27.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2004 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til denne debatten. Som medlemmer av et vel ansett og aktet forum, synes jeg i all anstendighet at vi må være for gode til å etablere et engere forum for lysskye diskusjoner. Derimot å diskutere C-MAP-erfaringer er helt topp. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
KOB Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til denne debatten. Som medlemmer av et vel ansett og aktet forum, synes jeg i all anstendighet at vi må være for gode til å etablere et engere forum for lysskye diskusjoner. Derimot å diskutere C-MAP-erfaringer er helt topp.Helt enig, det skulle bare mangle. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
KOB Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 En oppfølging mot Simrad mht. overføring mellom Simrad kartplottere og PC Planner (som PC-versjonen som bruker karbrikker fra plotter heter) gir nedslående svar, mottatt i dag 28.01.2004: Hej KOB Dataoverføring til og fra PC-Planner via DataCard har en meget høj prioritet hos os, men vi har desværre en situation hvor der er opgaver der nødvendigvis har en endnu højere prioritet. Først når disse er overstået vil jeg kunne give et estimat for hvornår vi kan have en løsning for PC-Planneren. Den mulighed vi idag har er at koble PC-Planneren sammen med kortplotteren via en NMEA 0183 forbindelse. Hvis du har en laptop PC vil det ikke være noget problem, og hvis du har en stationær PC vil det være nødvendigt at bringe kortplotteren med hjem og tilslutte den til 12 volt. Jeg håber at NMEA 0183 løsningen vil være acceptabel indtil vi har den endelige løsning på plads. Hilsen Slik min plotter er montert er det en dårlig løsning å ta den ut. Ikke vet jeg hvilken 12-voltsløsning jeg da skulle bruke heller. Og tungvindt er det uansett. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SveinHa Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Som medlemmer av et vel ansett og aktet forum, synes jeg i all anstendighet at vi må være for gode til å etablere et engere forum for lysskye diskusjoner. Derimot å diskutere C-MAP-erfaringer er helt topp.Det kan vel ikke sies bedre!!!!! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Pjolter Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til denne debatten. Som medlemmer av et vel ansett og aktet forum, synes jeg i all anstendighet at vi må være for gode til å etablere et engere forum for lysskye diskusjoner. Derimot å diskutere C-MAP-erfaringer er helt topp. Hvis du sikter til mitt innlegg så mente jeg ikke å lukket et formum for lysskye diskusjoner. Her var det snakk om c-map uansett om de hadde lovlydige versjoner eller piratkopier. Det jeg tenkte på var om diskusjonen vil mangle mange kanskje verdifulle innspill hvis alle med piratkopi ikke ville delta i frykt for å bli tatt. Dette spiller ingen rolle for meg. Var bare en tanke som streifet meg. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
M/S Bastard Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Vel, poenget er vel og diskutere bruken av c-map (pc) og ikke gyldigheten av program! Sitér dette innlegget Link to post
Kaisa2 Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg har lastet ned en demo for TEL-chartV. Er dette et C-map kart program eller noe annet. Er nemlig dårlig fornøyd med grafisk visning av landkonturene. Det eneste jeg ser som positivt i sammenligningen med scannede kart og SeaClear2 er at fyrsektorer vises med karakteristikk og at skriften forandrer seg i forhold til zooming (det heter sikkert et eller annet fancy). Jeg går ut ifra (arrester meg please) at disse kartene også er basert på papirkart da det etter min forståelse ikke har vert digital oppmåling av Norske kysten syd for Bergen??? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Det har vært flydd LADS i Skagerrak og utenfor Stavanger. For mer om dette se : http://www.tenix.com/Main.asp?ID=464&ListID=29 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Pjolter Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg har lastet ned en demo for TEL-chartV. Er dette et C-map kart program eller noe annet. Er nemlig dårlig fornøyd med grafisk visning av landkonturene. Det eneste jeg ser som positivt i sammenligningen med scannede kart og SeaClear2 er at fyrsektorer vises med karakteristikk og at skriften forandrer seg i forhold til zooming (det heter sikkert et eller annet fancy). Jeg går ut ifra (arrester meg please) at disse kartene også er basert på papirkart da det etter min forståelse ikke har vert digital oppmåling av Norske kysten syd for Bergen??? Vi har en Telchart entusiast hos oss nemlig Marwin. Han kan sikkert svare på dette. Og ja det er et program som bruker c-map. Mener redningsskøytene bruker telchart også men er litt usikker. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Marwin Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Har gitt endel info om plotter og TelChart tidligere. Se på disse linkene: (Skulle dekke det JEG mener om forskjellige system, kopiering osv.) Her Her Og her Og så en link om oprinnelsen til kartene: Her Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Allan E Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg har fått en plate med en viewer og c-map for PC, hvordan ser jeg hvor gammel den er? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg har fått en plate med en viewer og c-map for PC, hvordan ser jeg hvor gammel den er?Det er ikke noen -.txt eller -.doc fil på platen da som du kan åpne og titte i? Det er ikke sjelden at det følger med en Readme.txt/Readme.doc fil som inneholder info om installasjon o.l. Der står det ofte også hvilke versjon av programmet man har. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg har fått en plate med en viewer og c-map for PC, hvordan ser jeg hvor gammel den er? Hvis du har en "help" eller "hjelp" øverst på menylinja gå da til "om ......" da kommer hvilken versjon og som regel årstall fram,, Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Allan E Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Den sier versjonnummeret på vieweren men ikke kartpakka. Ellers har jeg ikke finni noe i noen filer Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Den sier versjonnummeret på vieweren men ikke kartpakka. Ellers har jeg ikke finni noe i noen filerHvilken c-map er det du har? Er det cm93? Se under rota på c: hvor du har lagret kartene. Finn hvilken mappe kartene har lagt seg (eks: c:cm93) og se etter en tekst fil. Se også om du har en mappe som heter cmap. kan ligge der.. P Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Marø Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Jeg bruker WinChart Pro Plus. I kartmappa mi er den en tom tekstfil som heter "Jul-2003.txt". Da kartene er ralativt nye går jeg ut fra at navnet sier noe om når de ble utgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Hvordan er egentlig prosedyren for oppgradering av C-map kart? Må man betale for å oppgradere til siste versjon av de kartene man har kjøpt? Kan det lastes ned fra nettet? Finner ingen ting om dette på http://www.c-map.no ..... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Hvis du har flere kart i pakka di kan de ha forskjellig oppdateringsdato. Enkelte programmer viser alle data om kartets format og oppdatering hvis du dobbeltklikker eller høyreklikker i det aktuelle kartet. Lykke til Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ingar Svart 28.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2004 Fant noe nå.... Man må betale for oppgraderinger. Ikke tilgjengelig via nett, kun post og satelitt!! http://c-map.no/faq_end_user.asp Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 29.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2004 Ellers synes jeg prisen hos Nautisk Forlag er noe stiv. Jeg ga 2232 for PC-Planner NT+, C-MAP NT Link (USBS) kortleser og 1 MB minnebrikke hos Landor Larsen Elektonikk i Stavnger for ca. 1 år siden. Men så var det at det ikke fungerer skikkelig da. Har saktens reklamert og fått byttet brikken til 1 KB, uten at dette hjalp. Har faktisk en uprøvd teori om at Windows 2000 er problemet. Skal teste programmet på en PC med Windows 98. Oops - nesten 1.500 billigere enn Nautisk Forlag. Da har nok jeg fått en dårlig pris. Forøvrig har også jeg prøve flere brikker, både den om fulgte med (256Kb?), 1Mb (som jeg fikk byttet til gratis) og den databrikken Simrad selv leverer med plotterene til backup. Når det gjelder spm om o/s kan være problemet så nevner jeg at jeg kjører Windows XP, uten at det fungerer noe bedre av den grunn. Men hva gjelder Simrad så bekrefter jo de selv at det ikke virker og at problemet ligger hos dem (se lenger opp i denne tråden). Da hjelper det lite at de prioriterer dette veldig høyt når mye annet pririteres enda høyere Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
KOB Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Etter at jeg endelig fant denne tråden har jeg scannet fort igjennom innleggene men jeg kunne ikke finne det jeg var på jakt etter. Har C-map NT+ Wide, det er de bittesmå brikkene for kartplotter. 1) Er det noen som vet om det finnes noe utstyr som gjør at man kan lese de på en PC? 2) Hva slags kartprogram virker best hvis spm. 1 slår inn? 3) Kan OziExplorer lese C-map NT+? 4) Hva er forskjellen på rasterkart og vektoriserte kart? KAT Da kan du ikke ha lest grundig nok. I flere av mine innlegg i denne tråden omtaler jeg dette. 1) Ja - bl.a. finnes PC-Planner fra C-map. Består av et kartprogram for PC samt en kortleser (for USB inngang - også for serie??) som leser de små brikkene dine. GPS kan også tilkoples. (feil - jeg blande sammen med Maptech). Du har da en fullverdig karplotter på PC. (det har du ikke, du kan kun vise, lage og redigere WP, ruter og tracks). Noe av problemet er at enkelte kartplottere (bl.a. Simrad) ikke kan kommunisere med PC-planner da de ikke skriver/leser de aktuelle databrikkene. Mye av poenget med programmet blir da borte. Men kartene virker fint. 2) Hvem som virker best vet jeg ikke, kjenner kun til PC-planner, men det er altså ingen fullverdig kartplotter (i motsetning til hva jeg opprinnelig skrev). 3) Det tror jeg ikke - jeg kjenner ikke Ozi, men har oppfattet at dette er et kartprogram som leser rasterkart (dvs. scannede papirkart, enten kjøpt ferdig scannet eller scannet inn selv) 4) Et rasterkart er et scannet papirkart. Dvs. helt likt mht. utseende og informasjon, men zooming innebærer bare en forstørring/forminsking. Vektoriserte kart er digitaliserte kart (bygget opp digitalt fra bunnen av) hvor informasjonen ligger i flere "lag", og hvor brukeren til en viss grad selv kan bestemme hva slags informasjon som skal vises, ut fra egne behov. KOB Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Arnstein Svart 3.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2004 Etter at jeg endelig fant denne tråden har jeg scannet fort igjennom innleggene men jeg kunne ikke finne det jeg var på jakt etter. Har C-map NT+ Wide, det er de bittesmå brikkene for kartplotter. 1) Er det noen som vet om det finnes noe utstyr som gjør at man kan lese de på en PC? 2) Hva slags kartprogram virker best hvis spm. 1 slår inn? 3) Kan OziExplorer lese C-map NT+? 4) Hva er forskjellen på rasterkart og vektoriserte kart? KAT Kan svare delvis på spøsmålene dine som følger: 1) Ja, et program som heter PC-Planner NT+, samt en kortleser som heter C-Map NT Link. Dette programmet er kun til å se på kartet og planlegge turer for overførsel til kartplotter. Koster alt fra ca. kr 2200 til 3500 alt etter hvor du kjøper. 2) Kartprogrammet for å lese brikken er inkludert i PC-Planner NT+. Skal du ha PC program for navigasjon og tilkopling til ekstern PC, må du ha noe annet, f.eks. WinChart ProPlus, som kostet 4490 hos NavTech i 2003. Se ellers følgende link www.navtech.no. Har ikke selv erfaring med WinChart sine produkter. Spm. 3 og 4 har jeg for lite kunnskap om til å uttale meg. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Rolf Svart 4.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2004 Hva med C-map på CD. Finnes det og kan de eventuelt brukes til å navigere med på en PC og med ekstern GPS?? (Nå spør jeg for min gode nabo i båthavnen) KAT Ja det finnes. Siterer fra C-MAP sine sider: NT+/PC Charts NT Charts on CD-ROM NT+/PC is the PC version of C-MAP's popular NT+ electronic chart database for use on personal computer. Developed in response to the increasing use of Personal Computers on leisure and fishing boats and the demand to use NT+ charts on navigational software products, C-MAP now offers NT+/PC Charts on 3 CD ROMs for worldwide coverage Mer om dette finner du på http://www.c-map.no/[/url] Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.