Jump to content

Prosjekt: M/Y Lucia

Majali

Recommended Posts

M/Y Lucia....

Ja da var endelig navnet bestemt....Lucia er det første navnet på på båten. Jeg fant et gammelt vhf regskjema. som det sto navnet på, dermad forsto jeg hvorfor permen som inneholder (en meget begrenset mengde) dokumenter også hadde presset inn dette navnet i plastomslaget.

Nåværende navn som lyder Dutchy fikk jeg ingen følelse for, så det blir godt å få byttet navn..

Vel. Det er lenge siden jeg har fått skrevet noe men nå kommer en oppdatering.

Altså; Båten ble kjøpt på Nesoddtangen den 18 august, hentet og grunnstaøtte 19 august og har ligget på land siden 26 ugust eller noe!!!

Verkstedet har tatt av roret som ble bøyd, klokket akslinger og sendt propellbladenene på den ene propelleren til retting . De tenker ikke å gjøre noen vidre undersøkelserr på gearet tross for at motoren stoppet brått under grunnstøtting. (Så jeg kommer til å be om en skriftlig rapport på dette)

Nå viser det seg at det andre gearet har vært defekt ved overtagelse, da verksted og takstmann konkluderer med at grunnstøtingen ikke har noe med at det andre gearet ikke virker å gjøre ( nesten ikke merker på propeller) Så jeg forventer (og tror) at dette løser seg med forrige eier.

Ved innkjøp så hun slik ut:

styrbord_side.jpg

Som nevnt var hele båten nedgriset og for %¤/¤&/ inni. Det luktet bussverksted og så lite trivelig ut

img_2794.jpg

Men underlige ting dukket opp; det var noen rusthull i bunnen, etter nevnte vask viste det seg å være rett under noen tvilsomme ledninger...

img_2826.jpg

Foruten et par hull helt i bunn og et par som kommer fra en avkoplet vannpåfylling som det har lekket regnvann ned i isolasjonen var det masse rust i forbindelse med ankervinsjens rørgjennomføring.

img_2823.jpg

men nå har jeg sveiset inn en nytt syrefast rør og byttet ut masse plater i baugen og under.

img_2839.jpg

litt fra riving og pigging av det gamle støpte "badet"

img_2838.jpg

Så endelig etter over 5 uker med vask, sveising, riving, og kasting, er jeg endelig klar for å begynne å bygge opp igjen.

Nå er jeg igang med å sette omm nye vegger i akterkabinen. Akterkabinen samt gamle bad/wc skal nå bli to sovekabiner. Jeg har fortløpende primet og malt allt metall før jeg begynner å bygge opp igjen. Dette gir meg en god ølese av å vite tilstand på henne. Jeg tror ikke det en mer enn toalt 35mm2 som ikke jeg har hatt fingrene mine på.... 2 uker intensiv vasking under dørkplater, ja det gir jo litt kunnskap om tilstand?-

Jeg har også fått primet og malt henne utvendig 2 strøk på skroget. ( ikke overbygget.) siste strøk kommer iløpet av uka tenker jeg.

Jeg har tatt noen fler bilder av det litt mer trivelige arbeidet som kommer i morgen! ...

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Dette blir en fin tråd og følge med på gjenom vinteren.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Neida jeg skal ikke gjøre det.

Spennende blir det å se hvordan man løser f.eks kondens problematikken i en stål båt, det må jo og være morro å slippe å tenke for mye på vekten da jeg antar at det skal inn veldig mye i en slik en før det merkes noe nevnverdig på vannlinjen.

Litt OT i forhold til tråden men fikk du solgt majali til en akseptabel pris. Bare roret måtte jo være verd endel penger :lol: . Grunnen til at jeg spør er fordi at f.eks min Gjeld-frid slik hun er idag ikke er verd mange kronene etter mitt skjønn men med bruk av endel arbeidstid og noe materiell skulle man vel greie å øke verdien betraktelig?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Heisann :smiley:

Vel Majali ble ikke solgt i år til tross for fjordens vakreste ror!! , hadde vel egentlig ikke noe stort håp om det heller :sad:

Så da er det vel håp om jeg får en siste sjøsttings sermoni med henne før noe overtar hun til sommeren :drink:

Hva gjelder kondens, vil det sikkert bli litt problem på vinduer (Og de er det mange av) men resten av båten er isolert så der blir det ikke noe problem. Og vekt? tenker ikke i det hele tatt på det, annet enn at jeg ikke vil ha alt på en side.

Har bestillt 1200 ltr. vanntanker, 800 ah batterier, ca 300 liter septik, +++ det eneste jeg tenker på er plass!!

Jeg isolerer skilleveggen mellom kabinene med markmatter tilogmed, tungt men lydbegrensende

Selfølgelig kommer vi til Horten som vanlig!! og gleder oss allerede!

Til vanlig vil hun ligge ved Hjertnes båthavn men pt på Framnes maritime....

Hilsen Erik

Stålbåt har jeg ikke greie på men vi har blitt leid av det lokale verftet for å bygge opp en stålbåt innvendig etter brann. PÅ grunn av at vi har dårlig kapasitet og kun hjelper til på grunn av at dette er en samarbeidspartner vi bruker på stålkonstruksjoner på bygg skal vi i første omgang kun hjelpe til med å isolere og "lekte" opp.

Det jeg skulle opplyse om er at vi på stålet som blir å betrakte som utv. vegger skal der først legges et lag med vaflex før vi isolerer med 15 cm glava. Trevirket/stendere skytes fast med vanlig boltepistol. Stålspantene bygger 10cm og vi legger på 5cm trevirke slik at det totalt blir 15cm isolasjon.

Sjekket på andre steder der dette var inntakt enda og kunne ikke se antydninger til fukt.

Mange viste kanskje at det er slik det kan gjøres men for meg var dette ny læring

Hei, lenge siden en oppdatering fra meg igjen...

Jeg har nå endelig begynt åbygge opp igjen. Har fått delt av akterlugaren til å bli en rederlugar med 1-1/2 seng og skaper. Og fått til en matros lugar meg forskjøvet køyeseng ( så de ikke ligger direkte under hverandre) og skap.!!

Kempemorro å kjenne litt ny lukt igjen.

Jeg har kledd om skutesider og skott med kryssfiner, sparklet, lagt på glassfilt og er i gang med maling. Det er deilig å bli kvitt all teakfineren. ( ja jeg vet det høres for jæ%¤#" ut, men det frister ikke å bo i en 80talls kjellerstue. Så lyse farger, teak detaljer i vinduskarmer, lister osv, ja det blir koselig.

Jeg har også fått ut det ene gearet som var gåent ved overtagelse, Forrige eier har segt seg villig til å betale for reperasjon.

Det har vært en sann glede å handle via Norsk Lystbåtformidling!! :yesnod: Vi har hatt en enestående dialog. og Leiv Borgen har tydligvis så mye erfaring i dette at han vet hva som er viktig og riktig! Det er jeg nok sikker på at forrige eier også syntes.

Siden dialogen med gearet har vært så god, sa jeg meg villig til å demontere dette gearet for forsendelse selv. Dette for å gi mitt bidrag til en sak ingen av oss ønsket.

Så et lokalt værksted skulle ha 3700.- for å løsne gearet og legge det på dørken. Jeg tok det ut alene uten store problemer!! Ikke tok det veldig lang tid heller!!

Så da har jeg illefall spart forrige eier for nesten 8000 i demontering og eventell montering.

Det nå ikke så lenge til roret kommer tilbake fra oppretting og propeller bladene er hvisnok kommet, så jeg håper på at det kommer på plass snart.

Glemte kamera i båten igjen så de siste bildene får komme siden.

img_2878.jpg

Dette viser påbegynt køyeseng med en liten skillevegg under, dette blir et skap til sengetøy osv.

Skal komme med bilder i morgen:-)

Hilsen ERik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...