frihågen Startet 10.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2007 (redigert) Ja, va er den beste måten i hindre dette på?? Er det noe man kan smørre på rutene?? Har hørt om glyserin, eller va d heter?? Redigert 10.Oktober.2007 av frihågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Såpevann! Dvs. en mild løsning av Zalo & vann. Det finnes flere som selger slikt på sprayflaske eller impregnerte kluter, men de innholder stort sett bare tensider & vann (=såpe & vann) de også. Edit: + Wallas, Webasto el.l. ??? Redigert 10.Oktober.2007 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 Så tørt miljø i båten som mulig og god ventilasjon er vel ikke å forakte Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
JonnyBoy Svart 10.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2007 (redigert) Dessuten er det viktig at rutene vaskes og holdes rene. Ruter som er skitne og fulle av fettflekker dugger mye lettere enn skinnende rent glass. Redigert 10.Oktober.2007 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Nor_west Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Bruk litt rein Salo på en klut som du tørker vinduene med,det ser fælt ut med det samme men etter en liten stund blir det bra og duggen blir borte.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Beste middel for å hindre dugg er uten tvil en skikkelig defroster. Da er problemet løst en gang for alle. Burde være en grei affære i din båt. Defrostere er dessuten rimelige i innkjøp. No jobb må påregnes ifbm strekking av luftslange ( er ). Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Bare ikke bruk Rain-X, for det er mildt sagt noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Bare ikke bruk Rain-X, for det er mildt sagt noe dritt. Uten at jeg har prøvd Rain-X selv så er her to linker til positiv omtale av produktet. Rain-X Rain-X Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Rain X er jo laget for å brukes på utsiden av vinduene, her fungerer dette fint. At det skulle ha noen positiv effekt på innsiden i forhold til duggproblemer har jeg aldri hørt. Støtter tidligere forslag med zalovann, dette virker ! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Rain X er kjempeprodukt på utsiden.. MEN på innsiden blir det et H... Det vil dugge mye mere enn før og er meget vanskeligt å få bort.. Egen erfaring.. Zalo er ok, men husk å polere tørt. Et bedre middel er en liten skvett salmiakk + mye vann + en dråpe eller to med Zalo. Dusj på ruten og poler ruten til den er HELT tørr. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
frihågen Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 Kom selv over denne http://www.nanocover.no/produkter/marine/antidugg_glass.html Kunne kansje være noe å prøve seg på, noen som har erfaring med nano?? Sitér dette innlegget Link to post
frihågen Svart 11.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2007 (redigert) http://www.nanocover.no/produkter/marine/antidugg_glass.html Redigert 11.Oktober.2007 av frihågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
frihågen Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Kansje "spytt" hjelper, dykkerne spytter jo i maska :)) Sitér dette innlegget Link to post
frihågen Svart 19.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Har nå fått prøvd nano duggmiddel, funker fint d. :) http://www.nanocover.no/produkter/marine/antidugg_glass.html Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Biltema selger en spray for bilens vinduer men jeg antar det blir likt på sjøen? Art : 36-173 Antiduggmiddel Hindrer duggdannelse på bilens ruter. Sprayflaske: 200 ml. I far sin båt har vi noen filler som skal hjelpe på dugg. Det hjelper litt men det beste er å åpne vinduet en stund Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 Hammer..... Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Heisann, løfter denne til tops igjen jeg. Jeg sliter med dugg på vinduene. Spesielt om morgenen etter overnatting. Men en liten kveldstur i regnvær kan være problematisk nok. Har en bra Mikuni som gir mer enn nok varme i cockpit og salong, men likevel, masse dugg på vindu/vindskjerm. Jeg har ikke dyse fra Mikuni på vindu. Er ikke så veldig lysten på å styre med røropplegg og dyser og greier til denne. Såååå, jeg lurer på om noen har bra erfaring med sånne 12voltsgreier; ala biltema defrostervifte. Greier man å fjerne dugg med de "mikke mus" greiene der, ..... fra Biltema (eller lignende)? Andre tips? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
puddingen Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Har en "mikke mus " greie fra biltema til 139 kr med sugekopp og den virker forbøusende bra. Vel å merke sålenge dieselvarmarn går og det er god varme i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Ikke kjøpt den Antidugg greia til Biltema, jeg har testet den og er mildt sagt bare klineri på boks. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Capt'n Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Oki puddingen, det hørtes jo lovende ut. Er det den typen med lang flat dyse du har, eller er det sånn med rund dyse? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Jeg har en slik med flat dyse kjøpt for ett par 100 på båtbutikk, men har knapt brukt den, syntes ikke at det var det store, men som sagt ikke prøvd ut mye. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Capt`n! En sånn rund sak (vifte) med sugekopp. Holdt forbausende nok hele forrige sesong.... og går enda! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Hei. Jeg har en slik billig plastiksak fra bilrekvisitabutikk. Den fjerner duggen effektivt, men den trekker ca. 10A. Med motoren igang, er egentlig ikke det noe problem. Dette er imidlertid min vifte nummer to. Den andre tok fyr! Viften stoppet, og med en rødglødende 100W glødetråd, smeltet plasten og flammene sto opp. Litt skremmende, men egentlig helt ufarlig da de skjedde rett fremfor øynene på meg og var lett å slukke med en våt oppvaskklut over. Tror neppe disse billigsakene er særlig sertifisert av Veritas og andre institutter!?¤# Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Capt'n Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 (redigert) Tenkte på en slik ja. Strømtrekk er ikke no problem, den benyttes jo kun med motoren i gang. Men puddingen: har du bilde/link/type av den du benytter? Interessant med sugekopp, da kan den pakkes bort når den ikke benyttes. Og: er det varme i din type, eller er det kun vifte? Redigert 14.Mars.2009 av Capt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
RSL Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 I snekka (scand Classic 25') brukte vi T-lys på dasjbordet når det regnet ute. Det funket greit nok og var litt kos i tillegg. Vifte er sikkert mer effektivt, men som billigløsning, er T-lys helt ok. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.