Jump to content

Beste middlet for å hindre dugg på vinuene?

frihågen

Recommended Posts

Så tørt miljø i båten som mulig og god ventilasjon er vel ikke å forakte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Rain X er kjempeprodukt på utsiden..

MEN på innsiden blir det et H... Det vil dugge mye mere enn før og er meget vanskeligt å få bort.. Egen erfaring..

Zalo er ok, men husk å polere tørt. Et bedre middel er en liten skvett salmiakk + mye vann + en dråpe eller to med Zalo. Dusj på ruten og poler ruten til den er HELT tørr. :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 1 år senere...

Heisann, løfter denne til tops igjen jeg.

Jeg sliter med dugg på vinduene. Spesielt om morgenen etter overnatting. Men en liten kveldstur i regnvær kan være problematisk nok. Har en bra Mikuni som gir mer enn nok varme i cockpit og salong, men likevel, masse dugg på vindu/vindskjerm. Jeg har ikke dyse fra Mikuni på vindu. Er ikke så veldig lysten på å styre med røropplegg og dyser og greier til denne.

Såååå, jeg lurer på om noen har bra erfaring med sånne 12voltsgreier; ala biltema defrostervifte. Greier man å fjerne dugg med de "mikke mus" greiene der, ..... fra Biltema (eller lignende)?

Andre tips?

Vennlig hilsen Capt'n.

Hei.

Jeg har en slik billig plastiksak fra bilrekvisitabutikk.

defroster.jpg

Den fjerner duggen effektivt, men den trekker ca. 10A. Med motoren igang, er egentlig ikke det noe problem.

Dette er imidlertid min vifte nummer to. Den andre tok fyr! Viften stoppet, og med en rødglødende 100W glødetråd, smeltet plasten og flammene sto opp. Litt skremmende, men egentlig helt ufarlig da de skjedde rett fremfor øynene på meg og var lett å slukke med en våt oppvaskklut over. Tror neppe disse billigsakene er særlig sertifisert av Veritas og andre institutter!?¤#

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...