Jump to content

Beste middlet for å hindre dugg på vinuene?

frihågen

Recommended Posts

Capt`n! Sorry,trodde jeg hadde et bilde av dashen hvor den syntes men neida. Anyway.. du finner dem på side 43 i biltemakatalogen:elvifte 12v 3 stk. uten varme alle samma. Jaug litt på prisen ser jeg... 69,90. Hmm. tar meg kanskje råd til en på babord side også..?

Bråker de Bitema viftene like mye som sånne billige 12v vifter pleier. Har hatt ett par typer i andre båter.

Den ene var ei sånn rund vifte fra Maritim uten varme, hvor vifta dreier fra side til side. Den andre vet jeg ikke hvor kom fra men den var med noen varme tråder. Ikke makan til LarsH sin.

Begge to bråkte noe forferdeligt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Om jeg ikke tar helt feil er det vel 39-1956

Elvifte, 12 V

Med én hastighet. For tilkobling til sigarettenneruttak. Fot med sugekopp. 1,8 m kabel. Effekt: 3,8 W. 12 V. Pris: 79,90,-

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Zalo er tingen! Ver vel forøvrig en rallysjåfør som for en tid siden brukte dette trikset da han hadde gitt opp alt annet av dyre luriumer! ;)

Det trikset har jeg brukt med hell i bilen i over 40 år, og jeg kjører ikke rally! :wink: Ha også gjerne en god sprut Zalo på spylertanken sammen med en "dasj" Salmi. Da får du "verdens beste" spylervæske. :wink:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette svaret er det aldersgrense på! Dessuten bør svake mager og de fleste kvinner trykke på "Venstre Pil" med en gang.

Folk som ikke leser bruksanvisning og spytter i motvind - Skroll videre ned.

Grav fram den grønneste og feiteste guggklysa du kan. Gugg på vinduet. Gni det utover med en nal. Duggproblemer er historie.

Men fluer er en annen sak.

Kjøpte denne på Biltema for noen år siden : 40-420 ..... Kupevarmer 12 V .

Fungerer godt når den fungerer :-)) Opplever stadige brudd i ledningen. Har nå klippet vekk

alt utenom sigarettpluggen så den fungerer fortsatt som nødløsning.

Ble litt lei av at den ofte sluttet å fungere så jeg bygget opp ett røropplegg for varmluft som kommer

fra varmapparatet koblet til motorkjølvannet. DET fungerer bra :yesnod: .

I snekka (scand Classic 25') brukte vi T-lys på dasjbordet når det regnet ute. Det funket greit nok og var litt kos i tillegg. Vifte er sikkert mer effektivt, men som billigløsning, er T-lys helt ok.

Det gjorde jeg også før. Helt til den ene ruta en dag sprakk. Kaldt regn på utsiden og varmt lys på innsiden lager spenninger i ruta :sad:

Redigert av enter4u (see edit history)
Heisann, løfter denne til tops igjen jeg.

Jeg sliter med dugg på vinduene. Spesielt om morgenen etter overnatting. Men en liten kveldstur i regnvær kan være problematisk nok. Har en bra Mikuni som gir mer enn nok varme i cockpit og salong, men likevel, masse dugg på vindu/vindskjerm. Jeg har ikke dyse fra Mikuni på vindu. Er ikke så veldig lysten på å styre med røropplegg og dyser og greier til denne.

Såååå, jeg lurer på om noen har bra erfaring med sånne 12voltsgreier; ala biltema defrostervifte. Greier man å fjerne dugg med de "mikke mus" greiene der, ..... fra Biltema (eller lignende)?

Andre tips?

Morradugg er vel ikke så uvanlig. Hvordan er det med ventilasjon? Har et sabla bra produkt jeg bruker på min MC hjelm for å unngå dugg på visir, men gidder ikke å anbefale dette her, da det kommer i tuber på noen få milliliter som påføres med en liten søt klut som ikke loer.

Grav fram den grønneste og feiteste guggklysa du kan. Gugg på vinduet. Gni det utover med en nal. Duggproblemer er historie. Men fluer er en annen sak.

Ypperlig råd det, selv om klysa ikke nødvendigvis må være grønn. Når jeg finner frem dykkermasken med snorkel, er det første jeg gjør å spytte godt på innsiden av glasset og gni det utover. Null dugg. Men fisefin må en selvfølgelig ikke være for å ta ibruk slike metoder.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Test dette hjemme på badet: Barberskum på en del av speilet og tørk av med ren klut (speilet skal være rent først). Ta en dusj, og om du er vant til å få dugg på speilet, skal du nå se forskjellen der du har brukt skummet.

Skal funke like greit på ruter.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Test vil bli utført om 6 timer.

lang varm dush på ett trangt lugar bad. Må vel være ett bra testomeråde.

Vanligvis så nærmest renner det av speilen når jeg er ferdig dushet.

Resultat kommer i morra

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

AND THE WINNER IS Gillete Regular Gel :flag::flag:

Tok litt Barb. gel på litt vått toalett papir. Smørte utover halve speilet. Trket av med ett håndkle. Nærmest polerte for å få speilen like klar som den hadde vært tidligere. Det var ikke mye arbeid for å få det til.

Etter 10 sekunder i dushen begynte duggen å komme på ikke behandlet omeråde. Behandlet område klart.

Etter 1 minutt , var det tykt dugglag på ikke behandlet omeråde. Behandlet område klart.

Etter 10 minutter var det nærmest tyrkiskt bad, vannet rant av skotta, tykt dugglag på ikke behandlet område. Behandlet område var nå litt uklart. Ikke av dugg, men av vann filmen som la seg på speilet.

Konklusjon. Fungerte over all forventning.

Hvor ofte man bør gjenta behandlingen vet jeg ikke.

Regner med at Stewarden pusser speilen i dag. Så jeg regner vel med at effekten er borte i kveld. Men spennende å se.

MEDLEM I KNBF

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...