Jump to content

Har du røykvarsler i båten?

Hilmar 2

?  

389 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Har 3 stk.montert. En i AC, en i forluggar samt en i tillegg som jeg fester oppunder kallesja m borelås før vi går og legger oss om kvelden. :smash:

Det er størst risiko for at en brann starter i cocpit / motorrom da varmer, kokeapparat, dieseltanker, sikringsskap mm. er montert her. Ett tidlig varsel her vil jeg mene er fornuftig og det er jo via dette rommet alle må ut dersom det skulle begynne å brenne. :sleep::eek:

BILLIG er det også; sy fast en borelås på kallesjas innside (høyeste punkt) og lim andre borelåsen fast i røykvarsleren med tec7 el. tilsv.

Mvh Fantasy

For en tid siden var jeg på utrykkning til en herværende gjestehavn.Røykutvikling i båt.

Kortversjon: Nyinstalert varmtvannstank,landstrøm,tørr tank(ikke vann i tanken).Nedsmelting av tank.

Eier av gjestehavn ringte 110 etter å ha hørt røykvarsler. Etter endt aksjon prøvde undertegnede å reklamere

for viktigheten av røykvarsler i båt blant gjestebåtene som lå der. Da ble jeg SKJIKKELIG SKRÆMT JA.

Folk satt med sine hvitvinsglass og var irriterte for at de hadde blitt forstyrret av en intens lyd som ingen kunne plassere.

Over 1,5 time har folk hørt denne lyden uten å ha undersøkt hva det var for noe. Skremmende. Stol på naboen??

• 1 år senere...
Har 2 røyk varslere og 1 gassvarsler. ØØØØØØØØhh montert, nei.

Vihar røykvarsler - plassert i trappeoppgangen fra kabinene. I motorrommet er det automatisk slukkesystem - så der trenger vi ikke varsling. Poenget med varsleren er å få tid til å komme seg ut. Brannslukkerne er til for å slå ned flammene om vi ikke kommer ut. Brenner det i båten er det vanskelig å få slukket - derfor har vi god forsikring.

Finnes det gassvarsler med innebygd batteri?

I motorrommet er det automatisk slukkesystem - så der trenger vi ikke varsling.

Jeg er ikke enig, Bitteliten. Se på innlegget mitt foran. Jeg fikk alarm før jeg kunne se eller lukte eksos.

Jeg har også automatisk brannslukking med nedstenging av alle motorer, men dette utløses jo av varme, altså først etter at det har tatt fyr. Brannvarsleren sier ifra så fort den lukter eller ser røyk, og den har bedre nese/øyne enn oss.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...