roaldbj Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 ....Finnes det gassvarsler med innebygd batteri? Jeg har søkt litt etter dette. Det eneste jeg har fundet er noen varslere som må kobles til 12 volt anlegget ombord. En av disse er denne: http://www.boligsikring.no/modules.php?nam...page&pid=54. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Jo da, vi har to stykker. De var montert da vi kjøpte båten, så vi liter ikke helt på dem, derfor har vi kjøpt nye. Denne tråden var en fin påminning om å få montert de nye røykvarslerne. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
ing Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Hvilken type varsler må en ha i tillegg til røykvarsler når en har wallas varmeapperat som går på lampeolje ? F.eks denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57032943 Alarm for Kullos. Kullos dannes ved ufullstendig forbrenning av organisk materiale f.eks. grillglør, eksosrør på biler etc. Usynlig og luktfri gass som dreper. Sitér dette innlegget "Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig" Link to post
BMP Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Ja den kullos alarmen vil jo detektere en eksoslekarse fra Walasen. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Ja. Har både gassvarsler, kullosvarsler og røykvarsler. Var fabrikkmontert i USA allerede i 1991. Sitér dette innlegget Link to post
Bruningen Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 CO varsler bør være obligatorisk i alle lukkede båter. Vi har to typer røykvarslere : Optisk - reagerer på røyk (siktreduksjon) Ionisk (den "vanlige" med radioaktiv merke på) - reagerer på åpen flamme En optisk vil gi vesentlig færre feilalarmer ombord (er bla.a vesentlig mer tolerant for matos, men svir du pølsene....), samt slår ut på ulmebranner (80 % av branner starter som ulmebranner). Profesjonelle anlegg bruker utelukkende optiske detektorer. Og for all del - skift batteri årlig - en viktig del av klargjøring til sesongen. Og med det miljøet de blir utsatt for - skift vanlige røykvarslere hvert 5. år (i private hjem anbefales det å skifte de ut hvert 10.) I maskinrom bør en montere en smeltekabel som deteksjon. Erfaringsmessig er en kabel med smeltepunkt rundt 100 grader passende. I sin enkleste form er dette en kabel som kortslutter på angitt temperatur. Koblet til en NO utgang på alarmsystemet ombord (evnt en liten brann / innbrudsenhet) vil dette fungere utmerket. Best er det naturligvis med sløyfeovervåking, men dette er ikke et absolutt Slukking av maskinromsbrann er et tema for seg selv. Halon er forresten forbudt, og en skal være klar over faremomentene ved bruk av dette. Jeg vil på det sterkeste anbefale å skifte ut Halonanlegget. Begrunnelsen på at en ikke trenger deteksjon i maskinrom med automatisk slukkeanlegg vil jeg også gi noen kommentarer til. Et automatisk slukkeanlegg må være med alarm og autostopp av motor (er) dersom det skal fungere mens motor går. En dieselmotor på fullt pådrag vil på et øyeblikk suge ut slukkemiddelet av motorrommet, og har en da ikke alarm/autostopp, kjører en bare videre mens bålet trives godt i luftstrømmen inn til motor.... Og uansett....jeg vil gjerne vite at det brenner i maskinrommet på MIN båt når jeg (og gjerne familien) er ombord. For de som ikke har slukkeanlegg i maskinrom ombord : Der finnes i handelen noen gjennomføringer til en høyst overkommelig pris (Leif H Strøm art no 40 10 52), som en kan stikke slangen til brannslukkeren inn i motorrommet og slukke uten å åpne motorluken. Eller i sin enkleste form : sett i et lite dekkspons. Og...6 kg slukker med slukkeklasse 43 A er det minste en bør ha ombord... Ble litt mer en kommentarer på røykvarslere, men jeg greidde ikke å la være... Sitér dette innlegget Kritisk -men stabilt..... Link to post
Sjøtummel Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Kullosvarsler bør være obligatorisk utstyr i alle båter med rom under dekk eller som brukes med lukket kalesje. Vær også oppmerksom på at vanlige CO-varslere ikke er så glad i fuktige miljøer. Skal man være på den sikre siden bør man bruke CO-varsler godkjent for maritim bruk. Kombinerte alarmer er heller ikke det smarteste. Røykdetektor monteres gjerne i takhøyde, gassdetektorer nær dørken og CO bør måles i hodehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Godt poeng du har der. Har du vanlige røykvarslere (ionisk eller optiks) eller var det CO varsler? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Godt poeng du har der. Har du vanlige røykvarslere (ionisk eller optiks) eller var det CO varsler? For min del er det bare et par CO-varslere montert. Bare slurv at jeg ikke har montert en vanlig røykvarsler også. (Det er rettere sagt planleggingssyken, for jeg tenkte i sin tid å skaffe røyk- og gassdetektor som kunne kobles på GSM-alarm.) Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Har to røykvarslere om bord. En fremme rett utenfor luger, og en bak i tak over trappenedgang til akter lugaren. Barna ligger fremme og jeg og fruen bak. Monterte dette for å ha en mulighet til å redde barna. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Har du vanlige røykvarslere (ionisk eller optiks) eller var det CO varsler? Det var varsler som sto der, regner med at det er tradisjoell ionisk. Jeg har lest at slike ikke kan brukes i motorrom, da de vil gi alarm stadig vekk. Vel, det stemmer ihvertfall ikke hos meg, eneste alarm jeg har hatt var da jeg skulle ha den! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Har reise branvarsler, burde ta med de som ble byttet ut da alarmen kom i hus. Og montere de fast. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fanafjord Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Vær også oppmerksom på at vanlige CO-varslere ikke er så glad i fuktige miljøer. Skal man være på den sikre siden bør man bruke CO-varsler godkjent for maritim bruk. Kjenner noen til en CO varsler som er godkjennt for maritmt bruk? Claes Ohlson sin er vel neppe godt nok? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Kjenner noen til en CO varsler som er godkjennt for maritmt bruk? Claes Ohlson sin er vel neppe godt nok? Løfter denne igjenn eg Gammel eber ombord, så eg ønsker å få noko pålitelig varsling.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Tja, amerikanske Fireboy-Xintex har noen ordentlige saker. http://www.fireboy-xintex.com/co-detectors.html Det finnes flere produsenter som følger den amerikanske FG-godkjenningen som har egne regler for denne typen utstyr i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Kjenner noen til en CO varsler som er godkjennt for maritmt bruk? Claes Ohlson sin er vel neppe godt nok? Hva er det for noe galt med dem? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57032940 Tenkte jeg skulle bestille 1 stk CO og ett stk Gass alarm nå. Fint at denne tråden kom opp nå, så jeg ikke glemte det igjen. Skulle hatt dem innstalert før påsketuren. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hva er det for noe galt med dem? Vanlige kullosalarmer er ikke så glade i høy luftfuktighet. Dette er alarmer som måler hvor mye kullos du blir utsatt for over tid, og ikke at det er litt kullos i lufta (det er det alltid, og litt mer enn vanlig når folk røyker). Du er dermed avhengig at denne detektoren måler riktig og ikke gir alarm en halvtime for seint. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Alarmen vil bli plassert i ett "tørt" område. Hadde tenkt å sette den ved Webastoens eksos slange. Hvis det blir en lekasje der så vil vel alarmen gå? Enten der, eller i det ene skapet i aktercabin som er nærme den eksosen. Og hvor eksosen eventuelt først kommer sigende, etter eksosslangekanalen. Varmeren er jo den eneste kullosprodusenten av betydning, som går når vi sover. Bortsett fra vårt helt personlige gasskraft verk da. Redigert 28.Mars.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sydspissen Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Løfter denne litt nå som behov for varme blir større fremover.... Har noen et forslag til en alarm som jeg kan installere i motorrommet ? - Den må kunne varsle om eksosbend ryker mens motoren går - Eller om Eber'en plutselig begynner og fuske og sprer CO2... Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) Ingen som kan anbefale meg en varsler i motorrommet ? Noen av disse ? http://www.tryggogsikker.no ...litt gøy denne da: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=539500 Redigert 27.September.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 (redigert) En optisk vil gi vesentlig færre feilalarmer ombord (er bla.a vesentlig mer tolerant for matos, men svir du pølsene....), samt slår ut på ulmebranner (80 % av branner starter som ulmebranner). Tilleggsinfo om optisk røydetektor: Moderne møbelstoffer utsondrer mye (giftig) røyk. Likeens disse hersens skumplastmadrassene. Sigarettglør kan ligge og ulme lenge. Og hvem har ikke te-lys? De nye billige typene med lite stearin kan antenne eksplosivt ved vanlig bruk. (Er ikke de blitt forbudt å selge ?) Se f.eks her: NRK Østafjells Les PDf-filen til Norsk Brannvernforening om brann og møbelstoffer: Link til PDF-fil. Veldig bra innlegg, Bruningen! Alltid godt med faktaopplysninger. Redigert 27.September.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 ...men hva fyller dere motorrommet med av alarmer og nivåvakter ? http://nereides.no/vannlekkasje_alarm.htm http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=2320 Noen som har kamera i motorrommet også ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.