Jump to content

Har du røykvarsler i båten?

Hilmar 2

?  

389 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jo da, vi har to stykker. De var montert da vi kjøpte båten, så vi liter ikke helt på dem, derfor har vi kjøpt nye. Denne tråden var en fin påminning om å få montert de nye røykvarslerne.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Hvilken type varsler må en ha i tillegg til røykvarsler når en har wallas varmeapperat som går på lampeolje ?

F.eks denne:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57032943

Alarm for Kullos. Kullos dannes ved ufullstendig forbrenning av organisk materiale f.eks. grillglør, eksosrør på biler etc. Usynlig og luktfri gass som dreper.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

CO varsler bør være obligatorisk i alle lukkede båter.

Vi har to typer røykvarslere :

Optisk - reagerer på røyk (siktreduksjon)

Ionisk (den "vanlige" med radioaktiv merke på) - reagerer på åpen flamme

En optisk vil gi vesentlig færre feilalarmer ombord (er bla.a vesentlig mer tolerant for matos, men svir du pølsene....), samt slår ut på ulmebranner (80 % av branner starter som ulmebranner).

Profesjonelle anlegg bruker utelukkende optiske detektorer.

Og for all del - skift batteri årlig - en viktig del av klargjøring til sesongen.

Og med det miljøet de blir utsatt for - skift vanlige røykvarslere hvert 5. år (i private hjem anbefales det å skifte de ut hvert 10.)

I maskinrom bør en montere en smeltekabel som deteksjon. Erfaringsmessig er en kabel med smeltepunkt rundt 100 grader passende. I sin enkleste form er dette en kabel som kortslutter på angitt temperatur. Koblet til en NO utgang på alarmsystemet ombord (evnt en liten brann / innbrudsenhet) vil dette fungere utmerket. Best er det naturligvis med sløyfeovervåking, men dette er ikke et absolutt

Slukking av maskinromsbrann er et tema for seg selv.

Halon er forresten forbudt, og en skal være klar over faremomentene ved bruk av dette.

Jeg vil på det sterkeste anbefale å skifte ut Halonanlegget.

Begrunnelsen på at en ikke trenger deteksjon i maskinrom med automatisk slukkeanlegg vil jeg også gi noen kommentarer til.

Et automatisk slukkeanlegg må være med alarm og autostopp av motor (er) dersom det skal fungere mens motor går. En dieselmotor på fullt pådrag vil på et øyeblikk suge ut slukkemiddelet av motorrommet, og har en da ikke alarm/autostopp, kjører en bare videre mens bålet trives godt i luftstrømmen inn til motor....

Og uansett....jeg vil gjerne vite at det brenner i maskinrommet på MIN båt når jeg (og gjerne familien) er ombord.

For de som ikke har slukkeanlegg i maskinrom ombord :

Der finnes i handelen noen gjennomføringer til en høyst overkommelig pris (Leif H Strøm art no 40 10 52), som en kan stikke slangen til brannslukkeren inn i motorrommet og slukke uten å åpne motorluken.

Eller i sin enkleste form : sett i et lite dekkspons.

Og...6 kg slukker med slukkeklasse 43 A er det minste en bør ha ombord...

Ble litt mer en kommentarer på røykvarslere, men jeg greidde ikke å la være...

Kritisk -men stabilt.....

Kullosvarsler bør være obligatorisk utstyr i alle båter med rom under dekk eller som brukes med lukket kalesje.

Vær også oppmerksom på at vanlige CO-varslere ikke er så glad i fuktige miljøer. Skal man være på den sikre siden bør man bruke CO-varsler godkjent for maritim bruk.

Kombinerte alarmer er heller ikke det smarteste. Røykdetektor monteres gjerne i takhøyde, gassdetektorer nær dørken og CO bør måles i hodehøyde.

Godt poeng du har der. Har du vanlige røykvarslere (ionisk eller optiks) eller var det CO varsler?

For min del er det bare et par CO-varslere montert. Bare slurv at jeg ikke har montert en vanlig røykvarsler også. (Det er rettere sagt planleggingssyken, for jeg tenkte i sin tid å skaffe røyk- og gassdetektor som kunne kobles på GSM-alarm.)

Vær også oppmerksom på at vanlige CO-varslere ikke er så glad i fuktige miljøer. Skal man være på den sikre siden bør man bruke CO-varsler godkjent for maritim bruk.

Kjenner noen til en CO varsler som er godkjennt for maritmt bruk? Claes Ohlson sin er vel neppe godt nok?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 2 måneder senere...
Kjenner noen til en CO varsler som er godkjennt for maritmt bruk? Claes Ohlson sin er vel neppe godt nok?

Hva er det for noe galt med dem?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=57032940

Tenkte jeg skulle bestille 1 stk CO og ett stk Gass alarm nå.

Fint at denne tråden kom opp nå, så jeg ikke glemte det igjen. Skulle hatt dem innstalert før påsketuren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hva er det for noe galt med dem?

Vanlige kullosalarmer er ikke så glade i høy luftfuktighet. Dette er alarmer som måler hvor mye kullos du blir utsatt for over tid, og ikke at det er litt kullos i lufta (det er det alltid, og litt mer enn vanlig når folk røyker). Du er dermed avhengig at denne detektoren måler riktig og ikke gir alarm en halvtime for seint.

Alarmen vil bli plassert i ett "tørt" område.

Hadde tenkt å sette den ved Webastoens eksos slange. Hvis det blir en lekasje der så vil vel alarmen gå?

Enten der, eller i det ene skapet i aktercabin som er nærme den eksosen. Og hvor eksosen eventuelt først kommer sigende, etter eksosslangekanalen.

Varmeren er jo den eneste kullosprodusenten av betydning, som går når vi sover. Bortsett fra vårt helt personlige gasskraft verk da.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 5 måneder senere...
En optisk vil gi vesentlig færre feilalarmer ombord (er bla.a vesentlig mer tolerant for matos, men svir du pølsene....), samt slår ut på ulmebranner (80 % av branner starter som ulmebranner).

Tilleggsinfo om optisk røydetektor: Moderne møbelstoffer utsondrer mye (giftig) røyk. Likeens disse hersens skumplastmadrassene.

Sigarettglør kan ligge og ulme lenge. Og hvem har ikke te-lys? De nye billige typene med lite stearin kan antenne eksplosivt ved vanlig bruk.

(Er ikke de blitt forbudt å selge ?) Se f.eks her: NRK Østafjells

Les PDf-filen til Norsk Brannvernforening om brann og møbelstoffer: Link til PDF-fil.

Veldig bra innlegg, Bruningen! Alltid godt med faktaopplysninger.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...