Jump to content

Nidelv 28 med baugpropell ? 1982 mod.

Fusebox

Recommended Posts

Heisann,

Ny (brukt) Nidelv 28 er innkjøpt, plutselig :smiley:

Tenker umiddelbart å oppgradere med diverse, som baugpropell og ankervinsj. Er det noen som har installert baugpropell i denne båten ? Den har det første skroget med innstøpt septik tank i kjølen foran (noen som vet størelse, har sett antydninger om ca.130 liter ?) og det må vel kanskje opereres litt i denne tanken for å få inn tunellen ?

Det blir gøy med renovering av båt i vinter, med kosevarer :drink:

Hilsen

Are

Hei og gratulerer med praktisk og grei båt! :flag:

Vi har også en '82-modell - med baugpropell. Den er montert liggende i det forreste rommet (foran septiktanken), slik at undervannshuset til propellen kommer ut i forkant av tunnelen og "peker" bakover. Hvorvidt det måtte gjøres noe inngrep i septiktanken i forbindelse med monteringen, vet jeg ikke, da dette var montert før vi kjøpte båten. Jeg kan ta en nærmere titt og også få tatt noen bilder i løpet av helga, hvis det er av interesse.

Når det gjelder septiktanken, så vet jeg faktisk ikke størrelsen på den :blush: Jeg har imidlertid noen spesifikasjoner fra Nidelv liggende i "båtbiblioteket". Skal sjekke i løpet av helga om det står noe om størrelsen på tanken der.

Hei, og takker for bilder og gratulasjoner. Endelig er "ordentlig" båt anskaffet.

Fikk båten kjørt hjem i dag, med et ublidt møte med en litt for lav undergang som kostet meg topplanternen. Sjåføren var også lei seg, men det var heldigvis bare glasset som gikk. Bare så det er sagt, jeg ringer og bestiller samme sjåføren igjen til våren :yesnod:

Men, jeg ble litt skremt når jeg fikk satt båten ned. Det virket som om den "vaglet" på kjølen ? Skal det være slik ? Riktignok er kjølen ganske så høy, men jeg synes det virket litt svakt ? Noen som har sett det samme ?

Ellers blir det gøy å endelig få et prosjekt som er verdt å videreføre. Hva som blir gjort gjenstår å se, men mange planer er under klekking. Får se hvor mye arbeidslyst som dukker opp ("Arbeidslyst, kom treng deg på. Her skal du motstand finne." Fritt etter Solan).

Bilder kommer sikkert litt etterhvert, hvis noen har interesse av å titte :seeya:

Hilsen

Are

Men, jeg ble litt skremt når jeg fikk satt båten ned. Det virket som om den "vaglet" på kjølen ? Skal det være slik ? Riktignok er kjølen ganske så høy, men jeg synes det virket litt svakt ? Noen som har sett det samme ?

Hva mener du egentlig med at den "vaglet", og hva er det som virker svakt?

Jeg pleier å bygge opp opplagsunderlaget foran ca 40cm høyere enn det jeg har under den bakerste delen av kjølen, og da syns jeg båten står helt greit.

Er det denne du har kjøpt?

Hva mener du egentlig med at den "vaglet", og hva er det som virker svakt?

Jeg pleier å bygge opp opplagsunderlaget foran ca 40cm høyere enn det jeg har under den bakerste delen av kjølen, og da syns jeg båten står helt greit.

Jeg satte båten ned, med en ILAS støtte foran, og bare kjølen ned på en planke på bakken, uten sidestøtter akter (de kommer i løpet av dagen).

Det jeg da ser, er at jeg kan dytte litt på båten sidelengs, og ser at kjølen (som ideelt sett skuller vært 90 grader på skroget uansett) svikter litt (som en pendel) fra side til side. Nå er det jo ca. 2 tonn på denne, og det skal vel endel glassfiber til før den er helt stiv med denne vekten.

Synes det så litt merkelig ut, men det ser ikke ut til å være sprekker i overgang kjøl/skrog. Skal se innvendig i dag, etter at sidestøtter er satt på plass.

Er det denne du har kjøpt?

Yep! :yesnod:

"Er det snart vår nå, mor ?" ... "Nå da, mor ?" ... "Er det lenge til våren NÅ, da ?"

Hilsen

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Det jeg da ser, er at jeg kan dytte litt på båten sidelengs, og ser at kjølen (som ideelt sett skuller vært 90 grader på skroget uansett) svikter litt (som en pendel) fra side til side. N

Som ukvalifisert "synser" synes jeg dette høres litt urovekkende ut :eek:

Det spørs jo selvfølgelig hvor mye den "pendler"....

- men her vil du sikkert få mange kommentarer fra folk som har greie på slikt.

Er det svikt i kjølen sideveis så har du et meget alvorlig problem med båten... jeg stiller meg litt tvilende til at dette virkelig er mulig uten at det markante sprekker i skoget...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har tittet litt mere, men finner ingen antydninger til sprekker eller annet rart. Vil anta at sprekker vil dannes i overgang kjøl/skrog. Vrikket litt på båten mens jeg tittet nedi, og så heller ingen antydninger til "buler", bruddflater eller lignende.

Jeg har holdt tilbake 25.000 av kjøpesum, men antar at det ikke dekker rare utbedringen om det er strukturelle skader.

Det er vel ca. 60 cm høyde på kjølen bakerst, og det er vel ikke til å unngå en viss svikt i glassfiberen med 2000 kg hvilende på den ? Det rare er rikgtignok at det skal så lite krefter til (en hånd uten å måtte ta spenntak noe sted) før jeg kan få den til å "vagle". Det ser heller ikke ut til at det er noen markant svikt i kjølfestet, men heller at hele skrog-bunnen muligens følger med ? Vanskelig å forklare.

Skal prøve å forklare "vagle" litt bedre : Det er mulig å bevege båten sidelengs i horisontalplanet, den vipper ikke på kjølen vertikalt (opp på babord, ned på styrbord). Har ikke tatt så hardt i, men beveger den vel opp mot 5 cm (2,5 cm hver vei) uten problemer.

Hadde vært MEGET godt å få en "second opinion" på dette.

Har ikke fått permanent støtte bak enda, den står på to biljekker som presser på trebjelker mot skrogbunn i ytterkant av skrogbunn, 1 på hver side.

Tok litt mot til meg, og tok i litt hardere. Tror ikke det er så mye som 5 cm engang, før jeg må ta hardere i for å bevege den. Heller nærmere 3 cm (1,5+1,5), men vanskelig å si.

Hadde vært fint med av et bilde av hvordan kjølen din står på bakken. Normalt opplag av motorbåter i havna vår er med tre opplagspunkter, ett fortil under kjølen, omkring mellom kølens fremre punkt og halve båtlengde, og to aktentil på SB og BB side nær akterspeilet eller tilsvarende hvor kjøl og skrogside går sammen. Her pleier glassfiberstøpen å være relativt tykk. Dersom båten hviler på kjølen i hele dens lengde har jeg ikke registrert den svikt du beskriver. Om kjølen aktentil hviler på et mindre område er det vanlig å observere noe svikt.

Heia,

Da var endelig telefonen til Nidelv unnagjort, og svaret var at dette nok ikke var noe å bekymre seg for.

Så da, sier vi det, og begynner å øse inn både penger og arbeidstid i båten. Den skal bli fiiiin til sommeren ... Kanskje :wink:

I alle fall finere :lol:

...kanskje til og meg baugpropell og ankervinsjer og karplotter og nytt kjøleskap og nye tanker og nye ledninger og og og og

Moro blir det helt sikkert.

Er det vår snart nå, da ?

[redigert] Er det noen som har en lottogevinst til overs ?

Hilsen

Are

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...