Janee Startet 12.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2007 Hei, Jeg er i avslutningsfasen med kjøp av ny (brukt) båt I denne er det installert en VP KAMD 43. Er det noen spesielle ting jeg må/bør tenke på eller undersøke med denne motoren . Motoren er en 99 modell som har gått ca 700t. Motoren er prøvekjørt med tilfredsstillende resultater hva angår temperatur, vibrasjoner/støy/ulyder. Alle erfaringer (gode og dårlige) dere måtte sitte med om denne motoren er ønsket Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Solid sliter dette. 700 timer er heller ikke noe å snakke om, om den er godt holdt og servicer utført. Hadde selv en KAD 43 i tre år. Ville sjekket mulig begynnende topp-pakninglekkasje som ikke er uvanlig på dette timetallet. Se etter hvite striper langs blokka. Sjekk ellers kompressor og turbo og de andre punktene som alltid er viktig når du kjøper båt. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Dette er etter min mening beste motor volvo har laget i denne klassen, kjøper gjerne 43 motor igjen.... sjekk etter kjølevannslekkasje, oljelekkasje. Disse motorene pleier ikke å avgi noe særlig røyk, med unntak av ubetydelig mengde ved oppstart av kald motor. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
ultra1 Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Sjekk om slangen fra toppdekselet til luftfilterhuset er utbedret, visst ikkje gjør d umiddelbart ved et eventuelt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Sjekk om slangen fra toppdekselet til luftfilterhuset er utbedret, visst ikkje gjør d umiddelbart ved et eventuelt kjøp. Hei Ultra1, kan du foklare noe mer detaljert om denne slangen. Skjønner ikke helt hvorfor og hvordan. ---- Jeg har hatt en KAMD43P-A i 2 sesonger nå og er foreløpig veldig fornøyd. Har bare hørt positive kommentarer om hvor driftsikker denne motoren er. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Visst du søker litt på forumet finner du mer om dette. Men kort fortalt: På de første Kad42 motorene var det en "tjukk" slange. På det senere motorene i 42 serien og 43 serien var slangen byttet ut til en tynnere. Dette fungerer fint på en ny motor. Men på en brukt motor vil det alltid bli avleiringer, tettere kanaler osv inni motoren. Dette gjør at det blir større trykk inni motoren, og den "tynne" slangen som står der orginalt ikkje er tjukk nok. En del uforklarlige havari på 42/43 serien kan komme fra dette. Er ganske enkelt å utbedre dette, du trenger bare 30cm slange, og en dremel eller lignende til å frese større hull i luftfilterboksen. Er bare å måle diamteren på utgangen på toppdekselet, og skru fast med slangeklemme. Bruk oljebestandig slange............. Vil anbefale å gjøre dette om det ikkje allerede er gjort;) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Har også en kamd 43 og er veldig fornøyd med den. Jeg har koblet bort kompressor då jeg ikke har noe bruk for det i en halvplaner. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 14.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Ser jo lovende ut dette Er det flere som har innspill om motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 14.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2007 Tja......... Åpne oljepåfyllingslokket menst motoren går på tomgang... Sjå om det kommer oljedamp opp. Gir en liten pekepinn på om det er problem med overtrykk inni motoren Men husk, bytt til tjukkare slange om det ikkje er gjort Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Tja......... Åpne oljepåfyllingslokket menst motoren går på tomgang... Sjå om det kommer oljedamp opp. Gir en liten pekepinn på om det er problem med overtrykk inni motoren Fordamping av smørolje er noe du aldri vil bli kvitt, alle motorer har det. Litt oljedamp vil det alltid komme i fra en maskin. Hvis det der i mot kommer eksos ut oljepåfyllingshullet så styr unna. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 En del uforklarlige havari på 42/43 serien kan komme fra dette. Er ganske enkelt å utbedre dette, du trenger bare 30cm slange, og en dremel eller lignende til å frese større hull i luftfilterboksen. Er bare å måle diamteren på utgangen på toppdekselet, og skru fast med slangeklemme. Bruk oljebestandig slange............. Vil anbefale å gjøre dette om det ikkje allerede er gjort;) Kan du oppgi pålitelige referanser på dette. Det er ikke bare noe man gjør sånn uten videre! Har ikke hørt noe om dette angående KAMD43P-A motoren. Sverre Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Kan du oppgi pålitelige referanser på dette. Det er ikke bare noe man gjør sånn uten videre! Har ikke hørt noe om dette angående KAMD43P-A motoren. Sverre Det ha ikke jeg heller, har også en KAMD 43P motor, syntes det er rart hvis det har oppstått havarier pga dette. Da skulle en tro at Volvo hadde gått tilbake til de gamle slangene. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Jeg har en gammel Penta-motor liggende. Skal stramme kileremmene for vannpumpe/dynamo og kompressor. Hva er målene for stramming ? ( VP kamd 43 P) Sitér dette innlegget Link to post
Lady Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 Jeg har hatt en 41P motor der det var en tynn lufteslange fra toppdeksel til luftfilter. På helt ny motor kjørte jeg den ca 30 min på tomgang, det vart da overtrykk i bunnpannen og all oljen vart presset ut gjennom peilepinnen. Monterte så ø12 slange og motoren gikk feilfritt i 800 timer til jeg solgte den. Forhandler opplyste at dette var et kjent problem på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.September.2008 Del på Facebook Svart 4.September.2008 dette var et kjent problem på disse motorene. Gjelder 31-41 seriene i alle fall. Dette er en negativ design-egenskap som kan gi ekle (og dyre) overraskelser. Det er slangen fra oljeavdamperhuset til luftfilteret som er for tynn (den er 5-6 mm) og som over tid går seg litt tett. Sammen med naturlig økende gjennomslag, kan dette kaste ut oljen og rase motoren. Det vil ikke akkurat hjelpe om man i overivrighet fyller mer enn minimum olje på motoren... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
sap_2000 Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 (redigert) Jeg har en gammel Penta-motor liggende. Skal stramme kileremmene for vannpumpe/dynamo og kompressor. Hva er målene for stramming ? ( VP kamd 43 P) 42 Nm om jeg husker rett, men sjekk i instruksjonsboka for sikkerhets skyld. Boka kan lastes ned fra VP. Reima mellom veiv og vannpumpe (den indre) kan med fordel strammes noen Nm mer da det oftes er den som slurer. Husk å etterstrame etter noen timer når reimene har utvidet seg noe... Redigert 7.September.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Det var aldri oppgitt noe moment så vidt jeg kan huske (har hatt både 42 og 43), men multi-V remmene skulle kunne presses ned ca 5 mm på lengste strekket, og vanlige kileremmer 10 mm. Det er også en rekkefølge på strammingen som jeg ikke husker nå - mener veiv-vannpumpe skal tas til slutt. Men som nevnt over, dette står i manualen som du enkelt henter hos VP. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Det var aldri oppgitt noe moment så vidt jeg kan huske (har hatt både 42 og 43 Ble litt nyfiken og måtte sjekke Husket ikke så galt... 35-40 Nm iflg . Instruksjonsboken side 36 og 37 Fint at VP legger ut instruksjonsbøkene på nett. Søkesiden finnes her Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Ble minst like nyfiken fordi jeg var sikker på at jeg husket rett. Det gjorde jeg i og for seg også (i alle fall 50% rett ). Sjekk denne manualen for KAD42P-A. Her står det 5 mm og 10 mm. Så kommer cluet: Strammerene på bildet havgaaapet la inn er av "42-type", mens strammerene som skal ha moment er av oppgradert/forbedret "43-type" (ref. bildet i manualen du linket til). 42-typen var noe dritt og jeg sleit såpass mye med disse at 5/10 mm brente seg inn i skallen. Sjekket derfor ikke da jeg fikk 43, trolig uten at det fikk store konsekvenser Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Motoren er en Kamd -43 årsmodell 98 eller 99 og kommer fra en av forsvarets rib-båter med vannjet. Kad 43 hadde samme strammehjul som kad 42 opp til 2001 ? Man kan få oppgraderte løpehjol til en pris av ca kr 2500. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2008 Del på Facebook Svart 9.September.2008 Stemmer nok bra det havgaaapet. Jeg hadde en -97 KAD42 og en 2003 KAD43. Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Hei Løfter denne gamle tråden da jeg nå har kjøpt ny båt, Scand Baltic 29 m/KAMD43 - 2004mod. Finner desvere ikke lenger noe om denne motoren i dok arkivet lenger, er det noen som har div manualer/instruksjoner til denne motoren digitalt? Er denne motoren samme som KAD43? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Dette er samme motor som KAD43 ja, bortsett fra at KAMD har strak aksel mens KAD har drev :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.