scirocco Startet 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2007 Er det noen som har erfaring med bytte av lagerene til styregaffelen. Dvs lagrene som sitter i "bakplata" Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Der er det vel ikke lager men simmeringer som tetter mellom styreakslingen og bakplata. Hadde planer om å skifte dette på min forrige båt men etter noen timers forsøk med å løsne styreklaven som er festet på styreakslingen bak motoren så gav jeg opp hele prosjektet. Snakket med en som jobbet med dette og i følge ham så var det tilfeller at motoren måtte ut for å komme til samtidig som man måtte bruke ekstrem varme (ikke kun propangass) for å få den til å løsne. Årsaken til forsøket på reparasjon var slakke på styringen men jeg bestemte meg heller for å leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Ofte må man løsne styrearm på innsiden og spraye på WD-40 ell og la stå en dag. Lunk forsiktig på styrearm og sett 2 mann med hvert sitt maskinspett utsiden. Spett kiles mellom gaffel og transomplaten. Kombiner gjerne med bestemte slag på aksel fra innsiden. Forsiktig så denne ikke utvider seg slik at det sitter enda bedre.... Noen ganger er akselen irret seg tykk og nærmest grodd fast i lageret. Da må man varme slik at nylonforingene blir så myke at du kan trekke akselen ned. Det blir litt plastikksøl av det da men.... På min gikk det greitt- Problemet var at gaffelen datt ut når drevet kom av... Spline var slitt og kon slik at jeg ikke fikk nok klem mellom arm og aksel. Gamle lager (nylonforinger) slås ut og nye limes inn. OBS! Rense fettkanaler og smørespor. Det er dette som holder det tett. Den nederste pakningen er bare for å holde fettet på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.