Jump to content

Lagerbytte 290 drev.


scirocco

Recommended Posts

Der er det vel ikke lager men simmeringer som tetter mellom styreakslingen og bakplata. Hadde planer om å skifte dette på min forrige båt men etter noen timers forsøk med å løsne styreklaven som er festet på styreakslingen bak motoren så gav jeg opp hele prosjektet. Snakket med en som jobbet med dette og i følge ham så var det tilfeller at motoren måtte ut for å komme til samtidig som man måtte bruke ekstrem varme (ikke kun propangass) for å få den til å løsne. Årsaken til forsøket på reparasjon var slakke på styringen men jeg bestemte meg heller for å leve med det.

Link to post

Ofte må man løsne styrearm på innsiden og spraye på WD-40 ell og la stå en dag.

Lunk forsiktig på styrearm og sett 2 mann med hvert sitt maskinspett utsiden. Spett kiles mellom gaffel og transomplaten.

Kombiner gjerne med bestemte slag på aksel fra innsiden. Forsiktig så denne ikke utvider seg slik at det sitter enda bedre....

Noen ganger er akselen irret seg tykk og nærmest grodd fast i lageret. Da må man varme slik at nylonforingene blir så myke at du kan trekke akselen ned. Det blir litt plastikksøl av det da men....

 

På min gikk det greitt- Problemet var at gaffelen datt ut når drevet kom av...

Spline var slitt og kon slik at jeg ikke fikk nok klem mellom arm og aksel.

Gamle lager (nylonforinger) slås ut og nye limes inn.

OBS! Rense fettkanaler og smørespor. Det er dette som holder det tett.

Den nederste pakningen er bare for å holde fettet på plass.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...